frosken Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 OK. Men det er fort gjort at begreper som egentlig er nøytrale kan få en belastende klang, som f. eks. sykelig overvektig. Jeg vet jo ikke, men innbiller meg at folk har vondt for å si "jeg er sykelig overvektig". Det høres mer ut som noe legen sier. Hva med "svært overvektig"? Jeg ville heller ikke ha snakket om "sykelig overvekt" i dagligtale, men kunne vel ha brukt det i en skriftlig sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Vet ikke, men må man bruke adjektiv i det hele tatt? Husker når et barn i familien fikk diabetes at diabetessykepleieren la mye vekt på at barnet hadde diabetes, kke var diabetiker.For at diabetesen ikke skulle få definere hvem man var Kan man ikke heller si en med overvekt eller fedme? Joda. Det er klart man kan. Men jeg lurte på om det var et sett av begreper som hører sammen. Men et substantiv, som diabetiker, gir jo som du sier en slags betegnelse, et "stempel", på hele personen. Og det kan jeg skjønne at mange ikke liker, for man er jo så mye mer enn sykdommen sin. En allergiker høres hardere rammet ut enn en som er allergisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Hva med "svært overvektig"? Jeg ville heller ikke ha snakket om "sykelig overvekt" i dagligtale, men kunne vel ha brukt det i en skriftlig sammenheng. Enig. Ellers har jeg inntrykk av det mest politisk korrekte er å si at hun er stor. Men jeg synes det blir feil å kalle noen på 1,60 for stor, uansett hvor tung hun er. Det kan jo også fort misforstås. Hvis jeg spør hvordan den nye presten ser ut, og jeg får til svar at hun er stor og mørkhåret, ser jeg for meg en kraftig person på rundt 1,80. Barn bruker jo også ofte stor og større som ensbetydende med eldre/voksen. Jeg husker en av niesene mine spurte om jeg var større enn mammaen hennes, og da mente hun eldre. Det morsomme er for øvrig at hun gikk ut fra at siden jeg er høyere, må jeg være eldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lotus78 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg mener det var du som gjorde meg oppmerksom på at overvekt betyr lavere BMI enn fedme. Hva er da det tilsvarende adjektivet, hvis det blir feil å kalle personen overvektig? Går det an å si at hun er feit? Jeg synes det høres nokså brutalt og nedsettende ut. Nå måtte jeg tenke etter her, men jeg påpeker sjeldent andres vekt, så jeg har ikke noe adjektiv. Men jeg bruker ordet stor om meg selv selv om jeg bare er 1.65. Feit bruker jeg aldri om meg selv eller andre, det ordet er det for mye negative følelser rundt. Jeg er nå 87 kilo som tilsvarer fedme, når jeg er kommet under 80 kilo er jeg bare overvektig. Da kommer jeg til å ta videre vektnedgang med knusende ro. Da jeg var 125 kilo, var det rett og slett kritisk. Alt var et ork og jeg var på vei å utvikle diabetes 2, med stadig black out, der hjernen gikk tom og jeg ikke greide å prate. Det var like skummelt som det høres ut til, og jeg var helt utslitt og gjennomsvett når jeg gikk til skolen som var 1 km unna. Når jeg skulle gå opp trappa til 2 etg måtte jeg stanse på turen fordi hjertet mitt holdt på å dunke seg ut av brystet. Det livet unner jeg ikke min værste fiende, men det er ikke alle sterkt overvektige mennesker som opplever tilværelsen slik jeg gjorde, jeg var veldig inaktiv. En dag fant jeg ut at dette ikke gikk mer og forbredte meg i et halvt år på å snu dette. Jeg gikk over til Lindbergs kostfilosofi og stavgang. Første kvelden jeg gikk varte turen 1/2 time og jeg var så sliten at jeg måtte legge meg da jeg kom hjem. Nå har jeg ingen problem med å gå 1 mil om dagen 2,5 km fordelt over 4 distanser + trene 1 time 4-6 dager i uka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lotus78 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Enig. Ellers har jeg inntrykk av det mest politisk korrekte er å si at hun er stor. Men jeg synes det blir feil å kalle noen på 1,60 for stor, uansett hvor tung hun er. Det kan jo også fort misforstås. Hvis jeg spør hvordan den nye presten ser ut, og jeg får til svar at hun er stor og mørkhåret, ser jeg for meg en kraftig person på rundt 1,80. Barn bruker jo også ofte stor og større som ensbetydende med eldre/voksen. Jeg husker en av niesene mine spurte om jeg var større enn mammaen hennes, og da mente hun eldre. Det morsomme er for øvrig at hun gikk ut fra at siden jeg er høyere, må jeg være eldre. Denne presten ville jeg ha sagt ei lita rund dame med mørkt hår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Nå måtte jeg tenke etter her, men jeg påpeker sjeldent andres vekt, så jeg har ikke noe adjektiv. Men jeg bruker ordet stor om meg selv selv om jeg bare er 1.65. Feit bruker jeg aldri om meg selv eller andre, det ordet er det for mye negative følelser rundt. Jeg er nå 87 kilo som tilsvarer fedme, når jeg er kommet under 80 kilo er jeg bare overvektig. Da kommer jeg til å ta videre vektnedgang med knusende ro. Da jeg var 125 kilo, var det rett og slett kritisk. Alt var et ork og jeg var på vei å utvikle diabetes 2, med stadig black out, der hjernen gikk tom og jeg ikke greide å prate. Det var like skummelt som det høres ut til, og jeg var helt utslitt og gjennomsvett når jeg gikk til skolen som var 1 km unna. Når jeg skulle gå opp trappa til 2 etg måtte jeg stanse på turen fordi hjertet mitt holdt på å dunke seg ut av brystet. Det livet unner jeg ikke min værste fiende, men det er ikke alle sterkt overvektige mennesker som opplever tilværelsen slik jeg gjorde, jeg var veldig inaktiv. En dag fant jeg ut at dette ikke gikk mer og forbredte meg i et halvt år på å snu dette. Jeg gikk over til Lindbergs kostfilosofi og stavgang. Første kvelden jeg gikk varte turen 1/2 time og jeg var så sliten at jeg måtte legge meg da jeg kom hjem. Nå har jeg ingen problem med å gå 1 mil om dagen 2,5 km fordelt over 4 distanser + trene 1 time 4-6 dager i uka. Når du forteller, får jeg bare lyst til å høre mer. Jeg synes du er fantastisk, intet mindre. Og innsatsen din står det stor respekt av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Enig. Ellers har jeg inntrykk av det mest politisk korrekte er å si at hun er stor. Men jeg synes det blir feil å kalle noen på 1,60 for stor, uansett hvor tung hun er. Det kan jo også fort misforstås. Hvis jeg spør hvordan den nye presten ser ut, og jeg får til svar at hun er stor og mørkhåret, ser jeg for meg en kraftig person på rundt 1,80. Barn bruker jo også ofte stor og større som ensbetydende med eldre/voksen. Jeg husker en av niesene mine spurte om jeg var større enn mammaen hennes, og da mente hun eldre. Det morsomme er for øvrig at hun gikk ut fra at siden jeg er høyere, må jeg være eldre. Jeg er mest opptatt av å ikke snakke nedsettende om folk og litt mindre opptatt av hvilke ord jeg bruker i samtaler (regner med at de jeg snakker med oppfatter hva jeg forsøker å formidle). Dersom jeg skal beskrive en person som er svært overvektig så blir det pussig å si at vedkommende er "stor" selv om du muligens har rett i at det er mest pk. (Dette minner meg forøvrig om en 8 år gammel gutt jeg kjenner som fikk melding med hjem fordi han skulle ha kommet med rasistiske uttalelser på skolen, da han hadde kalt en gutt i klassen sin for neger . Guttens egen reaksjon på meldingen var at "Hvordan skal jeg vite hvilke ord som er lov og ikke lov å si til enhver tid..." *s*) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg er mest opptatt av å ikke snakke nedsettende om folk og litt mindre opptatt av hvilke ord jeg bruker i samtaler (regner med at de jeg snakker med oppfatter hva jeg forsøker å formidle). Dersom jeg skal beskrive en person som er svært overvektig så blir det pussig å si at vedkommende er "stor" selv om du muligens har rett i at det er mest pk. (Dette minner meg forøvrig om en 8 år gammel gutt jeg kjenner som fikk melding med hjem fordi han skulle ha kommet med rasistiske uttalelser på skolen, da han hadde kalt en gutt i klassen sin for neger . Guttens egen reaksjon på meldingen var at "Hvordan skal jeg vite hvilke ord som er lov og ikke lov å si til enhver tid..." *s*) Man kan jo i blant spørre seg om man skaper flest problemer på grunn av det man sier eller det man ikke sier. Trodde forresten den gutten at neger bare var et samlebegrep på folk med mørk hud og sort krusete hår? Ikke alle voksne ville være med på at det er et negativt ladd ord. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286901-mer-overvektfedme-ny-tr%C3%A5d/page/5/#findComment-2303990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.