Gå til innhold

1.klasse: foreldremøte samt bøker m.m

Anbefalte innlegg

Hos oss har vi fått beskjed om at de gjerne må gjøre mer enn det som er leksa, men da er det vi foreldre som er ansvarlige for at ungene har lært det som står på de sidene i boka.

Jeg er også overrasket over progresjonen i flere av fagene. Jeg har jo hørt at de som hadde førsteklassinger da reform -97 kom for ti år siden var så misfornøyde med at det ikke var skole omtrent, og elevene lærte knapt nok noe. Så jeg ble skikkelig overrasket over mengden av det de skal lære allerede i 1. klasse. Det var skikkelig pang-start.

Pang-start er ordet, ja, og for oss var det veldig greit. Årets skolestarter her i huset var overmoden for skolen, og ville nok ikke hatt det så bra om det "bare" var tegning og lek. Hennes forventning var å lære bokstaver og tall og slikt, og noe annet ville blitt en nedtur.

Veldig godt at de faktisk lærer på skolen, og at ikke 1. klasse lenger er et nytt barnehageår m/nogo attåt.

:-)

Fortsetter under...

Skolen vår er ganske liten. Det er 2 klasser på første trinn med 16 og 17 elever.

Første foreldremøte ble avholdt samtidig, men på forskjellige rom. Lærer fortalte litt om seg selv, litt om rutinene, litt om bøkene og hva som skal skje videre.

De har den siste mnd hatt lekser hver uke. Dette er skrevet på ukeplanen og skal gjøres i løpet av uka. Det er ikke mye de har.

De som kan å lese har fått lesebok de skal lese 1-2 sider i hver dag i lekse.

De lærer en ny bokstav hver uke, og ukeleksa er ofte å øve på å skrive denne bokstaven, kjenne igjen bokstaven i en tekst og fargelegge noe som inneholder den bokstaven.

De har også hatt mattelekse. Dette var veldig lett, å skille mellom større og mindre.

Hos oss har vi allerede vært gjennom foreldremøte og foreldresamtale.

Dette er også en stor skole, med ca. 70 elever i 1. klasse.

På foreldremøtet var vi først alle klassene sammen, så ble vi delt klassevis den siste timen.

De har allerede mange bøker, har begynt med leselapper og har vært gjennom en del bokstaver.

I matematikk har de lært alle tallene, og holder nå på med pluss-stykker.

De har også engelsk, har lært seg å presentere seg på engelsk, pluss de fleste fargene.

Jeg har også en sønn i 3. klasse, og merker veldig stor forskjell bare på de to årene det har gått fra han begynte. da var det mer lek, nå er det virkelig skole.

Og ungene elsker det. :-)

Hos oss har vi allerede vært gjennom foreldremøte og foreldresamtale.

Dette er også en stor skole, med ca. 70 elever i 1. klasse.

På foreldremøtet var vi først alle klassene sammen, så ble vi delt klassevis den siste timen.

De har allerede mange bøker, har begynt med leselapper og har vært gjennom en del bokstaver.

I matematikk har de lært alle tallene, og holder nå på med pluss-stykker.

De har også engelsk, har lært seg å presentere seg på engelsk, pluss de fleste fargene.

Jeg har også en sønn i 3. klasse, og merker veldig stor forskjell bare på de to årene det har gått fra han begynte. da var det mer lek, nå er det virkelig skole.

Og ungene elsker det. :-)

Heisan, det var lenge siden - går det bra?

Heisan, det var lenge siden - går det bra?

Å ja da, her er alt bare bra :-)

Tenk så fort tiden går, nå er minstefrøkna skolejente, jeg synes det var i går du skrev den flotte fødselsannonsen vår. Som fortsatt blir husket, jeg treffer stadig vekk på noen som husker annonsen og artikkelen :-)

Forøvrig er jeg stadig innom og leser alle dine gode råd. Jeg har funnet ut at mine ord er overflødige, du skriver stort sett det jeg tenker ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...