Gå til innhold

Hund i barnehagen?

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet tror vel jeg også at en barnehageanatt ser an hunden før den blir tatt med til barnehagen.

Som jeg skrev, stoler jeg ikke blindt på hundeeieres evne til å vurdere hvor barnevennlig egen hund er.

Som jeg ellers skrev, synes jeg også at et hundebesøk er ok, men ikke hunden som fast turfølge eller fast i barnehagen.

Å plutselig introdusere egen hund som fast turfølge framover synes jeg er å ta seg vel mye frihet som ansatt.

Så lenge ledelsen i barnehagen har godkjent det kan man vel ikke kalle det å ta seg frihet som ansatt. Såpass må vi da anta siden det står på hjemmesiden. Hva er forskjellen på å ha den som turfølge og å ha den på besøk en dag?

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

15

• frosken

9

• jonia

6

• Helmi

5

Mest aktive i denne tråden

Men hvorfor skal man ta hensyn til de som ikke er begeistret i stedet for de som er begeistret? Alle er som kjent ikke like.

Man skal ta hensyn til dem som er : allergiske, redde for hunder, så små at de ikke skjønner hvordan en hund skal behandles.

Man skal også ta hensyn til hunden.

Her innfører man plutselig noe som ikke har vært der før uten at noen har blitt spurt.

Jeg er ikke i mot hundebesøk i en barnehage, men i mot hund som "fast inventar".

Man skal ta hensyn til dem som er : allergiske, redde for hunder, så små at de ikke skjønner hvordan en hund skal behandles.

Her innfører man plutselig noe som ikke har vært der før uten at noen har blitt spurt.

Jeg er ikke i mot hundebesøk i en barnehage, men i mot hund som "fast inventar".

Jeg spør igjen: Hva er forskjellen? Er man allergiker er man allergiker også selv om den kommer bare en dag. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at de ikke har tenkt over dette allerede. Er man redd for noe, skal man så skånes for det resten av livet? Det er svært mange ting å være redd for her i verden.

Barn som er redde for hunder vil som regel ha god nytte av at en vennligsinnet hund er i nærheten jevnlig, samt at de kan få opplæring i hvordan forholde seg til hunder på fornuftig måte.

Jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at hundeeieren slutter å ta med hunden dersom dette ikke oppfattes som et positivt tilbak av barna og de andre voksne, eller om hunden ikke skulle trives.

Så lenge ledelsen i barnehagen har godkjent det kan man vel ikke kalle det å ta seg frihet som ansatt. Såpass må vi da anta siden det står på hjemmesiden. Hva er forskjellen på å ha den som turfølge og å ha den på besøk en dag?

Jeg synes det er å ta seg litt mye frihet, ja. Kanskje det er avklart med arbeidsgiver, men tydeligvis ikke med foreldrene.

Hadde det vært avklart før foreldrene søkte i barnehagen, hadde det vært noe annet. Da kan man unngå "hundebarnehagen" når man søker, hvis det er viktig for foreldrene.

Ikke alle synes hund er det viktigste dyret i verden å bli kjent med. Noen liker slanger bedre. Andre foretrekker undulater eller marsvin. Andre igjen liker ikke dyr av noe slag.

En hund som er i barnehagen hver dag/nesten hver dag blir en del av det daglige barnehagetilbudet. Da mener jeg at man har et annet tilbud enn om man har en barnehage uten hund.

Det er i og for seg ok, men da må det være klart og tydelig før barna søkes inn i akkurat denne barnehagen.

Hvis det er den eneste barnehagen i området, betyr det jo at foreldrene ikke har noe valg.

Jeg spør igjen: Hva er forskjellen? Er man allergiker er man allergiker også selv om den kommer bare en dag. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at de ikke har tenkt over dette allerede. Er man redd for noe, skal man så skånes for det resten av livet? Det er svært mange ting å være redd for her i verden.

Man skal ikke skånes for alt man er redd i denne verden, selvsagt ikke.

Hunder er bortimot umulig å skåne seg mot, de er jo over alt i ulike utgaver.

Om man ikke treffer hund i barnehagen er det ingen fare for at man går gjennom livet uten å ha blitt eksponert for dette dyret.

For en del barn kan barnehagedagen allerede by på så mange utfordringer, at en hund kan få det til å bli enda verre dersom barnet er redd hunder.

Jeg ser ikke bort fra at noen av barna kan ha veldig godt utbytte av at det er en hund eller et annet dyr i barnehagen.

Annonse

Jeg synes det er å ta seg litt mye frihet, ja. Kanskje det er avklart med arbeidsgiver, men tydeligvis ikke med foreldrene.

Hadde det vært avklart før foreldrene søkte i barnehagen, hadde det vært noe annet. Da kan man unngå "hundebarnehagen" når man søker, hvis det er viktig for foreldrene.

Ikke alle synes hund er det viktigste dyret i verden å bli kjent med. Noen liker slanger bedre. Andre foretrekker undulater eller marsvin. Andre igjen liker ikke dyr av noe slag.

En hund som er i barnehagen hver dag/nesten hver dag blir en del av det daglige barnehagetilbudet. Da mener jeg at man har et annet tilbud enn om man har en barnehage uten hund.

Det er i og for seg ok, men da må det være klart og tydelig før barna søkes inn i akkurat denne barnehagen.

Hvis det er den eneste barnehagen i området, betyr det jo at foreldrene ikke har noe valg.

Så med andre ord kan man ikke gjøre endringer i en barnehage etter at den først har startet opp fordi foreldrene til noen av barna som går der kan ha problemer med endringene. Det er da heller ingen som har sagt at hunden skal bli et nesten daglig innslag.

Så med andre ord kan man ikke gjøre endringer i en barnehage etter at den først har startet opp fordi foreldrene til noen av barna som går der kan ha problemer med endringene. Det er da heller ingen som har sagt at hunden skal bli et nesten daglig innslag.

Er du ikke klar over at det foreligger planer om hundeinvasjon av barnehagen. Alle siklende og ekle løshunder i nabolaget har gått sammen om å fortrenge de yndige små menneskebarna fra deres territorium!

Spøk til side; fortalte en veterinær om denne tråden på dol i dag, og hun lurte på om ingen kjente til all den forskningen som er gjort vedr. barn og dyr (hunder) hvor det er påvist store positive effekter som følge av barns samvær med dyr...

Er du ikke klar over at det foreligger planer om hundeinvasjon av barnehagen. Alle siklende og ekle løshunder i nabolaget har gått sammen om å fortrenge de yndige små menneskebarna fra deres territorium!

Spøk til side; fortalte en veterinær om denne tråden på dol i dag, og hun lurte på om ingen kjente til all den forskningen som er gjort vedr. barn og dyr (hunder) hvor det er påvist store positive effekter som følge av barns samvær med dyr...

''Er du ikke klar over at det foreligger planer om hundeinvasjon av barnehagen. Alle siklende og ekle løshunder i nabolaget har gått sammen om å fortrenge de yndige små menneskebarna fra deres territorium!''

Hehe... :-) Det er nok regjeringens hemmelige plan om å gjøre det om til hundehager i stedet. De stakkars hundene har vært alene hjemme på dagtid i altfor mange år.

''Spøk til side; fortalte en veterinær om denne tråden på dol i dag, og hun lurte på om ingen kjente til all den forskningen som er gjort vedr. barn og dyr (hunder) hvor det er påvist store positive effekter som følge av barns samvær med dyr...''

Godt poeng!

hidi, the scorpion

Når ansatte i barnehagen har tatt en slik besluttning antar jeg at det ikke er noe allergi eller disposisjoner for det i deres barnehage.

Barna vil sikkert stort sett like å ha en hund med på tur. Dette må dreie seg om en rolig og trygg hund ettersom eieren vurderer at den vil tåle alle barna. Jeg ville faktisk vært mer beskymret for hunden enn for barna. At datteren din er redd hund syns jeg du skal opplyse barnehagen om så de vet det og kan håndtere det. Nettopp av denne grunnen tror jeg det vil være helt ok for din dattere at det er en hund i nærheten som hun kan nærme seg eller holde avstand til alt ettersom.

Tror dette kan være veldig fint jeg:-)

Jeg vil tro hunden ikke får lov til å være inne! Og at den selvfølgelig ALLTID er under oppsyn av eier!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...