Gå til innhold

Klassekontakt; tips til aktiviteter

Anbefalte innlegg

Jeg er klassekontakt for tredje trinn, og skal få foreldrene til å lage sosiale aktiviteter for trinnet. Hva gjør jeg?

I fjor hadde vi årstidsgrupper, der foreldrene ble delt inn i grupper, og de skulle arrangere hyggelig sosiale treff om ettermiddagen. Det ble bare ett treff! Skulle altså vært fire, men foreldrenene fulgte ikke opp.

Kanskje det er litt mye med fire arrangementer?

Hvordan gjør jeg det rent praktisk? Jeg har fått klasselista med foreldrenes navn og adresser. Hva nå?

Jeg har aldri vært klassekontakt før, og nå er dette altså en av oppgavene. Hjelp? Tips til hvordan få med foreldre på slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287050-klassekontakt-tips-til-aktiviteter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har det vært litt forskjellig opplegg i ulike klasser. Det som har fungert best (synes jeg), er modellen som ikke fungerte hos dere.

Jeg synes det er lurt å ikke legge lista for høyt mht arrangement. Vi har hatt akedag(dvs møtes i akebakken 2-3-4-timer (arr.kom lager bål ellers er det ikke så mye forberedelser. Kan lage en løype, hopp en liten konkurranse eller noe). Skogstur (arr.kom lager bål, og noen ganger har de laget pinnebrøddeig til alle. Kan evt lage en rebusløype e.l.)

Teatertur (bestilt billettter og organisert transport). Badedag (vi har leid et badeanlegg 1 t før ordinær åpningstid, kostet ikke så mye. Forventet her at foreldre fulgte eget barn og passet det.). Juleverksted. I tillegg har det vært et par-tre runder med overnatting i skogen, familiegrilling (!!) og annet som tar litt mer tid og krefter å arrangere.

Så vidt jeg husker bor dere i byen, da er det kanskje ikke alle alternativer her som er like aktuelle....

Nå har jeg vært klassekontakt for enten klassen til den ene eller den andre jenta mi i 10 år.

Som Lisabeth sier, er det ikke nødvendig å legge lista for høyt.

I klassen til den eldsta dattera var jeg klassekontakt sammen med en annen dyktig og fantasifull mor. Hun var ordentlig dyktig på hobby og der arrangerte vi en lagekveld før jul. denne kvelden var for eleven og foreldre. Tingene som ble laget passet alderen til elevene, men var også såpass fine at de kan tas frem år etter år, eller bli gitt bort i julegaver.

Dette ble etter hvert en tradisjon som jeg tok med meg inn i klassen til hun minste også og ble holdt hvert år der. Men jeg var ikke alene om å arrangere disse kveldene. Begge klassene bestod av ca 20 elever og da var vi fire foreldre som gikk sammen om å arrangere disse lagekveldene.

Ellers som klassekontakt, er det ikke meningen at du skal gjøre alt, men at du skal kordinere ting og tang. For eksempel trenger du ikke bake kake om læreren ber om ei kake til en aller annen anleding, men du kan ringe rundt og spørre de andre foreldrene om å gjøre det. Det samme gjelder med arangementer.

Noen klasser arrangere lesekvelder på skolen, hvor de gjerne koser seg med noe godt å spise etterhvert. Pizza for eksempel. Enten kjøpt inn, eller fra foreldre.

Andre klasser arrangere også spillekvelder. Hvor elever og foreldre tilbringer noen timer sammen og spiller forskjellige brettspill sammen. Det er faktisk ikke alle barn og foreldre som gjør dette sammen hjemme.

På vårparten har vi gjerne arrangert en grillkveld. Enten i skolegården eller i en eller annen park hvor det er lov å grille.

En bakedag er også en mulighet. :-)

Lykke til, og husk at du bare skal fordele. :-)

Gjest sola mi

Det er riktig at du skal delegere ut oppgaver med å bake til arrangementer som skolen arrangerer. Men private klasseaktiviteter skal du og de andre klassekontaktene stå for!

Slik er det på vår skole og jeg har hørt om det samme hos andre.

Hva med å lage discodansekveld? Karneval i februar? Badetur til stranda før sommerferie?

Som sagt skal foreldrekontakter stå for det å få lokaler og utføre selve oppdraget. Vi pleier også stå for maten og pengene går utifra en felles pengekasse for klassetrinnet som blir samlet inn på begynnelsen av høsten fra alle elevene. F.eks 50 eller 100 kroner pr.elev.

Men foreldre til barna skal passe på dem selv og være med på turen eller innekvelden. Når ungene blir større så er det alltid noen frivillige foeldre som vil trå til å være vakt på en discokveld f.eks. For da trengs ikke så mange foreldre til å se etter barna.

Vi har julefrokost og påskefrokost på skolen. Dekker på til store og små og har det kjempekoselig.

Ellers har vi gjerne en ettermiddag/kveld i året der barn og voksne treffes ute til grilling el.l.

Besøksgrupper, der 4-5 barn drar på besøk til hverandre fullstendig uten at det skal være noe styr. Kanskje de blir med hjem på middag, eller kommer en lørdags formiddag til lek og lunsj.

Vi hadde tur i skogen, til skolens uteplass (lavvo + bålplass) med hele familien. En av lærerne var med, og vi hadde litt dugnad og hang opp tau og ryddet litt småskog der.

Med hun på førstetrinn, hadde vi også familietur, da til en campingplass, der vi leide griller. Veldig uformelt, men koselig, Ungene kunne da bruke lekeplass og fotballbane, mens vi foreldrene skravlet :-)

Vi har hatt måneskinnstur i november, med bål og grilling - tror det var det koseligste vi har gjort!

Aketur syntes jeg hørtes helt topp ut!

Hos oss holder vi oss forresten til en samling pr semester, altså to pr år. Har en 3 barn, blir det 6 sånne turer pr år, i tillegg til alt annet, så det synes vi holder :-)

Annonse

Lommelykttur i skogen i skumringen (bekmørkt innen kort tid ble det også), med grilling av pølser og marshmallows.

Vi hadde det med 1.klassingen i fjor, og det var stor stas! Alle ungene hadde hodelykt og/eller lommelykt. Turen fram til bålstedet tok ca 20 minutter, og klassekontaktene hadde hengt opp cd-plater i buskene langs stien; dette var kjempeartig for barna, for cd-ene virket nesten som reflekser :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...