Gå til innhold

Noen mødre på rehabilitering/attføring?

Anbefalte innlegg

Gjest håperpådetbeste

Synes det er så vanskelig å finne ut hvilke rettigheter man har når man er under attføring eller rehabilitering og skal ha barn. Man har altså ikke rett på fødselspermisjon eller foreldrepenger, hverken mor eller far får det har NAV fortalt meg. Noen som har vært i denne situasjonen og kan forteller litt om hvordan det går?

Jeg er langtidssykemeldt og håper at jeg stort sett skal klare å ta hånd om barnet til daglig, men NAV fortalte oss at dersom jeg ble såpass dårlig at jeg IKKE klarte det kunne ikke samboeren min være hjemme. Da måtte vi få hjelp av sosialetaten i kommunen. Synes dette er helt hårreisende jeg!

Fortsetter under...

Jeg trodde det var blitt bedre jeg. Men det finnes altså ikke noe regelverk for syke/funksjonshemmede foreldre, kun for foreldre som har syke/funksjonshemmede barn.

Jeg tror vi er glemt og du bør nok prøve å tenke på alternative løsninger.

Hvis mor ikke kan ta seg av barnet pga sykdom så har jeg forstått reglene slik at far kan ta foreldrepermisjon og få foreldrepenger uavhengig av om mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger eller ikke. Men mulig jeg tar feil, i så fall er det uklart skrevet på NAV sine sider.

http://www.nav.no/page?id=805311849

"Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger."

"Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...