Gå til innhold

1.klasse: foreldremøte samt bøker m.m


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal på foreldremøte for 1.trinn i kveld. Det er en stor skole med 5 grupper på 1 trinn. Det skal være et felles foreldremøte for alle klassene, og så ingen for hver gruppe. er ikke dette håpløst? Hvordan skal vi få kontakt med læreren og de andre foreldrene da?

Det er jo litt av poenget at vi skal bli litt kjent med hverandre, eller?

Så lurer jeg på hvordan det er for deres førstiser: Har de fått bøker? Har de lekser? Har de bgynt med lese -og skriveopplæring? Lærer de noe?

Hos min sønn har de knapt nok hatt lekser enda (kun 1 mattelekse). De har ikke lært noen bokstaver eller tall. I matte jobber de med sortering (det ser veeeeldig lett ut). Er dette vanlig, eller er de sløve på vår skole?

Fortsetter under...

Jeg er vant til at man starter møtet med felles info for hele trinnet, men at det er et (kort) møte for hver gruppe etterpå, med dennes kontaktlærer(e). Jeg innbiller meg at det er vanlig.

Undersøk om det er planlagt møte for bare gruppa en annen dag. Har dere f.eks. valgt klassekontakter / FAU-representant?

Vi hadde foreldremøte for 1. trinn for et par uker siden. 1 time og et kvarter felles for alle tre gruppene, deretter tre kvarter i hver gruppe, der vi foreldre ble litt kjent og vi fikk hilse på læreren og assistenten. Veldig bra møte!

De har foreløpig ingen bøker. Tror ikek de skal ha det, men er litt usikker på det.

De får lekse en gang i uka. Denne uka var det et ark med at de skulle fargelegge like mange av hver figur som det stod tall. Altså eks: "5 BALLER" og så var det tegnet inn kanskje 10 baller, og de skulle fargelegge 5 av disse. Kanskjet 7-8 linjer med sånne oppgaver. Jenta mi syntes det var moro.

De har begynt med tallopplæring, ett nytt tall hver uke, denne uka er de kommet til 4.

Er litt usikker på bokstavinnlæring, men vi skal ha foreldrekonferanse i kveld, så da får jeg vite litt mer.

Jeg er vant til at man starter møtet med felles info for hele trinnet, men at det er et (kort) møte for hver gruppe etterpå, med dennes kontaktlærer(e). Jeg innbiller meg at det er vanlig.

Undersøk om det er planlagt møte for bare gruppa en annen dag. Har dere f.eks. valgt klassekontakter / FAU-representant?

Klassekontakter skal også velges på fellesmøtet. Med sikkert over 100 foreldre til stede....

Jeg har en i tredje også, og der gjør de det på den måten du beskriver. Det fungerer fint.

Gjest annlovinda

Vi hadde foreldremøte for 2-3 uker siden. På vår skole er det to 1. klasser. Vi hadde ikke felles møte nå, bare gruppevis. Men vi hadde felles foreldremøte i juni, før skolestart.

Ang. lekser. Vår 1.klassing har hatt lekser siden første skoledag. De har en lekse i uka. Den får de på mandag, så må den være ferdig innen fredag. De første par ukene fikk de tegne lekse. Nå har de hatt lekser med ukens bokstav, der de da øver på bokstaven, skriver den flere ganger på to linjer. I tillegg har det vært tegninger på det arket, hvor de da skal fargelegge de tingene som begynner på ukens bokstav.

De har kun to bøker. Men det er kun den ene boka som har vært med hjem mer enn en gang. Den ene boka som var med hjem en dag, var egentlig bare med hjem fra første skoledag, kun fordi de skulle få en bok med hjem. Den andre er mer som en kladdebok, som de har tegnet i når de har slike lekser.

De har ikke hatt noe mattelekse med hjem ennå, men de driver litt med tall på skolen hver dag. I tillegg har de 'lært' 4-5 ord på engelsk.

Vi hadde foreldremøte for 1. trinn for et par uker siden. 1 time og et kvarter felles for alle tre gruppene, deretter tre kvarter i hver gruppe, der vi foreldre ble litt kjent og vi fikk hilse på læreren og assistenten. Veldig bra møte!

De har foreløpig ingen bøker. Tror ikek de skal ha det, men er litt usikker på det.

De får lekse en gang i uka. Denne uka var det et ark med at de skulle fargelegge like mange av hver figur som det stod tall. Altså eks: "5 BALLER" og så var det tegnet inn kanskje 10 baller, og de skulle fargelegge 5 av disse. Kanskjet 7-8 linjer med sånne oppgaver. Jenta mi syntes det var moro.

De har begynt med tallopplæring, ett nytt tall hver uke, denne uka er de kommet til 4.

Er litt usikker på bokstavinnlæring, men vi skal ha foreldrekonferanse i kveld, så da får jeg vite litt mer.

Takk.

Min sønn har fått en mattebok (Multi). Han hadde lekse i den denne uka, og var veldig stolt. Han har en storesøster i tredje, og hun gjør jo lekser titt og ofte. I går skulle hun gjøre mattelekse ved kjøkkenbordet, og minsten insisterte på at han også hadde mattelekse. Jeg klarte faktisk ikke å få han fra å gjøre to sider til i matteboka ;) Så da har han vel gjort leksa for neste uke også....Håper ikke lærerne kjefter på oss eller han fordi han har gjort for mye.....

Annonse

Klassekontakter skal også velges på fellesmøtet. Med sikkert over 100 foreldre til stede....

Jeg har en i tredje også, og der gjør de det på den måten du beskriver. Det fungerer fint.

Det er helt sikkert mange foreldre som tenker det samme som deg. Jeg skulle tro at spørsmålet om møter på gruppenivå kommer opp i løpet av kvelden.

Årsaken KAN være at det f.eks. er bestemt at fellesmøtet MÅ være før høstferien, og så rekker de ikke gruppemøtene før etter den, eller noe annet rent praktisk...

Vi hadde foreldremøte for 2-3 uker siden. På vår skole er det to 1. klasser. Vi hadde ikke felles møte nå, bare gruppevis. Men vi hadde felles foreldremøte i juni, før skolestart.

Ang. lekser. Vår 1.klassing har hatt lekser siden første skoledag. De har en lekse i uka. Den får de på mandag, så må den være ferdig innen fredag. De første par ukene fikk de tegne lekse. Nå har de hatt lekser med ukens bokstav, der de da øver på bokstaven, skriver den flere ganger på to linjer. I tillegg har det vært tegninger på det arket, hvor de da skal fargelegge de tingene som begynner på ukens bokstav.

De har kun to bøker. Men det er kun den ene boka som har vært med hjem mer enn en gang. Den ene boka som var med hjem en dag, var egentlig bare med hjem fra første skoledag, kun fordi de skulle få en bok med hjem. Den andre er mer som en kladdebok, som de har tegnet i når de har slike lekser.

De har ikke hatt noe mattelekse med hjem ennå, men de driver litt med tall på skolen hver dag. I tillegg har de 'lært' 4-5 ord på engelsk.

Det høres ut som om din førsteklassing har kommet bedre i gang enn min. Jeg blir litt utålmodig, synes liksom det snart skal begynne å ligne litt på skole.

Læreren til tredjeklassingen min tar alltid ungene i hånden og sier "god morgen" når de kommer til første time. Det er en fin rutine, synes jeg. Hun sier barnas navn og hilser ordentlig. Gjør deres lærer dette?

Da jeg leverte sønnen ( i første) i dag var litt kaos og ungene bare gikk inn som de selv ville.

Vi er veldig fornøyd med læreren til tredjeklassingen, så vi er vel litt godt vant. Kjenner at jeg er mer skeptisk til førsteklasselæreren....

Oj, det er tydeligvis store forskjeller ute og går, ja, fra skole til skole!

Min 1. klassing har hatt lekser i matte og norsk fra dag 1. De får begge leksene mandag, og den ene skal være ferdig til torsdag, den andre til fredag. Det er ikke snakk om "ren" tegnelekse, har de hatt det har tegningen vært ekstra den uka.

De begynte med bokstaver med en gang, og det handler om å finne igjen bokstaven i en tekst, tegne småting som starter med ukas lyd/bokstav og ikke minst øve på å skrive bokstaven riktig.

I matte har de jobbet med figurer på ulike måter, mengder og størrelser og matematiske ord og uttrykk og selvfølgelig tallene.

Det de har hatt i tillegg, som rene tegnelekser, har vært slik som å tegne seg selv, tegne hvor de bor osv., dette er til ei bok de lager om seg selv.

Snuppa har sittet omtrent 30 minutter hver dag med lekser. Nå har hun fått mer tak på ting, og rekker også ekstraoppgavene i matte (som er så morsomme, men som hun ikke får gjøre av oss før alle MÅ-leksene er ferdig) uten å gå over snittet på 30 minutter mandag-torsdag.

Bøker: De har en "ordentlig" bok i norsk, mens de i matte og engelsk har kopierte ark som settes i perm etter hvert. De har også et par andre bøker i kategorien skrivebøker, disse er delvis med hjem og delvis på skolen. Også har de en skrivebok som de kaller "flexiboka", denne jobber de i om morgenen - de har flexistart på dagen, og da kan de som kommer tidlig jobbe litt mens resten kommer seg på plass. Veldig fin ordning, synes både vi og snuppa. :-)

Som sagt, det er nok store forskjeller på de ulike skolene, og det opplegget som kjøres hos oss er ikke likt med noe av det mine venninner bosatt andre steder kan fortelle om. Jentungen stortrives med fagene og læremåten, så vi klager ikke.

Gjest også en 1. klasse mor

Oi! Hos oss har de hatt lekser siden første skoledag. De har fått bøker i norsk, engelsk og matematikk, og de har gjerne lekser i 2 fag 2 ganger i uka. De er nå i ferd med å lære sin fjerde bokstav, og driver med tallet 4.

Oj, det er tydeligvis store forskjeller ute og går, ja, fra skole til skole!

Min 1. klassing har hatt lekser i matte og norsk fra dag 1. De får begge leksene mandag, og den ene skal være ferdig til torsdag, den andre til fredag. Det er ikke snakk om "ren" tegnelekse, har de hatt det har tegningen vært ekstra den uka.

De begynte med bokstaver med en gang, og det handler om å finne igjen bokstaven i en tekst, tegne småting som starter med ukas lyd/bokstav og ikke minst øve på å skrive bokstaven riktig.

I matte har de jobbet med figurer på ulike måter, mengder og størrelser og matematiske ord og uttrykk og selvfølgelig tallene.

Det de har hatt i tillegg, som rene tegnelekser, har vært slik som å tegne seg selv, tegne hvor de bor osv., dette er til ei bok de lager om seg selv.

Snuppa har sittet omtrent 30 minutter hver dag med lekser. Nå har hun fått mer tak på ting, og rekker også ekstraoppgavene i matte (som er så morsomme, men som hun ikke får gjøre av oss før alle MÅ-leksene er ferdig) uten å gå over snittet på 30 minutter mandag-torsdag.

Bøker: De har en "ordentlig" bok i norsk, mens de i matte og engelsk har kopierte ark som settes i perm etter hvert. De har også et par andre bøker i kategorien skrivebøker, disse er delvis med hjem og delvis på skolen. Også har de en skrivebok som de kaller "flexiboka", denne jobber de i om morgenen - de har flexistart på dagen, og da kan de som kommer tidlig jobbe litt mens resten kommer seg på plass. Veldig fin ordning, synes både vi og snuppa. :-)

Som sagt, det er nok store forskjeller på de ulike skolene, og det opplegget som kjøres hos oss er ikke likt med noe av det mine venninner bosatt andre steder kan fortelle om. Jentungen stortrives med fagene og læremåten, så vi klager ikke.

Privatskole? Høres veldig "nyskapende" ut, med den der flexistarten?

Jeg blir litt skremt når jeg hører hvor mye din førsteklassing jobber (og dermed lærer!) mer enn min....

Kanskje jeg skal begynne å gi han litt lekser selv...

Gjest annlovinda

Det høres ut som om din førsteklassing har kommet bedre i gang enn min. Jeg blir litt utålmodig, synes liksom det snart skal begynne å ligne litt på skole.

Læreren til tredjeklassingen min tar alltid ungene i hånden og sier "god morgen" når de kommer til første time. Det er en fin rutine, synes jeg. Hun sier barnas navn og hilser ordentlig. Gjør deres lærer dette?

Da jeg leverte sønnen ( i første) i dag var litt kaos og ungene bare gikk inn som de selv ville.

Vi er veldig fornøyd med læreren til tredjeklassingen, så vi er vel litt godt vant. Kjenner at jeg er mer skeptisk til førsteklasselæreren....

Læreren til vår 1. klassing tar de i hånda hver dag når skolen er slutt, tror ikke det gjøres når skolen starter. Men når skolen er slutt, står læreren i døråpningen og tar alle elevene i hånden og takker for i dag. Synes det er en fin ting.

Foreløpig har jeg et veldig godt inntrykk av vår lærer, selv om jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med vedkommende ennå. Bortsett fra på foreldremøte, men får jo ikke noe direkte kontakt der. Men får jo et inntrykk da, og det var et godt et. Har i tillegg sett læreren to ganger når jeg har hentet gutten når skolen har sluttet, men da er det jo litt kaotisk, så blir bare en høflig hilsen i forbifarten. Men jeg vet det ikke er noe problem å ta kontakt om det skulle være noe vi lurer på, eller om det skulle være noe vi ikke er fornøyd med. I tillegg skal vi på foreldresamtale også nå.

Oi! Hos oss har de hatt lekser siden første skoledag. De har fått bøker i norsk, engelsk og matematikk, og de har gjerne lekser i 2 fag 2 ganger i uka. De er nå i ferd med å lære sin fjerde bokstav, og driver med tallet 4.

Nei!

Lurer på om dette er noe vi må snakke om det kjempeforeldremøtet med 120 foreldre til stede.....

Annonse

Gjest også en 1. klasse mor

Nei!

Lurer på om dette er noe vi må snakke om det kjempeforeldremøtet med 120 foreldre til stede.....

Ja, det ville jeg absolutt gjort. På foreldremøtet på vår skole ble det sagt at dette med mye lekser (for vi syns de har litt for mye) hang sammen med Kunnskapsløftet. Som sagt er de i gang med sin fjerde bokstav og sitt fjerde tall. Leksene har vært å øve på å skrive bokstaven / tallet, finne riktige tall-mengder, finne igjen bokstaven i en tekst, leselekser sammen med en voksen, finne ord som begynner på bokstaven, øve på rim og regler, øve på engelske ord, osv.

Jeg har vært overrasket over mengden av lekser. Jeg trodde at 1. klasse var mer lek og ikke så mye skole. Men dette er jo en tøffere skolestart enn jeg hadde da jeg begynte i 1. klasse som 7-åring i 1977. Mer lekser, i alle fall, og rask progresjon.

Gjest også en 1. klasse mor

Ja, det ville jeg absolutt gjort. På foreldremøtet på vår skole ble det sagt at dette med mye lekser (for vi syns de har litt for mye) hang sammen med Kunnskapsløftet. Som sagt er de i gang med sin fjerde bokstav og sitt fjerde tall. Leksene har vært å øve på å skrive bokstaven / tallet, finne riktige tall-mengder, finne igjen bokstaven i en tekst, leselekser sammen med en voksen, finne ord som begynner på bokstaven, øve på rim og regler, øve på engelske ord, osv.

Jeg har vært overrasket over mengden av lekser. Jeg trodde at 1. klasse var mer lek og ikke så mye skole. Men dette er jo en tøffere skolestart enn jeg hadde da jeg begynte i 1. klasse som 7-åring i 1977. Mer lekser, i alle fall, og rask progresjon.

Kan legge til at vi nok bruker minst 1 1/2 time i uka på lekser.

Privatskole? Høres veldig "nyskapende" ut, med den der flexistarten?

Jeg blir litt skremt når jeg hører hvor mye din førsteklassing jobber (og dermed lærer!) mer enn min....

Kanskje jeg skal begynne å gi han litt lekser selv...

Neida, ikke privatskole, men jeg tror nok det er litt "nyskapende".

På vår skole har alle elevene fra 1.-7. trinn samme skoledag, de starter 8.30 og slutter 13.45. Alle. Det gir jo litt for mange timer for de minste, og det kompenseres da eksempelvis med flexistart på dagen. 8.30 åpnes klasseromsdørene, og de som vil gå inn i klasserommet kan gjøre det. Da er lærerne der, og de som ikke går på SFO blir levert mellom 8.30 og 8.45.

Går eleven inn i klasserommet skal det være ro der, og for å skape denne roen har de altså flexibøkene sine. De gjør hva de vil i disse, men det er altså et virkemiddel for å få et godt klasseromsmiljø.

Jeg er svært imponert over hva de lærer, og hvor avanserte de er. Matematikken er jo helt annerledes enn hva vi drev med for ca 100 år siden (he-he), det de gjør nå lærte ikke vi før i 3. klasse (dagens 4. klasse). Det vet jeg, for jeg måtte bare sjekke! Men så er det jo såklart andre ting de ikke har, da, som vi hadde da.

Årsplanen vi har fått utdelt er veldig innholdsrik, med både samfunnsfag, KRL, engelsk, norsk, matte og gym. Det er en veldig helhetlig tanke som går gjennom hele året og som inkluderer alle fagene (kanskje med unntak av engelsk, der lærer de seg jo "bare" enkeltord som tallene, hilsefraser, farger osv.). Jeg er mektig imponert og veldig, veldig glad for at våre barn får gå på denne skolen.

Hva lekser angår, forresten, så får vi streng beskjed om å ikke la ungene gjøre mer enn det leksa er. Har de behov for flere utfordringer, så skal de heller få mer "kan-oppgaver" av lærerne - men da må vi si fra.

Minsten hadde et lekseark i uka i første klasse. Han hadde én bok og fikk en ekstrabok etter hvert som han kunne lese i hvis han ville. Det er mye tegning og lek i første klasse. Det faglige går aller mest ut på at barna skal tilegne seg lese/skriveferdigheter. Så er det jo litt tall-leker og sånt.

Min førsteklassing har litt lekser hver dag. Dette for at de allerede nå skal arbeide inn rutiner. De har begynt med bokstaver. Så langt bare I og L.

De jobber mest med rim.

Leksa til i dag var at vi skulle lese sammen. Det vil si at jeg leser setningen og hun skal fylle ut rimeordet som mangler.

Gjest også en 1. klasse mor

Minsten hadde et lekseark i uka i første klasse. Han hadde én bok og fikk en ekstrabok etter hvert som han kunne lese i hvis han ville. Det er mye tegning og lek i første klasse. Det faglige går aller mest ut på at barna skal tilegne seg lese/skriveferdigheter. Så er det jo litt tall-leker og sånt.

Jeg oppfatter at det fra og med dette skoleåret er nye læreplaner, nye bøker og nytt opplegg også for 1. klasse.

Hos oss lærer de både mengder, tall, bokstaver, lyder, ord - og engelsk. Det er lite lek og lite fargelegging, for å si det sånn. Hittil har de hatt 3-5 lekser hver uke.

Gjest også en 1. klasse mor

Neida, ikke privatskole, men jeg tror nok det er litt "nyskapende".

På vår skole har alle elevene fra 1.-7. trinn samme skoledag, de starter 8.30 og slutter 13.45. Alle. Det gir jo litt for mange timer for de minste, og det kompenseres da eksempelvis med flexistart på dagen. 8.30 åpnes klasseromsdørene, og de som vil gå inn i klasserommet kan gjøre det. Da er lærerne der, og de som ikke går på SFO blir levert mellom 8.30 og 8.45.

Går eleven inn i klasserommet skal det være ro der, og for å skape denne roen har de altså flexibøkene sine. De gjør hva de vil i disse, men det er altså et virkemiddel for å få et godt klasseromsmiljø.

Jeg er svært imponert over hva de lærer, og hvor avanserte de er. Matematikken er jo helt annerledes enn hva vi drev med for ca 100 år siden (he-he), det de gjør nå lærte ikke vi før i 3. klasse (dagens 4. klasse). Det vet jeg, for jeg måtte bare sjekke! Men så er det jo såklart andre ting de ikke har, da, som vi hadde da.

Årsplanen vi har fått utdelt er veldig innholdsrik, med både samfunnsfag, KRL, engelsk, norsk, matte og gym. Det er en veldig helhetlig tanke som går gjennom hele året og som inkluderer alle fagene (kanskje med unntak av engelsk, der lærer de seg jo "bare" enkeltord som tallene, hilsefraser, farger osv.). Jeg er mektig imponert og veldig, veldig glad for at våre barn får gå på denne skolen.

Hva lekser angår, forresten, så får vi streng beskjed om å ikke la ungene gjøre mer enn det leksa er. Har de behov for flere utfordringer, så skal de heller få mer "kan-oppgaver" av lærerne - men da må vi si fra.

Hos oss har vi fått beskjed om at de gjerne må gjøre mer enn det som er leksa, men da er det vi foreldre som er ansvarlige for at ungene har lært det som står på de sidene i boka.

Jeg er også overrasket over progresjonen i flere av fagene. Jeg har jo hørt at de som hadde førsteklassinger da reform -97 kom for ti år siden var så misfornøyde med at det ikke var skole omtrent, og elevene lærte knapt nok noe. Så jeg ble skikkelig overrasket over mengden av det de skal lære allerede i 1. klasse. Det var skikkelig pang-start.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...