Gå til innhold

Middag ved besøk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos oss har vi "familieråd" en gang i uken hvor vi bestemmer neste ukes meny. Den skrives på en post it, og klistres på kjøleskapet slik at barna selv kan sjekke og se hva vi skal ha, og på den måten unngår sure miner over mindre populære middagsretter. Jeg holder meg til denne uansett om barna har med noen hjem eller ikke. (Det kan dog være at det vanker litt ekstra etterpå; en liten is, youghurt el)

Det er litt forskjell om det er et planlagt besøk som er avtalt på forhånd, eller en som bare ble med hjem etter skolen eller stakk innom i middagstiden. Ved planlagt besøk hender det at det vanker pannekaker e.l., ellers blir det det som jeg hadde tenkt den dagen.

Annonse

Som regel ikke. Bare hvis vi har invitert spesielt, og derfor har planlagt noe vi vet gjesten liker. er det barn som kommer innom og blir til middag, får de det vi har og ferdig med det.

Har vi overnattingsbesøk (uhyyre sjelden, da) så lager vi gjerne noe "kosemat".

Hos oss har vi "familieråd" en gang i uken hvor vi bestemmer neste ukes meny. Den skrives på en post it, og klistres på kjøleskapet slik at barna selv kan sjekke og se hva vi skal ha, og på den måten unngår sure miner over mindre populære middagsretter. Jeg holder meg til denne uansett om barna har med noen hjem eller ikke. (Det kan dog være at det vanker litt ekstra etterpå; en liten is, youghurt el)

Smart!

Som regel ikke. Bare hvis vi har invitert spesielt, og derfor har planlagt noe vi vet gjesten liker. er det barn som kommer innom og blir til middag, får de det vi har og ferdig med det.

Har vi overnattingsbesøk (uhyyre sjelden, da) så lager vi gjerne noe "kosemat".

De som kommer til oss er alltid spesielt invitert, vi bor ikke sånn til at unger bare stikker innom. Det er over en mil til nermeste klassekamerat.

Men med 3 barn er det ikke mange dagene i uka det ikke er invitert noen hjem da...og når den ene ikke liker ditt og den andre ikke liker datt, da er det ikke lett :-)

Jeg holder meg til middagsplanen, noe annet nytter ikke. Dessuten handler jeg bare en gang i uka, og da er jo alt planlagt og tilrettelagt, så det blir ingen særbehandling av kresne barn :-)

Bare lurte litt på hva som er vanlig :-)

Serverer middag bare når det er avtalt med foreldre og da sjekker jeg samtidig om barnet liker det jeg har tenkt å servere.

Pga beliggenheten vår er alle besøk panlagte, så jeg kan jo ikke gjennom hele uka bare servere mat ihht. hva gjesten skulle finne på å like :-)

Og tenk deg 3 ulike unger på besøk til middag da :-)

Hilsen

Vi har planlagt middag for hele uken og jeg følger stort sett planen uavhengig av om vi har gjester eller ikke. Stort sett har vi jo noe de fleste liker, i hvertfall brød, ris eller pasta.

Det er jo umulig å tilpasse til alle og unger liker så forskjellige ting. Jeg har opplevd å servere pølser for å være grei, men ungen likte ikke pølser, det samme med tomatsuppe og pannekaker. Så nå gjør jeg altså ingen endringer i planene.

Nei, ikke nødvendigvis. Vi har hatt små middagsgjester som har fått pølse og potetstappe, og vi har hatt små middagsgjester som har fått kyllingwok. De får ta det de får er min filosofi - og det de får er det jeg er i humør til å lage den dagen :)

Annonse

nei, ikke egentlig. Kanskje når jeg veit at barnet/barna på besøk er spesielt kresen, så blir det pølser eller kjøttboller.

Men de får servert fisk når vi har fisk, suppe når vi har suppe, wok når det er wok og pølser når det er pølser

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...