Lisabeth Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 I barnets mattebok står følgende oppgaver: 4x6+7 = 8+9x6 = Kan man virkelig forvente at en 4.klassing skal klare slike oppgaver? Må si jeg stusset _veldig_ kraftig på disse. Har stusset over matteboka flere ganger før også, men denne tok kaka. 0 Siter
Atene Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Nå har jeg 6.klassing, og husker ikke to år tilbake, men var det ikke i 4. de lærte gangetabellen? Da er vel oppgavene greie, så sant de har lært riktig rekkefølge på regneartene. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Poden min går i 4. nå og han elsker slike oppgaver. Nå kan det nok diskuteres hva som er riktig fremgangsmåte i akkurat de stykkene du satte opp i og med at det ikke er noen parenteser der... 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Nå har jeg 6.klassing, og husker ikke to år tilbake, men var det ikke i 4. de lærte gangetabellen? Da er vel oppgavene greie, så sant de har lært riktig rekkefølge på regneartene. Poden lærte gangetabellen i 3., mulig de begynte så smått alt i 2. klasse. 0 Siter
Piraye Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Poden min går i 4. nå og han elsker slike oppgaver. Nå kan det nok diskuteres hva som er riktig fremgangsmåte i akkurat de stykkene du satte opp i og med at det ikke er noen parenteser der... Når ungene skal lære riktig rekkefølge på hvordan forskjellige ledd skal regnes sammen så "hjelper" det jo veldig med parantes. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Nå har jeg 6.klassing, og husker ikke to år tilbake, men var det ikke i 4. de lærte gangetabellen? Da er vel oppgavene greie, så sant de har lært riktig rekkefølge på regneartene. Og min lærte gangetabellen i femte klasse. Men han strever fremdeles litt med å huske den i og med at de stort sett har brukt kalkulator i mattetimene de siste årene. 0 Siter
frosken Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 De lærer jo gangetabellene i 4 og da er det ikke vanskelig å legge til et tall i tillegg :-) Hadde besøk av to 10 åringer i sommer, og vi hadde hoderegningsoppgaver i bilen tilsvarende de du har sett . 0 Siter
Atene Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Poden min går i 4. nå og han elsker slike oppgaver. Nå kan det nok diskuteres hva som er riktig fremgangsmåte i akkurat de stykkene du satte opp i og med at det ikke er noen parenteser der... Det kan ikke diskuteres. Multiplikasjonen først, så addisjonen. Hvis man vil ha det omvendt, må man sette inn parenteser. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 27. september 2007 Forfatter Skrevet 27. september 2007 Nå har jeg 6.klassing, og husker ikke to år tilbake, men var det ikke i 4. de lærte gangetabellen? Da er vel oppgavene greie, så sant de har lært riktig rekkefølge på regneartene. Gangetabellen begynte de på i 3. og fortsetter med nå. Å lære å gange og dele er nok i seg selv, mener jeg da. Å blande inn hvilke regnearter som er "sterkere" enn andre i _4. klasse_ synes jeg er fullstendig bak mål. Ikke er det nevnt i læreboka heller, oppgavene dukker bare opp mellom enkle gangestykker av typen 7x8 og 6x5 0 Siter
Lisabeth Skrevet 27. september 2007 Forfatter Skrevet 27. september 2007 De lærer jo gangetabellene i 4 og da er det ikke vanskelig å legge til et tall i tillegg :-) Hadde besøk av to 10 åringer i sommer, og vi hadde hoderegningsoppgaver i bilen tilsvarende de du har sett . For å løse den første oppgaven må de nødvendigvis vite at de må gange/dele først og så addere/subtrahere. Jeg skjønner ikke hvorfor de forkludrer oppgavene så mye på et så tidlig stadium.... Det må da være bedre å lære de grunnleggende teknikkene ordentlig først, og så bruke byggesteinene i anvendte oppgaver senere. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 27. september 2007 Forfatter Skrevet 27. september 2007 Når ungene skal lære riktig rekkefølge på hvordan forskjellige ledd skal regnes sammen så "hjelper" det jo veldig med parantes. ...men å introdusere parentesregning til 8-9-åringer. Da sier jeg som barna "Hvorfor det?" 0 Siter
frosken Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 For å løse den første oppgaven må de nødvendigvis vite at de må gange/dele først og så addere/subtrahere. Jeg skjønner ikke hvorfor de forkludrer oppgavene så mye på et så tidlig stadium.... Det må da være bedre å lære de grunnleggende teknikkene ordentlig først, og så bruke byggesteinene i anvendte oppgaver senere. De er ofte gode til å lære regler. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Det kan ikke diskuteres. Multiplikasjonen først, så addisjonen. Hvis man vil ha det omvendt, må man sette inn parenteser. Ah! Sånn var det ja! Mange år siden jeg hadde dette på skolen, men jeg husker det når du sier det. ) 0 Siter
Atene Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Ah! Sånn var det ja! Mange år siden jeg hadde dette på skolen, men jeg husker det når du sier det. ) Jeg går på skolen nå, så jeg har en fordel. Men jeg har mange ganger tenkt at det kanskje var dumt av meg å søke fritak for matematikken på grunnlag av det jeg lærte for 25 år siden. Det sitter liksom ikke særlig godt lenger. 0 Siter
Piraye Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 ...men å introdusere parentesregning til 8-9-åringer. Da sier jeg som barna "Hvorfor det?" Vel, da er det jo greit å lære det om det lurer da. ;-) 0 Siter
PieLill Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Selve regneoperasjonen burde de kunne få til. Men jeg mener at den andre oppgaven er feil satt opp. '' 4x6+7 = 24 + 7 = 31 8+9x6 = 17 x 6 = 102 mens det de nok egentlig mener er: 8 + (9x6) = 8 + 54 = 62 '' Flersifret multiplikkasjon er vel heftig i fjerde klasse. Å innføre paranteser blir også i overkant. Å bruke en skrivemåte som faktisk er helt feil, er på trynet om det er gjort bevisst. Like ille som å lære barn feilstaving for å forenkle norsken. Den siste oppgaven er av typen som får meg til å sende e-post til læreren eller forlaget. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Og min lærte gangetabellen i femte klasse. Men han strever fremdeles litt med å huske den i og med at de stort sett har brukt kalkulator i mattetimene de siste årene. Brukt _mye_ kalkulator?! Men hva mener de ungene har hodene til da? For å fylle opp tomrommet mellom ørene? Et minstemål av hoderegningsferdigheter må da kreves før de får sitte å knaste på en kalkulator. En del matteferdigheter bør automatiseres for at det skal bli sving på noen som helst. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Hvilket læreverk er det forresten? mvh 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Brukt _mye_ kalkulator?! Men hva mener de ungene har hodene til da? For å fylle opp tomrommet mellom ørene? Et minstemål av hoderegningsferdigheter må da kreves før de får sitte å knaste på en kalkulator. En del matteferdigheter bør automatiseres for at det skal bli sving på noen som helst. mvh Jeg er helt enig med deg. Han får ikke bruke kalkulator hjemme når han har mattelekser. Han synes jeg er urettferdig. 0 Siter
PieLill Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Jeg er helt enig med deg. Han får ikke bruke kalkulator hjemme når han har mattelekser. Han synes jeg er urettferdig. Læreren bedriver en urettferdig nedvurdering av hjernen hans samt evnen til å takle en liten utfordring. Stå på! Smyg deg inn om natten og tømm cola i alle kalkisene! mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.