Gå til innhold

Hard mage....hard bæsj

Anbefalte innlegg

Gjest Mammasgutt

hei.. Min gutt på 2,5 år sliter ofte med å bæsje.Avføringen blir for hard og han kvier seg for å gå på do.Når han prøver og bæsje og jeg skjønner at det er hard avføring,prøver han og snakke seg/meg bort for å avlede meg fra "do-situasjonen" så han kan gå å leke igjen. Og ettersom bleiesluttingen ikke tar noen positiv vending, lar jeg han gå tilbake og leke med bleie på, og da kommer ofte også bæsjen. Så lenge han får være i fred. Har begynt og ha i sånn der fibermel i brødene når jeg baker, for å tilføre mere fiber.Men det hjelper lite. Svisker får han også i ny og ned. Melken vanner jeg litt ut, slik at den ikke er så "sterk". Må også si at han får kanskje bare to kopper med melk om dagen. Har prøvd og minske inntaket hans. Har det siste halvåret måttet gitt han to klyster,samt gitt han noe duphalakk og andre ganger rett og slett pirket ut bæsjen på han. Men jeg bare lurer på om jeg kan gjøre alle disse tingene på EN gang..Altså gi han dupha,svisker,vanne ut melka,bake med mere fiber på samme tid,over en periode,-vil det hjelpe han til å få bløtere avføring?Og hva hvis jeg så etter en stund, slutter...Vil bæsjen bli like hard igjen?uff..syns det er litt vanskelig og vite hva jeg skal gjøre.. syns liksom ikke noe funker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286480-hard-magehard-b%C3%A6sj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vanner du ut melka?

Jeg har en søster som hadde samme problem. Der hjelper det helt klart med linfrø for å forebygge. Får han fortsatt grøt, kan dere blande det i grøten. Ellers kan det blandes i yoghurt. Maltekstrakt kan dessuten også virke forebyggende.

Gjest en annen mamma

Dette har jeg egentlig ikke noe spesielt greie på, men utfra nylige erfaringer med eget barn: har du prøvd å kutte melk helt (ikke nødvendigvis for godt, men noen dager)? Og drikker han nok i løpet av dagen? Vi har også god erfaring med maltekstrakt, som såvidt jeg vet ikke har noen bivirkninger. Håper du får gode svar på spørsmålene dine. Lykke til!

Gunnar Oftedal, barnelege

Du kan godt prøve å gjøre alle tingene på en gang i en periode på noen uker og se om det fungerer, men det er også mulig at du må gå mer drastisk til verks. Ofte er det nødvendig å starte med å gi flere klyster, slik at tarmen tømmes godt, og så samtidig gi Duphalac i gode doser, 10-15 ml, i mange uker eller måneder.

Gjest mammasgutt

Hvorfor vanner du ut melka?

Jeg har en søster som hadde samme problem. Der hjelper det helt klart med linfrø for å forebygge. Får han fortsatt grøt, kan dere blande det i grøten. Ellers kan det blandes i yoghurt. Maltekstrakt kan dessuten også virke forebyggende.

hm...nei hvorfor vanner jeg ut melka... kanskje et desperat forsøk på å gjøre gutten blid og fornøyd når han får "den hvite melka" si,,,,samtidig som jeg kanskje trodde at melka ikke ville være så "hard" for magen hvis jeg hadde litt vann i den.

Vel... nå skal jeg i hvertfall prøve alle disse tingene på EN gang. og funker ikke det tar jeg legens råd og prøver med klyster flere ganger.....

Linfrø har jeg i brødene når jeg baker. Men yoghurt liker han ikke, og grøt er han ferdig med for lenge siden. Men jeg kan ha MERE frø i brødene heretter. Og så kan jeg kutte melka HELT i noen dager.

Sannelig ikke lett.. men jeg får bare fortsette til gutten har en mer stabil mage:)

TAKK FOR GODE RÅD!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...