Gå til innhold

Lesing 15 mn også i helgene/ferie?

Anbefalte innlegg

3.klassingen min skal lese 15 hver dag. gjelder dette også ferien og i helger? Jeg har latt henne slippe i helgen, og nå er det jo ferie også. Hun skal reise bort med besteforeldre, så det blir jo vanskelig å følge opp i ferien. Synes det er litt dumt hvis alle de andre har lest mye i ferien, men ikke henne. For da får de andre klistremerke og ikke henne. Synes dere jeg bør pålegge besteforeldre å følge opp dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287061-lesing-15-mn-ogs%C3%A5-i-helgeneferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en 3.klassing, og jeg har tenkt å få til 315 minutter i høstferieuka også. Har akkurat summert denne uka, og han har klart kravet denne uka. Blir nok litt værre uten drahjelp fra skolen nå i ferien, men hvis jeg plasserer ham foran en cd-spiller med en lydbok i burde det gå greit.

Besteforeldrene burde da kunne lese noen minutter hver dag med din 3.klassing? Det hadde ihvertfall gått fint med "våre" besteforeldre... Kan du ikke sende med noe lesestoff eller en lydbok i bagasjen?

Jeg har også en 3.klassing, og jeg har tenkt å få til 315 minutter i høstferieuka også. Har akkurat summert denne uka, og han har klart kravet denne uka. Blir nok litt værre uten drahjelp fra skolen nå i ferien, men hvis jeg plasserer ham foran en cd-spiller med en lydbok i burde det gå greit.

Besteforeldrene burde da kunne lese noen minutter hver dag med din 3.klassing? Det hadde ihvertfall gått fint med "våre" besteforeldre... Kan du ikke sende med noe lesestoff eller en lydbok i bagasjen?

Tviler på at de godtar lydbøker!

Her er det selvlesing som gjelder; dvs at barnet leser selv for oss voksne. Ungen min hører lydbøker i timesvis, så hadde det vært kravet må hun ha tusenvis av minutter nå ;)

Hun skal heller ikke bli lest for, men må altså lese selv.

Hos oss tar vi lesingen på sengekanten. Legger inn et kvarters margin før lyset skal slukkes og leser i bok. Resultatet er at leseleksene blir gjort hver dag også i helgene og ferier og barnet blir trøtt etterpå lesingen og sovner fort.

Her er det selvlesing som gjelder; dvs at barnet leser selv for oss voksne. Ungen min hører lydbøker i timesvis, så hadde det vært kravet må hun ha tusenvis av minutter nå ;)

Her godtar man lydbøker...

Annonse

Hvis det er leseaksjonen dere er med på, så godtas lydbøker.

Hvis det er "bare" lekser, så følger dere instrukser fra læreren...

Det kommer an på hvor lystbetont dette er.

For noen barn ville det være helt greit. For andre kunne det henge som en svøpe over hele ferien. Så kommer det jo litt an på hvordan det ville funket med besteforeldrene.

Det er ikke alltid man klarer å gjøre leseøvelser på en like god måte med barn man 'ikke kjenner' på området.

mvh

Hvis hun er glad i å lese, synes jeg absolutt du bør oppmuntre til også å gjøre dette i helger og ferier. Er det derimot et lite ork, så la henne slippe.

Er det leselystaksjonen dere er med på, og som gir klistremerker? I så fall teller også lyttetid :)

Snuppa i 3. klasse er med på leselystaksjonen. For at vi skal klare "kravene" må vi også ta helgen til hjelp. Vi har også lest litt i ferien, og jeg har oppfordret henne til å lese når ho er et par dager hos besteforeldrene.

Lydbøker teller også i denne aksjonen.

Gjest hilsen læreren

I "Leselyst" prosjektet teller høstferien også. Men, det er jo selvsagt ikke noe krav om at din elev må ha lest 315 min hver uke...., men dersom din elev ønsker et klistremerke, så er det det som er kravet.

Er det læreren eller du som har funnet ut at hun skal lese 15 min hver dag? Det er jo ellers ukemål, og ikke dagsmål. På min skole fører elevene opp hvor mye de leser hver dag, også hjelper vi voksne de med å fylle ut skjemaet i heftet deres.

Når dere skal telle hva barna har lest, så gjelder det når de leser selv, blir lest for eller hører på lydbok.

Besteforeldrene må da kunne legge enkelte prinsipper til side, og lese for barnebarnet sitt? Det blir ikke mye leseglede hos ungene, hvis de bare skal lese det de selv har evner til å lese. Da blir det fort bare noe negativt.

I "Leselyst" prosjektet teller høstferien også. Men, det er jo selvsagt ikke noe krav om at din elev må ha lest 315 min hver uke...., men dersom din elev ønsker et klistremerke, så er det det som er kravet.

Er det læreren eller du som har funnet ut at hun skal lese 15 min hver dag? Det er jo ellers ukemål, og ikke dagsmål. På min skole fører elevene opp hvor mye de leser hver dag, også hjelper vi voksne de med å fylle ut skjemaet i heftet deres.

Når dere skal telle hva barna har lest, så gjelder det når de leser selv, blir lest for eller hører på lydbok.

Besteforeldrene må da kunne legge enkelte prinsipper til side, og lese for barnebarnet sitt? Det blir ikke mye leseglede hos ungene, hvis de bare skal lese det de selv har evner til å lese. Da blir det fort bare noe negativt.

Jeg forsto det sånn at de må lese selv, høyt for en voksen. Jeg synes det litt dumt, for vi leser utroligmye (høyt på sengekanten). Jeg er bibliotekar, og har tilgang på bøker og kunnskaper om det ;)

Hun elsker lydbøker, og hører på dette flere timer hver dag (hun sovner gruelig seint, men er b-mennekse). Jeg synes det er bra at hun skal lese mye selv, for hun trenger trening (er ikke av de raskeste), men jeg er redd det går ut over lesegleden. skal snart på foreldresamtale og da skal jeg spørre læreren om litt sånne ting.

Det er jo merkelig hvis det er så stor forksjell fra skole til skole ang hva som godtas. Og hvis de andre i klassen får godkjent lydbøker, så må jeg i hvert fall la min jente få det også....

Besteforeldrenen leser nok en god del for henne, også i ferien (har sendt med henne en fin bok). Men jeg trodde altså at hun måtte lese selv, og det gjør hun ikke uten å bli presset til det.

Gjest Coriolis

Her godtar man lydbøker...

på skjemaet man får utdelt står det da at det gjelder lesning på egen hånd, bli lest for og lydbøker?

jeg synes kravene er for store, de blir sittende inne heller enn å være aktive... men nå har jeg jo en unge som elsker å lese, så vi er ikke så opptatte av de klistremerkene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...