grot Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Barnet stakk av _3_ ganger på tur i forrige uke - straffen er helt på sin plass synes jeg. Han fikk garantert beskjed om ikke å gjøre det flere ganger alt etter den første gangen. Vi har blitt så redde for å gjøre noe som kan skade unger i dag at vi ikke tør bruke straff i det hele tatt omtrent. Han blir neppe traumatisert av dette, men lærer forhåpentligvis at slike ting får konsekvenser. Helt enig. Klart en fireåring bør forstå denne sammenhengen. Og siden han gjorde det tre ganger så er det også greitt at det blir gnidd inn synest jeg. Han fikk jo helt sikkert beskjed etter første gangen han rømte, men det var jo da tydeligvis ikke nok. Kan man ikke kontrollere ungene på tur så går det jo utover de andre ungene også, ved at personalet til slutt ikke tør ta med ungene ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286603-konsekvens-pedagogikk-4%C3%A5ring/page/2/#findComment-2300171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Generelt er jeg tilhenger av umiddelbar konsekvens. Men når han har blitt så stor som fire år og åpenbart velger å stikke av mange ganger, må kraftigere lut til. At han stikker av kan utgjøre en sikkerhetsrisiko både for han selv og de andre barna. Dessuten er det vel fandenivoldsk å utfordre de voksnes autoritet så mange ganger. Fireåringer er gamle nok til å takle langsiktige konsekvenser når de velger å gjøre samme "ugjerning" på nytt og på nytt. Har han stukket av tidligere også? Å ikke få være med på neste tur, er en helt logisk konsekvens. Jeg tror han fint skjønner sammenhengen, og at den "skaden" han eventuelt blir påført ved denne logiske konsekvensen, er bagatellmessig sammenlignet med de skadene han kan utsettes for om han fortsetter med slike unoter. Men det svir helt sikkert. Og det er jo noe av poenget. Slikt stikke-av-tull må det bli helt slutt på. Og vil han ikke lytte til fornuft og formaninger kommer negative konsekvenser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286603-konsekvens-pedagogikk-4%C3%A5ring/page/2/#findComment-2300624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.