Gå til innhold

Akkurat nå øker min sympati for lærere ...

Anbefalte innlegg

Naboens 9 åring feirer bursdagen sin i dag, og jo lenger tid gjestene tilbringer i hagen, jo mer øker min sympati for lærere og ansatte på sfo...

Hvordan klarer en flokk med gutter å lage så mye støy???

Eneste positive med det, er at jeg hvert år husker på å gratulere ham med dagen. Husker aldri på forhånd når han har bursdag, men skjønner det alltid etter noen minutter...*s* .

Det må vel være lov å håpe på at selskapet avsluttes kl 19...

*undrer meg over hvor mye støy de klarer å produsere med stemmene sine*

Fortsetter under...

Jeg jobber med 70 sånne hver eneste dag, ja de er samlet på samme sted til samme tid, så er hodet deretter også.

Gøy er det!!

De har ikke så frie tøyler som ute i hagen til en kompis da heldigvis :)

Vurderer dere av og til å bruke hørselsvern?

Noen ganger er det fint å være jentemamma.

Vi inviterte tre av guttene i klassen til jentungen engang, tror det var da hun fylte åtte. _Aldri_ mer... Tre gutter lager omtrent femten ganger så mye bråk som ti jenter.

Ett minutt på sju hørte jeg naboen brøle "Gutter, nå er det slutt" - og rett etter ble det stille... Ser for meg noen foreldre som ligger rett ut nå...*s*

Annonse

Noen ganger er det fint å være jentemamma.

Vi inviterte tre av guttene i klassen til jentungen engang, tror det var da hun fylte åtte. _Aldri_ mer... Tre gutter lager omtrent femten ganger så mye bråk som ti jenter.

Vi hadde nylig 7-årsdag med 17 jenter i 6-7-årsalderen - jeg skal love deg at stille var det ikke! Mon tro hvordan det blir når det er poden som skal i ilden etterhvert...

For å si det sånn...siden det er 20 gutter i klassen til min nesten-sjuåring så går vi sammen med foreldrene til en av de andre gutta som har bursdag to uker etter og legger hele bursdagsselskapet til et lekeland i nærheten...Der er det iallefall beregnet på at det skal være mange unger på en gang (og vi slipper å vaske og rydde etterpå)

Vi hadde nylig 7-årsdag med 17 jenter i 6-7-årsalderen - jeg skal love deg at stille var det ikke! Mon tro hvordan det blir når det er poden som skal i ilden etterhvert...

Bare for å ha det presisert - jentebursdagene vi har hatt har vært langt fra stille - jeg har flere ganger lurt på om naboen kommer og ringer på...

Men den ene bursdagen hvor vi hadde begge kjønn tok det helt av.

For å si det sånn...siden det er 20 gutter i klassen til min nesten-sjuåring så går vi sammen med foreldrene til en av de andre gutta som har bursdag to uker etter og legger hele bursdagsselskapet til et lekeland i nærheten...Der er det iallefall beregnet på at det skal være mange unger på en gang (og vi slipper å vaske og rydde etterpå)

Høres ut som en god løsning - særlig hvis de voksne har på hørselsvern...*s*

Annonse

He he.

Jeg har erfart at det er myyye mer lyd fra et gutteselskap enn et jenteselskap. Merkelig nok?

Eldstemann her fylte nettopp 8, og skal feire sammen med en god kamerat nå på fredag. De har invitert hele klasse pluss noen, og vi skal være i skogen like i nærheten her. Litt fordi begge vi foreldreparene var litt lei lekeland-bursdager (4 på 3 mnd i klassen), litt fordi guttene gjerne vil dette selv, og fordi det er mye greiere for oss å slippe å ha en overaktiv guttegjeng inne i stua... Nå fikk hovedpersonene invitere noen ekstra, f. ex. også jentene i klassen, og de kan herje nesten uhemmet i en skog alle kjenner.

Vi satser på fint vær og kjekt selskap.

Sønnen min fylte ni år og hadde alle guttene pluss noen jenter i selskap. Det ble selvfølgelig "krig" mellom guttene og jentene med demonstrasjonstog. "Jentene ruler" ropte jentene:-) Sønnen min hang seg på dette toget og ropte begeistret "jentene ruler og jenter er best!" Hehe

Etterpå hørte jeg en liten prat mellom han og en av jentene. " Gutter er så dumme og slemme" Han nikket og var enig:-) " De plager små dyr og plukker vingene av fluer..." Han nikket igjen men kom med en liten innvendig..."...men ikke alle da..." " Nei," svarte hun..."ikke du" Sønnen min lyste opp "Nei ikke jeg..."

Siden min sønn har en ultrakul storesøster reddet hun selskapet med å varte alle jentene opp og sminket de.

Det ble et vellykket selskap. Etterpå la jeg meg flat ut på sofaen ja:-)

He he ja du sier noe. Men så er det kanskje også slik at vi som jobber som lærere er vant til å styre store grupper barn og dermed lettere tar kontrollen også i bursdagsselskaper. Jeg merker når jeg er med gutta mine bort på bursdagsselskaper at de fleste foreldre tillater langt mer før de griper inn i leken enn det jeg gjør...

Men det er kanskje en form for yrkesskade..

He he ja du sier noe. Men så er det kanskje også slik at vi som jobber som lærere er vant til å styre store grupper barn og dermed lettere tar kontrollen også i bursdagsselskaper. Jeg merker når jeg er med gutta mine bort på bursdagsselskaper at de fleste foreldre tillater langt mer før de griper inn i leken enn det jeg gjør...

Men det er kanskje en form for yrkesskade..

Jo, en yrkesskade...

;-)

Noe av visten er jo at det skal være ellevillt. Jeg blir nesten skuffet om det ikke blir høylytt, positivt kaos av et gutteselskap. Skoleorden er et ikkemål. Så jeg velger meget bevisst å strekke grensene lengst mulig. Etterpå tar jeg en strekk på sofaen.

mvh

Jo, en yrkesskade...

;-)

Noe av visten er jo at det skal være ellevillt. Jeg blir nesten skuffet om det ikke blir høylytt, positivt kaos av et gutteselskap. Skoleorden er et ikkemål. Så jeg velger meget bevisst å strekke grensene lengst mulig. Etterpå tar jeg en strekk på sofaen.

mvh

Jeg mener heller ikke at skoleorden er et mål i bursdager. Men bråk og kaos er ikke alltid synonymt med kos da:-) Jeg vet at min gutt som har feiret guttebursdager liker sprell og morro, men ikke bråk. Han synest det er slitsomt og ikke det minste morsomt... Men derfor så har vi heller ikke invitert femten stykker når det er bursdag. Vi holder oss til 7-8 stykker og da tar det jo heller ikke av på samme måten.

Jeg er kanskje yrkesskadd men roping og brøling er ikke tilatt her inne, bursdag eller ei:-) Og vi har aldri opplevd annet enn at de små gjestene har vært fornøyd etter bursdager her. Men jeg også har en laaang strekk på sofaen etter bursdager ja:-)

Jeg mener heller ikke at skoleorden er et mål i bursdager. Men bråk og kaos er ikke alltid synonymt med kos da:-) Jeg vet at min gutt som har feiret guttebursdager liker sprell og morro, men ikke bråk. Han synest det er slitsomt og ikke det minste morsomt... Men derfor så har vi heller ikke invitert femten stykker når det er bursdag. Vi holder oss til 7-8 stykker og da tar det jo heller ikke av på samme måten.

Jeg er kanskje yrkesskadd men roping og brøling er ikke tilatt her inne, bursdag eller ei:-) Og vi har aldri opplevd annet enn at de små gjestene har vært fornøyd etter bursdager her. Men jeg også har en laaang strekk på sofaen etter bursdager ja:-)

En venninne av meg inviterte hele klassen til sin 8 år gamle jente. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort å få til neo som lignet på sivilisert oppførsel, og etter mye hyl, skrik og løpig sier en av guttene "det skulle være forbudt å invitere hele klassen i bursdag!". . En av jentene sa litt senere til min venninne at "jeg advarte deg mot å invitere hele klassen!"

Det planlegges en litt annen løsning for neste års bursdagsfeiring der i huset...*s*

P.S. Min venninne har ledet en stor barnehage i mange år, så det manglet verken på erfaring eller pedagogisk kompetanse...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...