Gå til innhold

Undertøy som overhode ikke klør

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråd om vintergarderoben:

Er det noen som har tips til undertøy til overømfintlige barn? Er litt ullfantast, og har prøvd alt av merinoull, ull-silke-blandinger, superundertøy med ull, bomullsforet ull med mere... han nekter, og påstår det klør.

Sukk, hva skal man bruke? Har en formening om at en vanlig bomullstrøye ikke gjør helt samme nytten (selv om han neppe får vanlige mén av å bruke en).

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Det eneste ull-undertøyet jeg får gutten min til å bruke er Devold ull-tøy, Ludvik og Solan.

Vi har prøvd mye annet også, med dårlig hell, men dette ull-tøyet elsker han.

Har ofte kjøpt det på OBS, men de har det også på Sport1 og på Catch.

Det eneste ull-undertøyet jeg får gutten min til å bruke er Devold ull-tøy, Ludvik og Solan.

Ja dette er et ullundertøy som de fleste klarer bruke. Det har ikke ull på innsiden, men noe polyestergreier tror jeg. Det mister jo litt av de unike egenskapene til ull på denne måten, men er nok likevel varmere enn en bomullslongs/trøye vil jeg tro

Takk for tips :). Har dere også tidligere prøvd "alt" av såkalt kløfritt ullundertøy?

Devold! Det er tynn ull utenpå og ett eller annet slags microstoff på innsiden. Poden min mener at all ull klør, men disse elsker han! De koster litt, ca. 199,- pr. del?, men er verdt det. Trøyene er kjempestilige å se til også.

Devold! Det er tynn ull utenpå og ett eller annet slags microstoff på innsiden. Poden min mener at all ull klør, men disse elsker han! De koster litt, ca. 199,- pr. del?, men er verdt det. Trøyene er kjempestilige å se til også.

Lurer _litt_ på om ett av settene vi har virkelig er Devold. Det er kongeblått med noen prikker (var det noe Blåfjell-greier, tro?).

Han nekter å bruke dét også :(

Annonse

Lurer _litt_ på om ett av settene vi har virkelig er Devold. Det er kongeblått med noen prikker (var det noe Blåfjell-greier, tro?).

Han nekter å bruke dét også :(

Høres ut som Devold ja, sjekk lappen i nakken/linningen. Hvis også det klør så ser jeg ingen annen råd enn bomull gitt.

Gjest annlovinda

Takk for tips :). Har dere også tidligere prøvd "alt" av såkalt kløfritt ullundertøy?

Ja, tror nok vi har prøvd det aller meste som skal være kløfritt. Kjøpte også et sett fra nøstebarn, sett med stil-longs, trøye og t-skjorte, ull-silke blanding, til den nette sum av ca. 700, var ikke snakk om å ha på seg det. Det klødde visst...

Jeg har også en "overhysterisk" gutt og er litt ullfantast selv (spesielt siden vi akkurat har flyttet et sted hvor det fort kan bli 20 minusgrader om vinteren...). Tvang ham til å bruke en ull/silketrøye på søttende mai som klødde de første minuttene og så gikk det litt over...

Men det jeg lurte på, har du prøvd ulltøyet fra Troll? Hun i butikk skrøt veldig av det, men siden jeg ikke hadde med guttungen så fikk jeg ikke testet om det virkelig var så bra...

Jeg har også en "overhysterisk" gutt og er litt ullfantast selv (spesielt siden vi akkurat har flyttet et sted hvor det fort kan bli 20 minusgrader om vinteren...). Tvang ham til å bruke en ull/silketrøye på søttende mai som klødde de første minuttene og så gikk det litt over...

Men det jeg lurte på, har du prøvd ulltøyet fra Troll? Hun i butikk skrøt veldig av det, men siden jeg ikke hadde med guttungen så fikk jeg ikke testet om det virkelig var så bra...

Vi prøvde Troll til minsten - skulle være bra. Kjentes bra ut også. Men han fikk nupper og klødde.

Vi er fornøyd med Nøstebarns ull/silke blanding og skal prøve Devolds active i år. Fordelen med sistnevnte er at de kan vaskes.

Er du sikker på at han virkelig klør? eller har han bare bestemt seg for det?

Eldstemann her var veldig anti - ull. Og når hun fikk trøye fra nøstebarn var det å nei, ull , det klør. Så sa jeg at hun kunne prøve den en dag. Hvis det klødde skulle vi kjøpe bomull. Når dagen var over var det ei jente som ikke vill ta den av. Den var visstnok så myk og god at hun gjerne ville sove i den.

Vi prøvde Troll til minsten - skulle være bra. Kjentes bra ut også. Men han fikk nupper og klødde.

Vi er fornøyd med Nøstebarns ull/silke blanding og skal prøve Devolds active i år. Fordelen med sistnevnte er at de kan vaskes.

Er du sikker på at han virkelig klør? eller har han bare bestemt seg for det?

Eldstemann her var veldig anti - ull. Og når hun fikk trøye fra nøstebarn var det å nei, ull , det klør. Så sa jeg at hun kunne prøve den en dag. Hvis det klødde skulle vi kjøpe bomull. Når dagen var over var det ei jente som ikke vill ta den av. Den var visstnok så myk og god at hun gjerne ville sove i den.

Jeg er rimelig sikker - det er verre på f.eks. magen enn på hendene, har nemlig et par ullvotter han liker, mens lua som hører til klør...

Nei, har ikke prøvd det.

Men butikkbetjeningen har skrytt hemningsløst over alt jeg tidligere har kjøpt og garantert at det har vært kløfritt....

Annonse

Nei, har ikke prøvd det.

Men butikkbetjeningen har skrytt hemningsløst over alt jeg tidligere har kjøpt og garantert at det har vært kløfritt....

''Men butikkbetjeningen har skrytt hemningsløst over alt jeg tidligere har kjøpt og garantert at det har vært kløfritt....''

Jeg har sluttet å høre på butikkbetjeningen når det gjelder slike ting. Kjøpte et par briller med titan-stenger (?) en gang og ble fortalt at iiiingen var allergiske mot dem. Gjett hvem som kom tilbake til butikken etter kort tid med sår på begge sider ved siden av øynene? De prøvde seg med at det var fordi stengene var så stramme, ikke på grunn av metallet, men ble svar skyldige da jeg da spurte hvorfor ikke de gamle brillene med plaststenger ga meg utslett, de var jo like stramme de...

Dersom du er ute etter løsninger som fungerer i forbindelse med en del fysisk aktivitet, så ville jeg brukt syntetisk superundertøy fremfor bomull. Boumll holder på fuktighet mens superundertøyet transporterer det bort.

Såfremt han ikke skal være ute i ekstrem kulde, så er det ikke nødvendig med ull nærmest hudet. Folk med ømfintelig hud mener visstnok at det klør...*s*

Hilsen ullentusiasten

Jeg klør av ALT som inneholder et snev av ull - og jeg har også prøvd absolutt alt av alternativer. Ingenting fungere.

Imidlertid synes jeg Norheims superundertøy fungerer veldig bra - og bruker kun det under skidressen f.eks.

Av frykt for at Billa lider av det samme (hun klager også på kløe) kjøper jeg kun det til henne også - og jeg har hittil ikke fått henne hjem verken våt eller kald...

Janus-plagg har jeg til min store overraskelse klart å få direkte på huden til mitt alt-klør-barn. Om det funker for andre vet jeg ikke så mye om.

For øvrig synes jeg ikke ull inn mot huden eller andre ting som klør er viktig nok til å lage stor sak av. Bomull med ull utenpå går fint. Ungene skal ikke på polferd. Behagelig kroppstemperatur behøver ikke klø.

mvh

Kjenner meg igjen... Klødde av alt som var ull, og det gjør jeg enda! Sliter litt, siden jeg liker jakker som er av ull om høsten og vinteren, men da må jeg bruke skjerf hele tiden, så det ikke klør og blir rødt i nakken! (pologensere går også) Men på fine dager som i dag, så blir det raskt varmt, og inne på butikker er det forferdelig!

Jeg vokste opp uten å bruke ullundertøy, men heller stillongs og pologensere i bomull. Kan ikke si at jeg hadde noe ubehag. Men var vel heller ikke ute i den aller værste kulda heller da! Men ikke tving på ungen noe som klør og er ekkelt!

Jeg hadde en bukse med litt ull i, og det gikk helt fint ute i kulda, men med en gang jeg kom inn i klasserommet og satte meg ned, så begynte det å klø og det var uutholdelig! :-(

Kjenner meg igjen... Klødde av alt som var ull, og det gjør jeg enda! Sliter litt, siden jeg liker jakker som er av ull om høsten og vinteren, men da må jeg bruke skjerf hele tiden, så det ikke klør og blir rødt i nakken! (pologensere går også) Men på fine dager som i dag, så blir det raskt varmt, og inne på butikker er det forferdelig!

Jeg vokste opp uten å bruke ullundertøy, men heller stillongs og pologensere i bomull. Kan ikke si at jeg hadde noe ubehag. Men var vel heller ikke ute i den aller værste kulda heller da! Men ikke tving på ungen noe som klør og er ekkelt!

Jeg hadde en bukse med litt ull i, og det gikk helt fint ute i kulda, men med en gang jeg kom inn i klasserommet og satte meg ned, så begynte det å klø og det var uutholdelig! :-(

Kjøp et tynt fleecestoff og sy på på innsiden av nakken i jakka, så slipper du at det klør, mykt og godt er det også. :o)

Jeg har en liten ull-vegrer i hus. Selv den aller beste (dyreste) kløfri-ulla klør, sier han. Så til ham kjøper jeg syntetisk superundertøy som han bruker med fleecetøy over, og han holder varmen helt fint selv på de kaldeste dagene.

Vanlige strømpebukser går også helt fint på vanlige skoledager, jeg passer på at han får superundertøyet på dager hvor jeg vet de skal være mye ute, eller når det er veldig kaldt ute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...