Gå til innhold

Konsekvens pedagogikk - 4åring

Anbefalte innlegg

Min 4åring stakk av 3 ganger mens han var på tur med barnehagen forrige uke. Han fikk beskjed at han ikke får være med avdelingen på tur denne uke.

For at det skal svi litt ekstra, skal de ha samlingsstund før de drar hvor de snakker om turen og at de skal grille pølser. Så blir min gutt tatt til side og minnet om at han ikke får være med siden han stakk av i forrige uke.

Jeg er tilhenger av konsekvenspedagogikk når konsekvensen kommer umiddelbart, eller kort tid etter ugjerningen og det er klart at han ikke kan stikke av på tur, men jeg er sterkt i tvil om en 4 åring er i stand til å koble det han gjorde i forrige uke med straffen som kommer i morgen.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286603-konsekvens-pedagogikk-4%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble det truet på turen med at han ikke får lov til å være med på tur hvis han stikker av en gang til og ikke hører på de ansatte har de egentlig ikke noe valg. Men generellt er jeg enig med deg i at konsekvensen skal komme med en gang. Egentlig burde gutten din måtte gå til barnehagen igjen tidligere enn de andre e.l.

Samtidig lurer jeg jo da på litt hva han tenker om neste gang barnehagen skal på tur. Skal han få være med da? Han får jo ikke bevist i dag at han kan henge med resten av barnehagen uten å stikke av.

Ble det truet på turen med at han ikke får lov til å være med på tur hvis han stikker av en gang til og ikke hører på de ansatte har de egentlig ikke noe valg. Men generellt er jeg enig med deg i at konsekvensen skal komme med en gang. Egentlig burde gutten din måtte gå til barnehagen igjen tidligere enn de andre e.l.

Samtidig lurer jeg jo da på litt hva han tenker om neste gang barnehagen skal på tur. Skal han få være med da? Han får jo ikke bevist i dag at han kan henge med resten av barnehagen uten å stikke av.

''Egentlig burde gutten din måtte gå til barnehagen igjen tidligere enn de andre e.l. ''

Med den bemanningen de flste bhg har i dag så hadde nok det vært uforsvarlig overfor resten av gruppa + at gutten fort kunnet sett på det som en belønning å være alene sammen med en av de voksne.

Han får sannsynligvis en ny sjanse til å vise at han er til å stole på under turer neste gang de skal på tur.

Annonse

Vi gjorde det oå akkurat samme måte da jeg jobba i barnehage, etter at 2 stk 4-åringer hadde stikki av fra tur gjentatte ganger.

Vi snakket også om det i samlingstunden for å "gni det inn litt", ungene måtte være igjen i barnehagen sammen med styreren mens vi andre dro på grilltur uka etter.

4-åringene oppførte seg eksemplarisk på tur etter dette.

Han forstår nok,men jeg syns det var unødvendig med den samlingstunden som han må sitte å høre på.

Barnet stakk av _3_ ganger på tur i forrige uke - straffen er helt på sin plass synes jeg. Han fikk garantert beskjed om ikke å gjøre det flere ganger alt etter den første gangen.

Vi har blitt så redde for å gjøre noe som kan skade unger i dag at vi ikke tør bruke straff i det hele tatt omtrent. Han blir neppe traumatisert av dette, men lærer forhåpentligvis at slike ting får konsekvenser.

Han forstår det garantert, en 4-åring skal ikke undervurderes!

Og hadde barnet mitt stukket av TRE ganger hadde jeg latt barnehagen gjøre konsekvensen ganske ubehagelig! Nettopp for å hindre at det skjer igjen - det er jo en sikkerhet, både for barnehagen og ikke minst for mitt eget barn, at h*n ikke stikker av!

Noe traume blir det neppe, men som jeg sier, en sånn ting som å stikke av FLERE ganger, det kan godt få en konsekvens som føles som ubehagelig!

Mener

''Egentlig burde gutten din måtte gå til barnehagen igjen tidligere enn de andre e.l. ''

Med den bemanningen de flste bhg har i dag så hadde nok det vært uforsvarlig overfor resten av gruppa + at gutten fort kunnet sett på det som en belønning å være alene sammen med en av de voksne.

Helt enig med at de nok ikke, pga bemanning, hadde mulighet til det. Men det er den sanksjonen jeg mener hadde vært mest rett. Men desverre sikkert ikke gjennomførbar!

Annonse

Han får sannsynligvis en ny sjanse til å vise at han er til å stole på under turer neste gang de skal på tur.

Hvis du leste det jeg skrev så tenker jeg på hva gutten tenker om neste tur. :-) Har de fortalt at han får være med neste gang? Ikke så lett å være fire år heller da. Vi voksne tar det som en selvfølge at han får være med neste gang, men gjør gutten det? "Må jeg bevise noe spesiellt for å få være med neste gang?".

Bare så det er sagt mener jeg ikke det er galt at det sanksjoneres mot de som gjør noe galt! Selv ikke de på fire år.

Gjest også en mamma

Jeg ville likt det svært dårlig hvis barnehagen hadde gjort det mot mitt barn. Det er rett og slett dårlig gjort mot fireåringen! Greit, han gjorde noe galt i forrige uke, og man må håndtere det der og da. Jeg tror IKKE at han blir noe "greiere" å ha med å gjøre av å bli utestengt fra noe hyggelig. Slett ikke. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan kalle dette pedagogikk i det hele tatt!

Jeg er enig i at en hel uke etter er lang tid for å få en konsekvens. Jeg liker heller ikke metoder som går ut på at man skal "gni" det inn. Dessuten kan denne form for konsekvens gjøre noe med den sosiale rollen. Akkurat hvordan man helt ideelt skulle løst dette vet jeg ikke. Hvorfor stakk han av forresten?

Sønnen min hadde en periode hvor han stakk av fra skolen. Utløsende faktor var noe sosiale greier mellom han og andre elever. Vi ble enige om at han en dag måtte være inne i friminuttene. Han stakk ikke av etter dette. Det var jo gørr kjedelig.

Hvis du leste det jeg skrev så tenker jeg på hva gutten tenker om neste tur. :-) Har de fortalt at han får være med neste gang? Ikke så lett å være fire år heller da. Vi voksne tar det som en selvfølge at han får være med neste gang, men gjør gutten det? "Må jeg bevise noe spesiellt for å få være med neste gang?".

Bare så det er sagt mener jeg ikke det er galt at det sanksjoneres mot de som gjør noe galt! Selv ikke de på fire år.

Jeg er enig i at det er viktig at de forklarer at han ikke er "varig utestengt" :-)

Hårreisende synes jeg! At det går ann!!!!

Man fortsetter ikke å straffe et barn på den måten. Man tar tak i situasjonen der og da, gir en konsekvens der og da og så er man ferdig med saken.

Fy søren, nå ble jeg provosert!!! Stakkars liten gutt.

Jeg syns dette høres helt greit ut, forutsatt at gutten blir forklart og skjønner følgende:

Hvorfor han ikke får være med på tur

At at han får være med neste gang, men at da må han ikke stikke av

Tror at en 4-åring skjønner dette hvis det blir forklart på en god måte. Og det er jo ikke akseptabelt at han stikker av, hverken for ham, de ansatte eller de andre barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...