Gå til innhold

Hjelp meg, jeg har så lite melk!


englepels

Anbefalte innlegg

Kjære medsøstre, kan dere hjelpe meg?

Jeg har en nydelig datter på 7 uker. Fra hun var ca. 2 uker var hun veldig urolig om dagen. Hun kunne skrike nesten hele tiden, og ville slett ikke ligge ned. Jeg måtte bære henne nesten hele tiden, og det gjorde meg utslitt. På kveldene kunne hun skrike i to til tre timer uten at vår trøst hjalp. "Hun har kolikk" sa de fleste, og hun hadde kanskje det, jeg vet ikke.

Men jeg kom inn i en vond sirkel. Jeg var utslitt og fortvilet, redd for at melkeproduksjonen skulle bli mindre, og dermed ble den det. Jenta mi skrek, var sulten og jeg hadde lite melk. og jeg ble enda mer fortvilet, for jeg skjønnte at jeg måtte kapitulere og gi henne tillegg om kvelden. Min stolthet var tråkket på. For dom flere av dere ander har opplevd, så fortalte helsestasjonen og ammehjelpen at det enseste løsningen på problemet var å amme, amme, og atter amme. Men hva gjorde jeg da?? Når jenta min skrek og var sultent og jeg rett og slett ikke hadde noe å tilby??

Så nå får hun erstatning om kvelden. Og hun har blitt ei helt anna jente. Hun skriker ikke som før, og er mer fornøyd og rolig.

Så nå er alt mye bedre, bortsett fra min sårede stolthet. Jeg var sikker på at amming var det eneste rette, jeg hadde jo lest Nyladers bok, og var overbevist. Nå kjenner jeg heller sinne mot henne og hennes fanatiske ammepolitikk...

Men dere, jeg har fortsatt et problem. Nå sover min datter mye om natten, og jeg ammer jo henne ikke om kvelden. Resultatet er at jeg våkner om morgenen med slunkne og "tomme" bryst. Melken kommer for sakte, og min datter begynner å bli godt vant med flasken og vil ikke jobbe for maten ved brystet. Jeg blir så fortvilet! Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg ønske jo å amme enda en stund. Jeg vil ikke gå helt over til flaske. Men er det slik at amming og flaske ikke lar seg kombinere?

Hovedspørsmålet mitt etter alt dette er rett og slett, hvordan får jeg mer melk, selv om jeg gir flaske om kvelden?

Jeg har prøvd å pumpe meg, men jeg er så usikker på når det er gunstigst for meg å pumpe meg.

Jeg trenger så sårt noen råd, jeg er så fortvilet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære englepels. Du har sikkert hørt til det kjedsommlige: jo oftere du tilbyr jo mere produserer du. Men det er faktisk slik det er. Vi vet gjennom forskning at de som begynner tidlig med tillegg på flaske om kvelden, har større mulighet for å få en nedsatt melkeproduksjon fordi barnet sover lengre og brystene blir mindre stimmulert. Jeg skjønner du har strevd lenge og gjort en kjempeinnsats for barnet ditt. Mine råd er: amme hver 2. time på dagen og hver 3. time om natta. Selv om du føler du ikke har mye melk hver gang, er dette med på å øke produksjonen. Gi av begge bryst til hvert måltid. Har noen sett om barnet ditt suger riktig? Ser du dype gode sugetak hvor underkjeven beveger seg helt opp til øret og at du hører at barnet svelger? Haken skal være dypt inni brystet, nesen fri og med mye bryst i munnen. Rolig program og godt inntak av mat og drikke for deg. Noen erfarer at vørterøl eller ammete kan øke produksjonen. Når du gir tillegg om kvelden, amm altid først, gi med kopp,skje eller hjelpebryst, en tynn,myk plastslange som festes til brystet ditt i ene enden og legges ned i flasken med melk. Da kan du amme og gi tillegg samtidig og barnet blir ikke sugeforvirret. Stress hemmer utdrivningsrefleksen. Hvis du ønsker å prøve litt til, sett en tidsfrist. Det er kjempefint at barnet får din melk selv om du må gi tillegg også. Søk på andre svar tidliger i ammeforum, dette har flere strevd med. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med hadde jeg også lite melk + et barn som ikke greide å die.

Jeg fulgte rådene om å pumpe/amme ofte. Det var slitsomt, men det gikk.

I tillegg ga jeg barnet morsmelkerstatning slik at det ble mett. Men - ingen flaske!!! (og heller ikke smokk). Etterhvert tok produksjonen seg opp, og det ble mindre og mindre erstatning. Heldigvis liker Lillegutt mamma mye bedre enn morsmelkerstatning. I dag vil han faktisk heller sulte enn å spise det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt på økt melkeproduksjon vil du finne masse gode råd her på forum. Vil bare si at jeg gir både tillegg og pupp, og syns et funker greit, selv om det jo er litt strevsomt (det tar jo mer tid enn bare det ene eller det andre). Syns det er greit at han får den melka jeg tross alt greier å produsere, med tanke på antistoffer osv. Jeg gir alltid pupp først, også om kvelden. For å øke produksjonen må ungen die så ofte som mulig, og helst også om natten.

Lykke til, jeg vet hvor slitsomt det er, men også at det går an! Tenk på deg selv også, prøv å drikk mye og slapp av, særlig hvis du skal prøve å ta noen økedager for å få opp produksjonen igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sånn var det med min første også. Jeg fikk rett og slett ikke nok melk. Uansett. Og det hjalp ikke at jeg følte meg så usikker i tillegg og at jeg følte skyldfølelse og ble dypt deprimert over at det ikke var nok melk. Og alle stedene det står at det eneste bare mamma kan gjøre er å amme. Alt annet kan liksom hvem som helst ta seg av. Tull og tøys! Det eneste bare du kan gjøre er å være mammaen! Og det er en følelsesgreie. Morskjærlighet kan ikke måles i antall milliliter!!!

Så hev hodet, for hver dråpe melk du klarer å helle i din lille er det en helsegevinst.

Sørg for at du selv får i deg nok mat og får nok hvile. La huset flyte. Gi tillegg på kvelden men gi bryst først. Så kan du pumpe litt før du legger deg og insistere på å la ungen få bryst på morgenen. Prøv å få det til å bli kos med puppen. Men husk uansett at det er bare du som er mammaen, og for ditt barn er du verdens flinkeste mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sånn var det med min første også. Jeg fikk rett og slett ikke nok melk. Uansett. Og det hjalp ikke at jeg følte meg så usikker i tillegg og at jeg følte skyldfølelse og ble dypt deprimert over at det ikke var nok melk. Og alle stedene det står at det eneste bare mamma kan gjøre er å amme. Alt annet kan liksom hvem som helst ta seg av. Tull og tøys! Det eneste bare du kan gjøre er å være mammaen! Og det er en følelsesgreie. Morskjærlighet kan ikke måles i antall milliliter!!!

Så hev hodet, for hver dråpe melk du klarer å helle i din lille er det en helsegevinst.

Sørg for at du selv får i deg nok mat og får nok hvile. La huset flyte. Gi tillegg på kvelden men gi bryst først. Så kan du pumpe litt før du legger deg og insistere på å la ungen få bryst på morgenen. Prøv å få det til å bli kos med puppen. Men husk uansett at det er bare du som er mammaen, og for ditt barn er du verdens flinkeste mamma!

Nå ammer jeg forresten mitt andre barn for tiden. Jeg er ikke noen stor melkeku denne gangen heller, så vi kompenserer med å spise ofte. Det er igrunnen greit. Han spiser opp til hver time på dagtid. Men så lenge jeg ikke bryr meg så mye om at det er hver tredje time som er vanlig, ser det ikke ut som om han lar seg affisere av det heller. Så vi ammer og koser oss sammen vi, og det går da det og. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...