Gå til innhold

Samværsbarn-barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest littleiavfaren

Jeg har en sønn på 8 år som er hos papaen sin annenhver helg. Eller avtalen er at han skal være der annenhver helg og jeg får barnebidrag utbetalt etter dette.

Dette året har sønnen min vært hos faren sin hver 3. eller 4. helg.

Jeg har ikke sagt noe på dette, for jeg ønsker å ha ham mest mulig hos meg.

Faren flyttet 10 mil fra oss for 5 år siden. Når han skal ha ham har vi møttes på halvveien fredag og søndag.

Det hender pappaen kommer hitover og henter ham, når han skal være hos foreldrene sine i helgen. Eller at sønnen vår har fotballkamp og han må være her når det er hans helg.

Slik var det i helgen. Han hadde ikke hatt sønnen sin på 4 uker og måtte hjem hit, siden det var fotballcup.

Da krever han meg penger (200kr) for kjøring!

Det har hendt han har gjoprt dette tidligere også, og jeg har betalt. Men det er hvis jeg har bedt ham hente ham hjemme, for jeg har vært syk og har ikke hatt mulighet til å kjøre ham selv.

Han kjøper aldri noe til sønnen. Ikke en sokk!

De 1400 jeg får i mnd skal dekke sfo på 2000, fotball, klær osv.

Synes dere jeg skulle meldt ifra til trygdekontoret at han ikke har ham så ofte som avtalt, slik at jeg får litt mer i barnebidrag?

Jeg ønsker jo ikke krangle om alt mulig, men han overkjører meg alltid. Begynner å bli lei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286507-samv%C3%A6rsbarn-barnebidrag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest not-today

Er i samme situasjon selv. Altså dette med at ongene faktisk ikke er så ofte hos far, som det er i avtalen.

Jeg fikk beskjed på trygdekontoret at det måtte foreligge en ny avtale på at han ikke har de så ofte lenger...

Så ikke vet jeg. Men det irriterer.

Gjest littleiavfaren

Er i samme situasjon selv. Altså dette med at ongene faktisk ikke er så ofte hos far, som det er i avtalen.

Jeg fikk beskjed på trygdekontoret at det måtte foreligge en ny avtale på at han ikke har de så ofte lenger...

Så ikke vet jeg. Men det irriterer.

Jeg har ikke nevnt noe om dette tidligere, selv om det har pågått i flere år.

Eller jeg sa det til faren sist han ba om bensinpenger, og da sa han det var greit.

Han har tydeligvis glemt dette, siden han ber om penger igjen. Jeg synes det er så smålig av ham.

Gjest not-today

Eller jeg sa det til faren sist han ba om bensinpenger, og da sa han det var greit.

Han har tydeligvis glemt dette, siden han ber om penger igjen. Jeg synes det er så smålig av ham.

Ja, han er smålig. Bare si at det han "sparer" på å ikke ha sønnen på helg, kan han bruke til bensinpenger.

Jeg ville vel kanskje sagt (igjen...) at det ikke er greit å måtte betale bensinpenger.

Annonse

Det sies at samværsforeldre skal dele på reiseutgiftene. I mitt tilfelle har jeg dom på at han betaler, heter og leverer begge veier. Min eks har aldri betalt barnebidrag. han kjøper heller ikke klær eller bidrar med noe som helst.

Hvordan er det mulig å unngå å bidra økonomisk??

Gjest littleiavfaren

Jeg ville sagt fra. Det er dessuten sånn at man skal dele på de "store tingene".

De "store" tingene, innebærer det vinterdress, vintersko osv...

Problemet er at vi har hatt en del krangel. Vet at det blir krangel hvis jeg ikke betaler han bensinpengene. Men det er prinsippet også. Hvorfor skal han slippe billig unna?

De "store" tingene, innebærer det vinterdress, vintersko osv...

Problemet er at vi har hatt en del krangel. Vet at det blir krangel hvis jeg ikke betaler han bensinpengene. Men det er prinsippet også. Hvorfor skal han slippe billig unna?

Han skal ikke slippe billig unna. :-)

Jeg mottar ikke barnebidrag, så jeg vet ikke helt hvor grensen til de "store tingene" går. Det er sikkert noen her med mer erfaring som kan svare deg bedre enn meg på det.

Han skal ikke slippe billig unna. :-)

Jeg mottar ikke barnebidrag, så jeg vet ikke helt hvor grensen til de "store tingene" går. Det er sikkert noen her med mer erfaring som kan svare deg bedre enn meg på det.

De store tingene er briller, tannregulering og konfirmasjon. Har aldri hørt om noen som har fått dekket noe annet gjennom særbidrag.

Annonse

De store tingene er briller, tannregulering og konfirmasjon. Har aldri hørt om noen som har fått dekket noe annet gjennom særbidrag.

Jeg synes bare det har vært så mye snakk om den siste tiden at man skal dele på utgifter til for eksempel fritidsaktiviteter, sportsutstyr osv.

Er det ikke han som har flyttet vekk da???

Sånn sett er det vel et argument at han kan skylde seg selv for å ha

lang reisevei og store bensinutgifter for å være sammen med sønnen.

Mulig dette ikke har noe å si etter regelboka. Men utifra sun fornuft, synes jeg han burde ta disse kostnadene selv.

Han virker veldig smålig. Og når han ikke engang har sønnen sin så ofte som han skal, så synes jeg du burde føre en logg over dette, og bruke det for å

få regnet ut bidraget på nytt!

Hvis han har sønnen sin mindre, skal han betale deg mere!

Hvis han ikke enis han er så smålig, og ikke engang har sønnen så mye som han skal,

så hadde

Jeg synes bare det har vært så mye snakk om den siste tiden at man skal dele på utgifter til for eksempel fritidsaktiviteter, sportsutstyr osv.

Etter de nye reglene skal man dele på dyre fritidsaktiviteter.

Det er egentlig ikke verdt noe i praksis. For det forutsetter at man er enige før barnet begynner, om at barnet skal begynne, og at man skal dele.

Den ene kan ikke melde barnet på slalåm og sende halve regningen til den andre.

Så det betyr egentlig bare at når man regner ut hvor høyt bidraget skal være, er ikke utgifter til dyre fritidsaktiviteter tatt med. Så er man prisgitt bidragsyters velvilje hvis det skal bli noe tilskudd til dem.

Etter de nye reglene skal man dele på dyre fritidsaktiviteter.

Det er egentlig ikke verdt noe i praksis. For det forutsetter at man er enige før barnet begynner, om at barnet skal begynne, og at man skal dele.

Den ene kan ikke melde barnet på slalåm og sende halve regningen til den andre.

Så det betyr egentlig bare at når man regner ut hvor høyt bidraget skal være, er ikke utgifter til dyre fritidsaktiviteter tatt med. Så er man prisgitt bidragsyters velvilje hvis det skal bli noe tilskudd til dem.

Jeg sa ikke noe om at det var en god løsning! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...