Gå til innhold

SFO og begrensning av barnas matinntak.

Anbefalte innlegg

Jeg synes du overproblematiserer overvektsproblematikken voldsomt. Ja, det er mange faktorer som spiller inn, men bunnlinja er uansett:

- sukker og fett skaper overvekt når det inntas i for store mengder; og da ut fra de genetiske forutsetningene det enkelte individ er skapt med

- aktivitet, eller mangel på sådann, er avgjørende faktor for hvor mye/hva man kan spise

Man kan si til man blir _blå_ at det ligger mange ulike årsaker bak en overvekt, men uansett er det en plage for den det gjelder. Og _hva_ som puttes i munnen er avgjørende, uansett, når det ikke ligger direkte medisinske årsaker til grunn for overvekten.

Dette blir vi nok aldri enige om.

Her snakker vi om å behandle symptomene og ikke årsaken til problemet. Slankekurs er en form for å behandle symptomene. De fleste overvektige vet nøyaktig hva de skal og ikke skal spise, men det hjelper lite når man bruker mat som glede, trøst og tidsfordriv. Jeg personlig er ekspert på å spise etter klokka og ikke nødvendigvis fordi jeg er sulten. Er jeg stresset eller opprørt er veien til kjøleskapet kort. Jeg har dager der jeg snoker i kjøleskapet hele dagen og blir lei meg fordi jeg er så utrolig dårlig på å håndtere mat. Disse episodene blir det færre av fordi jeg er klar over problemet og jeg prøver å ha sunne ting i kjøleskapet. Hadde jeg visst hvordan jeg skulle fått med hodet mitt på å spise modertat når jeg er sulten, hadde jeg vært normalvektig i dag. Overvekt er så mye mer komplisert enn mindre kalorier enn du forbruker. Jeg er på god vei å følge denne filosofien, men det krever at jeg er psykelig opptatt av vekt og trimming til enhver tid.

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• frosken

5

• Dorthe

4

• kosen

3

Mest aktive i denne tråden

Så det er mindre hersketeknikk å kalle alle foreldre til overvektige barn for innkompetente?

Ut over den enkle matematikken om flere kalorier inn enn ut, har jeg få formeninger om hva den enkeltes overvekt skyldes. Til det er spørsmålet for komplekst og individuelt. Dermed er jeg heller ikke kompetent til å fortelle andre hva de skal gjøre eller om de gjør ting bra nok.

Jeg prioriterer andre ting i mine relasjoner og faglige kontakter enn vekt og kosthold.

Men det er den tingen som er ulovlig å gjøre feil. Man må gjerne drikke seg sørpe full, men kaloriene må man holde styr på. Foreldre blir lett sett på som mer udugelige om de ikke kan styre sine barns kaloriinntak enn deres alkoholinntak.

mvh

''Så det er mindre hersketeknikk å kalle alle foreldre til overvektige barn for innkompetente?''

Jeg har hele veien vært svært obs på å omtale foreldregruppen som "de fleste", noe som ikke innbefatter alle. Jeg har vært obs på å ta med flere alternativer, inkompetanse er ett av dem. Jeg har også vært obs på å ta med at det også kan ligge medisinske årsaker til grunn.

''Ut over den enkle matematikken om flere kalorier inn enn ut, har jeg få formeninger om hva den enkeltes overvekt skyldes. Til det er spørsmålet for komplekst og individuelt. Dermed er jeg heller ikke kompetent til å fortelle andre hva de skal gjøre eller om de gjør ting bra nok.''

Mange foreldre forer ungene sine med søtpålegg daglig, kaker og saft daglig, fete sauser og desserter daglig. Eller flere ganger i uka, det ene, det andre eller alle punktene. Vil du ikke da si at det er inkompetanse, evner eller ork/lyst som er årsaken til overvekten?

''Men det er den tingen som er ulovlig å gjøre feil. Man må gjerne drikke seg sørpe full, men kaloriene må man holde styr på. Foreldre blir lett sett på som mer udugelige om de ikke kan styre sine barns kaloriinntak enn deres alkoholinntak.''

Hvis mange foreldre drakk som de spiser/gir ungene, ville de være like udugelige/inkompetente/kall-det-hva-du-vil.

Jeg skjønner at du går tom for argumenter, og jeg registrerer at du ikke èn gang innrømmer at kaloriinntaket har noe å gjøre med overvekt. Det synes jeg er meget merkelig, men for min del er diskusjonen avsluttet nå. Drittslenging er meningsløst.

Her snakker vi om å behandle symptomene og ikke årsaken til problemet. Slankekurs er en form for å behandle symptomene. De fleste overvektige vet nøyaktig hva de skal og ikke skal spise, men det hjelper lite når man bruker mat som glede, trøst og tidsfordriv. Jeg personlig er ekspert på å spise etter klokka og ikke nødvendigvis fordi jeg er sulten. Er jeg stresset eller opprørt er veien til kjøleskapet kort. Jeg har dager der jeg snoker i kjøleskapet hele dagen og blir lei meg fordi jeg er så utrolig dårlig på å håndtere mat. Disse episodene blir det færre av fordi jeg er klar over problemet og jeg prøver å ha sunne ting i kjøleskapet. Hadde jeg visst hvordan jeg skulle fått med hodet mitt på å spise modertat når jeg er sulten, hadde jeg vært normalvektig i dag. Overvekt er så mye mer komplisert enn mindre kalorier enn du forbruker. Jeg er på god vei å følge denne filosofien, men det krever at jeg er psykelig opptatt av vekt og trimming til enhver tid.

Du er voksen, og forstår konsekvenser. Et barn er ikke utstyrt med samme konsekvenstankegangen, og må ha hjelp.

De aller fleste overvektige er overvektig fordi de spiser mer enn de forbruker. Spiser feil, f.eks., og det kan jo gjerne ha rot i at man ikke VET hvordan dagens kost bør settes sammen for å gi best mulig resultat - ikke bare vektmessig, men også for energi, magen osv.

Jeg må også ha sterkt fokus på mat og aktivitet for å holde meg rimelig OK slank, men jeg gjør det fordi jeg ikke orker å puste tungt etter å ha gått opp trappa, fordi jeg ikke liker å ha vonde knær, fordi jeg ikke liker eksemen i valkene, fordi jeg vil klare å knytte skoene uten å få kvelningsfornemmelser. Det er mitt lodd i livet, fordi jeg har fått med med et genmateriale som ikke gir meg noen ubegrenset kalorimengde uten å få svi for det. Og det er helt greit, jeg gjør det fordi jeg selv vil.

Men igjen: Barn kan ikke styre dette selv, de må læres opp.

Ja, de på helsestasjonen ja. Men de er jo slutt når ungene begynner på skolen og det er en kontroll i første klasse.

Barna mine har hatt samme helsesøster fra barna var født. Hun har hatt kontor på skolen og det var til skolen vi dro da de to eldste ungene skulle på kontroll fra fødselen av. Senere fikk hun kontor på legekontoret og der gikk minsten på kontroll frem til nå. Nå er hun tilbake med nytt kontor på skolen igjen. Altså samme helsesøster i alle årene.

De møter henne også etter 1.klasse. De skal jo ha sprøyter. Husker ikke om det var i femte eller sjette klasse.

Jeg skjønner fortsatt ikke denne ekstreme motviljen mot helsesøster i skolen. Det høres ut som helsesøster er en heks som bare venter på å slå kloa i en eller annen forelder, for å ødelegge deres liv. Slik er det jo ikke i praksis.

At helsesøster ikke er ekspert på området ernæring, så vet helsesøster gangen i prosessen for å skaffe hjelp. Og jeg tror du misforstår kraftig her: Det har aldri vært noen tanke herfra om at SFO skal presentere en ferdig konklusjon til foreldrene om de registrerer overspising/spiseproblematikk hos barn. Ei heller helsesøster.

Det kan høres ut som det er svært ulike oppfatninger om hvordan helsesøstre opptrer, jeg tenker hele tiden samarbeid, samarbeid, samarbeid. Jeg tror ikke at en helsesøster som får en bekymringsmelding fra SFO-ansatt setter seg ned, formulerer en konklusjon og presenterer denne for foreldrene uten å ha hatt en prat med dem. Aldri i livet.

Dette handler om hvem som skal ta det første skrittet mot å hjelpe et barn som ikke har det bra. Når foreldrene ikke evner, må det da være suverent at noen andre voksenpersoner tar tak i det og henvender seg til riktig adresse.

Enig!

Barna mine har hatt samme helsesøster fra barna var født. Hun har hatt kontor på skolen og det var til skolen vi dro da de to eldste ungene skulle på kontroll fra fødselen av. Senere fikk hun kontor på legekontoret og der gikk minsten på kontroll frem til nå. Nå er hun tilbake med nytt kontor på skolen igjen. Altså samme helsesøster i alle årene.

De møter henne også etter 1.klasse. De skal jo ha sprøyter. Husker ikke om det var i femte eller sjette klasse.

Min har ikke fått en sprøyte på skolen. Ups, der minnet du meg på at jeg skulle spørre ang vaksiner, jeg trodde nemlig alle unger fikk bl.a poliovaksine i småskolen, men det har han ikke fått. Men kanskje jeg må dra på helsestasjonen for å få det siden han går på privatskole.

Annonse

Jeg skjønner fortsatt ikke denne ekstreme motviljen mot helsesøster i skolen. Det høres ut som helsesøster er en heks som bare venter på å slå kloa i en eller annen forelder, for å ødelegge deres liv. Slik er det jo ikke i praksis.

At helsesøster ikke er ekspert på området ernæring, så vet helsesøster gangen i prosessen for å skaffe hjelp. Og jeg tror du misforstår kraftig her: Det har aldri vært noen tanke herfra om at SFO skal presentere en ferdig konklusjon til foreldrene om de registrerer overspising/spiseproblematikk hos barn. Ei heller helsesøster.

Det kan høres ut som det er svært ulike oppfatninger om hvordan helsesøstre opptrer, jeg tenker hele tiden samarbeid, samarbeid, samarbeid. Jeg tror ikke at en helsesøster som får en bekymringsmelding fra SFO-ansatt setter seg ned, formulerer en konklusjon og presenterer denne for foreldrene uten å ha hatt en prat med dem. Aldri i livet.

Dette handler om hvem som skal ta det første skrittet mot å hjelpe et barn som ikke har det bra. Når foreldrene ikke evner, må det da være suverent at noen andre voksenpersoner tar tak i det og henvender seg til riktig adresse.

Jeg har en ekstrem motvilje mot å gå bak ryggen på folk og snakke om dem og ikke med dem. Dels fordi jeg ikke liker å bli utsatt for slikt overformynderi selv og dels fordi jeg knapt kan huske at noen som blir behandlet slik ikke har reagert svært negativt på det.

Aller mest fordi det strider mot alt jeg har lært om alminnelig god folkeskikk og redelighet.

Jeg vil snu spørsmålet ditt å si hvorfor må man på død og liv bruke helsesøster. H*n har begrenset kompetanse, lite tid og kanskje ikke sett barnet i mer enn syv minutter for fire år siden.

Fastlegen har større kompetanse, kjenner som regel barnet og familien bedre og trenger ikke be noen lege skrive henvisningen.

Men det jeg lurer aller mest på er hvorfor du mener at SFOs personale skal velge hvilken fagperson foreldrene skal forholde seg til for dem.

Man får ikke urette mye med en holdning av at foreldre er inkompetente til de har lyktes i å bevise det motsatte.

Heldigvis er det nok ikke mange SFOer som drives etter de nedvurderings- og overkjøringsprinsippene du forfekter.

mvh

Jeg har en ekstrem motvilje mot å gå bak ryggen på folk og snakke om dem og ikke med dem. Dels fordi jeg ikke liker å bli utsatt for slikt overformynderi selv og dels fordi jeg knapt kan huske at noen som blir behandlet slik ikke har reagert svært negativt på det.

Aller mest fordi det strider mot alt jeg har lært om alminnelig god folkeskikk og redelighet.

Jeg vil snu spørsmålet ditt å si hvorfor må man på død og liv bruke helsesøster. H*n har begrenset kompetanse, lite tid og kanskje ikke sett barnet i mer enn syv minutter for fire år siden.

Fastlegen har større kompetanse, kjenner som regel barnet og familien bedre og trenger ikke be noen lege skrive henvisningen.

Men det jeg lurer aller mest på er hvorfor du mener at SFOs personale skal velge hvilken fagperson foreldrene skal forholde seg til for dem.

Man får ikke urette mye med en holdning av at foreldre er inkompetente til de har lyktes i å bevise det motsatte.

Heldigvis er det nok ikke mange SFOer som drives etter de nedvurderings- og overkjøringsprinsippene du forfekter.

mvh

''Jeg vil snu spørsmålet ditt å si hvorfor må man på død og liv bruke helsesøster. H*n har begrenset kompetanse, lite tid og kanskje ikke sett barnet i mer enn syv minutter for fire år siden.''

Fordi SFO-ansatte har mindre kompetanse enn helsesøster.

''Fastlegen har større kompetanse, kjenner som regel barnet og familien bedre og trenger ikke be noen lege skrive henvisningen.''

Og det fordrer at foreldrene selv ser problematikken og tar kontakt med egen fastlege.

''Men det jeg lurer aller mest på er hvorfor du mener at SFOs personale skal velge hvilken fagperson foreldrene skal forholde seg til for dem.''

Av og til lurer jeg på om du overhode leser hva jeg skriver? Helsesøster er det naturlige HELSEpunktet på en skole, og diskusjonen her gikk på om det var den SFO-ansatte eller helsesøster som skulle snakke med foreldrene. Helsesøster kan henvise videre, eller legge ballen død. Jeg skjønner ikke at du kan oppfatte det slik at SFO-ansatte med det VELGER fagpersoner for foreldrene.

''Jeg vil snu spørsmålet ditt å si hvorfor må man på død og liv bruke helsesøster. H*n har begrenset kompetanse, lite tid og kanskje ikke sett barnet i mer enn syv minutter for fire år siden.''

Fordi SFO-ansatte har mindre kompetanse enn helsesøster.

''Fastlegen har større kompetanse, kjenner som regel barnet og familien bedre og trenger ikke be noen lege skrive henvisningen.''

Og det fordrer at foreldrene selv ser problematikken og tar kontakt med egen fastlege.

''Men det jeg lurer aller mest på er hvorfor du mener at SFOs personale skal velge hvilken fagperson foreldrene skal forholde seg til for dem.''

Av og til lurer jeg på om du overhode leser hva jeg skriver? Helsesøster er det naturlige HELSEpunktet på en skole, og diskusjonen her gikk på om det var den SFO-ansatte eller helsesøster som skulle snakke med foreldrene. Helsesøster kan henvise videre, eller legge ballen død. Jeg skjønner ikke at du kan oppfatte det slik at SFO-ansatte med det VELGER fagpersoner for foreldrene.

De ferreste som jobber på en SFO er kompetente til en mer inngående diskusjon om vekt og kosthold. Men en hver leder av SFO må være i stand til å bringe på banen observerte problemer og eventuelt foreslå å bringe inn andre fagpersoner overfor foreldrene. Kan man ikke det, får man finne en annen jobb.

Det er fullstendig uvesentlig om du eller andre definerer helsesøster som et "naturlig helsemidtpunkt", det som teller er hvem den/de det gjelder ønsker å få på banen.

Om en ansatt på SFO går ut med detaljerte personopplysninger om et barn og dets foreldre, blir jo foreldrene tvunget til å forholde seg til denne personen og de mer eller mindre sannferdige opplysningene som har blitt gitt.

Det finnes ingen ting i hele verden som forsvarer å dolke foreldrene ved å gå til en uvedkommende tredieperson, som helsesøster ville være i en slik sammenheng, uten om så grov omsorgssvikt at barnevernet må kobles inn. Selv ikke 10 overføldige kilogram på en barnekropp.

Helsesøster er formelt og juridisk ikke en del av SFOs stab og kan derfor ikke kobles inn uten foreldrenes informerte samtykke.

Men at du ser et slikt enormt behov for å overkjøre foreldrene til overvektige barn til forskjell fra foreldre med barn som har andre problemer, sier ganske mye om dine fordommer.

mvh

"Men ER du egentlig det? Tror du det finnes ett eneste sterkt overvektig menneske i dag som ville vært normalvektig hvis bare en voksen hadde nektet dem litt mat når de var små???"

Det er nøyaktid den samme oppskriften ekspertene bruker på barn og overvekt. Det vet jeg fra en venninne. De forhører seg om hvor mye barnet spiser og setter opp et program og reduserer mengden mat.

Joda, men det er forskjell på et helhetlig opplegg og på at man nektes å spise den mengden man ønsker til ett måltid per dag.

Det man kan gjøre ved å redusere matinntaket på sfo, er bare nok til å gi effekten av at ungen føler seg mislykket. Det vil neppe synes på vekten.

Trenger ungen hjelp, så er det rette å gjøre for en sfo-medarbeider, å kontakte noen som kanskje kan hjelpe skikkelig. Ta en prat med moren og faren til barnet, og koble inn feks helsesøster. Det hadde ikke vært noen overvektige noe sted hvis det ikke skulle mer til enn at noen hadde sagt "nå burde du ikke spise mer men heller gå og være i aktivitet". Dessverre skal det så mye mer til.

Det er vel ingen som skal nekte ungene mat på SFO, men det er forskjell på å spise seg mett, enn det som kalles å overspise. Det er ikke nødvendig å spise mere mat enn det en faktisk trenger. Selv om det er godt med ferske brødskiver, så holder det sikkert å spise 2-3 skiver og ikke 5-6. En trenger ikke å være ernæringsekspert for å skjønne det. Jeg skjønner at du ikke ville ha sagt ifra om du så at ett barn "overspiste". Du synes vel sikkert at det er greit at folk blir overveltige pga. av at de ikke lærer om hva som er bra og mindre bra for kroppen. de aller fleste klarer å regulere dett selv, men noen trenger hjelp, og du er ikke villig til å hjelpe fordi du vil at alle barn skal spise seg mette??

Jepp. Jeg synes alle skulle spise seg ihjel i ung alder...

Nei, selvsagt synes jeg ikke det.

Det jeg synes er at man skal ta problemer på den rette måten. Ser man et sterkt overvektig barn systematisk overspise, så sier man ikke at det holder etter skive nummer to. Man tar det opp med foreldrene at ungen deres har et problem, og at man ønsker å koble inn helsesøster fordi man bryr seg om ungen og vil at hun skal få hjelp. Man hjelper skikkelig, ikke bare ved å nekte de siste to skivene. Det vil ikke ha annen effekt enn at det kanskje vil forsterke et kompleks og det er vel ikke det man er ute etter?

Joda, men det er forskjell på et helhetlig opplegg og på at man nektes å spise den mengden man ønsker til ett måltid per dag.

Det man kan gjøre ved å redusere matinntaket på sfo, er bare nok til å gi effekten av at ungen føler seg mislykket. Det vil neppe synes på vekten.

Trenger ungen hjelp, så er det rette å gjøre for en sfo-medarbeider, å kontakte noen som kanskje kan hjelpe skikkelig. Ta en prat med moren og faren til barnet, og koble inn feks helsesøster. Det hadde ikke vært noen overvektige noe sted hvis det ikke skulle mer til enn at noen hadde sagt "nå burde du ikke spise mer men heller gå og være i aktivitet". Dessverre skal det så mye mer til.

Det høres så brutalt ut når det sier det på den måten at man skal nektes mat.

Man bør ikke få en følelse av å nektes mat.

Jeg lurer på hva slags oppskrift du ville brukt når det ikke er reduksjon av mat som hjelper?

Det høres så brutalt ut når det sier det på den måten at man skal nektes mat.

Man bør ikke få en følelse av å nektes mat.

Jeg lurer på hva slags oppskrift du ville brukt når det ikke er reduksjon av mat som hjelper?

Det er ikke reduksjon av mat _ved_ett_måltid_per_dag_ på sfo som hjelper :-)

Det jeg vil at barn skal få er tilbud om mat de kan spise seg mette på. Feks synes jeg sfo skal tilby sunn mat. Grovt brød, rå gulrøtter osv.

Så synes jeg de skal få tilbud om lystbetont fysisk aktivitet. Svømming feks. De passer for alle uansett kroppsform. Dans, teater osv.

Det en som er ansatt på sfo kan gjøre, er å trekke inn de som virkelig kan hjelpe denne ungen. Ta en prat med moren, være direkte, si fra at ungen din spiser seg inn i et problem, noe må gjøres, skal jeg ta en prat med helsesøster sammen med deg?

Man må ha på banen de som gir ungen mat og tilbud om aktiviteter rund baut, ikke bare prøve å stramme inn på et enkelt måltid på sfo. Det tror jeg bare vil virke sårende på ungen og ha minimal praktisk betydning.

Annonse

Gjest Blir mett av å lese dine innlegg

Det er ikke reduksjon av mat _ved_ett_måltid_per_dag_ på sfo som hjelper :-)

Det jeg vil at barn skal få er tilbud om mat de kan spise seg mette på. Feks synes jeg sfo skal tilby sunn mat. Grovt brød, rå gulrøtter osv.

Så synes jeg de skal få tilbud om lystbetont fysisk aktivitet. Svømming feks. De passer for alle uansett kroppsform. Dans, teater osv.

Det en som er ansatt på sfo kan gjøre, er å trekke inn de som virkelig kan hjelpe denne ungen. Ta en prat med moren, være direkte, si fra at ungen din spiser seg inn i et problem, noe må gjøres, skal jeg ta en prat med helsesøster sammen med deg?

Man må ha på banen de som gir ungen mat og tilbud om aktiviteter rund baut, ikke bare prøve å stramme inn på et enkelt måltid på sfo. Det tror jeg bare vil virke sårende på ungen og ha minimal praktisk betydning.

Jeg skjønner at du sliter med overvekt! Du vil ikke være med på at mat inntaket må reduseres i de tilfeller der hvor folk overspiser. Jeg er enig med deg i at ikke SFO alene kan eller er istand til å gi ett barn rett veilendning når det gjelder matinntak, men sammen med foreldrene og helsesøster ville nok dette gått helt greit. Jeg nekter å tro at ett barn som kun får "lov" til å spise det alle andre barn gjør, eller samme mengde som de fleste barn spiser, ville føle seg annerledes. Halloooo våkn opp sier nå jeg bare, du kommer alltid til å slite med din overvekt, hvis du ikke får ett mere normalt forhold til hva som er lite og hva som er ekstremt mye mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...