Gå til innhold

Ny bok - "Adoptert" lanseres torsdag

Anbefalte innlegg

I forbindelse med "Bok i sentrum" lanseres boka "Adoptert" av Ane Ramm

27.10.07 kl 1715-1800

Karl Johan Hotell, Oslo

«Det er ikke jeg som har problemer med min identitet.

Det er samfunnet som har problemer med å identifisere meg.»

For første gang luftes både kjente og helt ukjente tanker om utenlandsadopsjon skrevet av en som selv er adoptert. Forfatteren, Ane Ramm, har kommet midtveis i livet. I dette perspektivet fokuserer hun vel så mye på mulighetene som på problemene. Å være adoptert er ikke nødvendigvis ensbetydende med å ha flere utfordringer enn andre, mener hun. Gjennom en rekke refleksjoner rundt sentrale og universelle spørsmål i den utenlandsadoptertes liv normaliseres synet på den adopterte. Boka er skrevet med humor og varme.

Boka har tre deler. Første del inneholder blant annet forfatterens tanker om hvordan spørsmål fra barnet kan håndteres. Andre del er en betraktning rundt små og store utfordringer i forskjellige faser av livet, fra tilknytning til tap av foreldre. Den store tilknytningen omtales denne gangen fra en adopterts synsvinkel, og ikke som så ofte når temaet omtales, fra spesialisten på barn med tilknytningsvansker. Både første og andre del er praktisk rettet og inneholder konkrete eksempler, veiledning og råd. I den siste delen kvesses pennen i det forfatteren forsøker å avlive enkelte myter og forestillinger om den adopterte.

Boka retter seg først og fremst mot adoptivforeldre og de som venter på tildeling, men kan også ha noe å si den adopterte tenåringen. Helsesøstere, førskolelærere og lærere kan også ha stort utbytte av å lese denne boka.

ISBN: 987-82-05-37488-1 Cappelen Forlag Pris: 299,-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286651-ny-bok-adoptert-lanseres-torsdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 uker senere...
Gjest far&sønn

Takk for tipset.

Boken er lest.

Lettlest - tok meg to og en halv time.

Likte ikke helt valg av språklig stil med korte setninger og veldig enkelt språk, men det er en ren smakssak.

Viktig budskap. Også for de dol'ere og øbbere som driver intens røtterromantisering og fortidsforherligelse.

- Adopterte har sjelden store identitetsproblemer, det er samfunnet rundt som sliter med identifiseringen av adopterte.

- De fleste adopterte er ikke to- eller flerkulturelle. De er norskkulturelle med en annen etnisk opprinnelse. De har verken med seg eller vokst opp i en annen kulutur enn den foreldrene og omgivelsene lever i sammen med dem - altså norsk for adopterte i Norge.

- Adopsjonsforskningen (også i Norge) er særs mangelfull og dessuten ekstremt problemfokusert. Adopsjon ender opp som forklaring på det meste av problemer, fra tenåringsopposisjon til vanlig treårstrass.

- Det er bare en knøttliten andel av de adopterte som har så stor interesse for sine "røtter" eller biologiske foreldre at de i tar aktive grep for å finne ut noe om bio-foreldre. Andelen er på omlag 0,6 prosent. Så mye for Tore på Sporet......

For meg er alt dette innlysende. Derfor var boken for meg et argumentsarsenal jeg kan høste av. For andre er det sikkert motsatt. Uansett er det betimelig at adopstivforeldre tar seg tid til å lese disse betraktningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...