Gå til innhold

Sitteplasse på skolen - 1. klasse

Anbefalte innlegg

Gjest 1.klasse mor

Jeg har en 1.klassing i år.

Når de kom på skolen fikk de tildelt plasser i grupper, ca 4-5 i hver gruppe.

Mitt barn kom sammen med en som er litt kjent, og to ukjente. Men barnet trivdes godt på plassen sin, og er blitt kjent med alle der. Det er en stille og rolig gruppe, som jobber bra når de skal det. Og prater når de får lov til det.

Men på en annen gruppe er det tre barn som skravler mye, dette er en gruppe med 5 barn på gruppa.

Så når barnet mitt kom på skolen i dag (følgte barnet ditt) så fikk barnet beskjed om at i dag skulle h*n bytte gruppe. Da med en av elevene som bråkte på denne andre gruppa. Så mitt barn og et av de som bråker på den andre gruppa skulle bytte plass. Så jo at barnet mitt ble lei seg, for har trivdes veldig godt på denne plassen.

Men er det riktig at et barn som er rolig i timen skal måtte bytte plass fordi tre andre ikke klarer å være stille og sitte i ro på sine plasser?? Skjønner så klart at læreren vil skille disse tre som ikke klarer å sitte sammen og være rolige, og skjønner også at den som da skal flyttes trenger et annet sted å sitte.

Men synes allikevel at det blir litt galt når jeg så at mitt barn ble litt lei seg over å flyttes. Regner jo med at det har gått veldig fint når mitt barn har kommet seg på plass, tilpasser seg jo bra. Men allikevel.

Men det er kanskje vanlig at det er slik de må løse slike ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286620-sitteplasse-p%C3%A5-skolen-1-klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert at du har hørt hele historien. Min erfaring er at de bytter plasser "hele tiden" de første skoleårene.

Får du etter hvert et _klart_ inntrykk av at roligere elever blir omplassert og "brukt" for å endre andres eventuelle problemer, kan du ta det opp. Men jeg hadde nok ventet litt, f.eks. til konferansesamtalen.

Gjest 1.klasse mor

Det er ikke sikkert at du har hørt hele historien. Min erfaring er at de bytter plasser "hele tiden" de første skoleårene.

Får du etter hvert et _klart_ inntrykk av at roligere elever blir omplassert og "brukt" for å endre andres eventuelle problemer, kan du ta det opp. Men jeg hadde nok ventet litt, f.eks. til konferansesamtalen.

Har ikke tenkt å si noe som helst. Iallefall ikke så lenge ombyttingen funker greit for mitt barn. Men det var kun disse som skulle bytte plass, for at den gruppa som er urolig skal skilles fra hverandre.

Vi skal på foreldresamtale rett over høstferien, så vi har jo denne uka og begynnelsen av uka etter høstferien for å høre hvordan byttingen fungerer.

Har ikke tenkt å si noe som helst. Iallefall ikke så lenge ombyttingen funker greit for mitt barn. Men det var kun disse som skulle bytte plass, for at den gruppa som er urolig skal skilles fra hverandre.

Vi skal på foreldresamtale rett over høstferien, så vi har jo denne uka og begynnelsen av uka etter høstferien for å høre hvordan byttingen fungerer.

Spør gjerne om det med plasser på foreldresamtalen uansett.

Det er greit å vite, f.eks. hvis barnet klager, om det er tenkt noe om faste plasser, bytting til faste tider eller bare ved behov, osv. Det er gjerne ikke sånn at de sitter på samme måte i laaang tid, slik som det var før.

Elevene _skal_ være på "flyttefot" stort sett hele tiden. :-)

Det er for at de skal kunne tilpasse seg, som du skriver. De må ikke "gro fast" på en plass.

Å måtte rokkere grupper er en hverdagslig sak, som vil gå seg til over tid. Ungene må samarbeide med alle i klassen, skal man få et godt klassemiljø.

At det kan føles litt leit, er jeg klar over. (Viktig at kanskje flere må bytte plass samtidig - så blir det ikke så leit...)

Det hadde kanskje vært bedre om læreren flyttet to stk. Ikke bare en. Da hadde han hatt en han var godt kjent med på neste gruppe også.

Generelt tror jeg det er bra at ungene på sitte i forskjellige grupper. Da lærer de å samarbeide bedre, og det er mindre sjanse for at det danner seg sterke "klikker" tidlig.

Annonse

Gjest 1.klasse mor

Det er for at de skal kunne tilpasse seg, som du skriver. De må ikke "gro fast" på en plass.

Å måtte rokkere grupper er en hverdagslig sak, som vil gå seg til over tid. Ungene må samarbeide med alle i klassen, skal man få et godt klassemiljø.

At det kan føles litt leit, er jeg klar over. (Viktig at kanskje flere må bytte plass samtidig - så blir det ikke så leit...)

Ja, er i grunn det jeg tenkte på, at det hadde vært lurt om flere byttet plasser på likt, ikke bare disse to.

Ellers så vet jeg at de skal rullere på hvilke grupper de er på etterhvert.

Takk for svar.

Hei!

Jeg tror du må belage deg på at det flyttes og byttes på tvers av grupperinger hele tiden i småskolen. Det tar alltid litt tid for en klasse å "sette seg" og for læreren å finne ut hvordan "klassedyret" fungerer.

Men jeg tror også at det bevisst brukes konstellasjonen "rolig elev" og "bråkebøtte" for om mulig å la den rolige ha beroligende effekt på den som har lopper i blodet.

I klassen til mitt barn sitter de to og to, gutt og jente. Min er av den rolige, arbeidsomme typen, og har konsekvent blitt plassert ved siden av uromomenter. Det resulterer i dårlig konsentrasjon, irritasjon og dårlig trivsel. Vi har tatt det opp, men da får h*n bare en ny bråkebøtte som sidemann... Very frustrating indeed...

Gjest også en 1. klasse mor

Vi har noe av den samme problemstillingen med grupper i klasserommet. Men vi står nok litt på den andre siden, for vi har bedt om at vårt barn får bytte gruppe. Ennå vet vi ikke hva utfallet blir.

Det kan være mange grunner til at man ønsker å bytte om på sitteplassene i klasserommet. Jeg skjønner jo at det blir leit for ditt barn å bytte, og derfor syns jeg dere bør be om at de heller tar en total gjennomgang og lager helt nye grupper for alle, i stedet for å bare bytte om to. Det oppleves jo nesten som en "straff" for de som må bytte.

Gjest 1.klasse mor

Jeg vet at de skal bytte grupper og plasser flere ganger i løpet av året. Men nå ble mitt barn flyttet for å skille tre urolige barn som sitter sammen.

Hadde flere byttet gruppe så hadde nok ikke barnet mitt reagert i det hele tatt.

Gjest 1.klasse mor

Det hadde kanskje vært bedre om læreren flyttet to stk. Ikke bare en. Da hadde han hatt en han var godt kjent med på neste gruppe også.

Generelt tror jeg det er bra at ungene på sitte i forskjellige grupper. Da lærer de å samarbeide bedre, og det er mindre sjanse for at det danner seg sterke "klikker" tidlig.

Helt enig i at det er greit å bytte plasser. Men mitt barn reagerte på at ingen andre byttet plass, bare mitt barn med et av de som var i den urolige gruppen.

Annonse

Gjest 1.klasse mor

Hei!

Jeg tror du må belage deg på at det flyttes og byttes på tvers av grupperinger hele tiden i småskolen. Det tar alltid litt tid for en klasse å "sette seg" og for læreren å finne ut hvordan "klassedyret" fungerer.

Men jeg tror også at det bevisst brukes konstellasjonen "rolig elev" og "bråkebøtte" for om mulig å la den rolige ha beroligende effekt på den som har lopper i blodet.

I klassen til mitt barn sitter de to og to, gutt og jente. Min er av den rolige, arbeidsomme typen, og har konsekvent blitt plassert ved siden av uromomenter. Det resulterer i dårlig konsentrasjon, irritasjon og dårlig trivsel. Vi har tatt det opp, men da får h*n bare en ny bråkebøtte som sidemann... Very frustrating indeed...

Ja, fullstendig klar over at de skal bytte grupper flere ganger i løpet av året. Men mitt barn reagerte på at ingen andre også måtte bytte plass, bare mitt barn med en av de i den bråkete gruppen.

Gjest 1.klasse mor

Vi har noe av den samme problemstillingen med grupper i klasserommet. Men vi står nok litt på den andre siden, for vi har bedt om at vårt barn får bytte gruppe. Ennå vet vi ikke hva utfallet blir.

Det kan være mange grunner til at man ønsker å bytte om på sitteplassene i klasserommet. Jeg skjønner jo at det blir leit for ditt barn å bytte, og derfor syns jeg dere bør be om at de heller tar en total gjennomgang og lager helt nye grupper for alle, i stedet for å bare bytte om to. Det oppleves jo nesten som en "straff" for de som må bytte.

Ja, hadde de byttet på flere av barna så hadde det nok vært enklere å forstå for mitt barn.

Mitt barn følte at det var galt at h*n måtte bytte for at en av de tre som var urolige måtte vekk fra sin gruppe.

Gjest 1.klasse mor

Sånt må man visst regne med dessverre. Jeg ble ofte brukt som skille mellom bråkebøtter da jeg gikk på skolen.

Ja, ser nok ut som det.

Er jo så klart klar over at det skal byttes på gruppene etter hvert i løpet av året. Men syntes det ble litt galt når det kun ble 2 elever som måtte bytte plass. Og det syntes også mitt barn var litt sårt.

Vi skal på konferenansetime rett over høstferien, så tar det opp med han da.

Takk for svar.

Jeg tror lærere er glade for konstruktive tilbakemeldinger. De er jo vanlige folk de også, og det er jo ingen tvil om at også de gjør ting som ikke alltid er like gjennomtenkt. Dersom du tipser om at flere kunne byttet plass samtidig, så er jo dette et enkelt tips å følge opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...