Gå til innhold

Fødsel igjen etter 6 år - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg venter nr to om kort tid. Nr 1 er 6 år. Så vidt jeg har skjønt er ofte fødsel nr 2 lettere enn den første - men gjelder dette også når man ha så stor aldersforskjell mellom barna?? Noen som vet? Er redd jeg går glipp av kvantumsrabatten når jeg ahr valgt å vente så lenge som jeg har gjort..

Fortsetter under...

Nei, jeg vet sannelig ikke jeg, mine to ble født med under 2,5 års mellomrom og andre fødsel var betydelig raskere og lettere enn den første ja! Men jeg mener å ha hørt at etter 7 eller 8 år regnes man som "førstegangsfødende", selv om jeg er usikker på hva slags kriterier som brukes for den vurderingen....

Kan du ikke snakke med jordmoren (eller fastlegen) din om det, du har vel noen kontroller igjen kanskje?

Jeg hadde 4 år mellom 1 og 2 og fødsel nummer 2, var betydelig lettere. Mellom nummer 2 og 3 har jeg 6 år og fødselen ble egentlig nok så lik fødsel nummer 2, bortsett fra at jeg taklet smertene utrolig mye bedre og klarte meg uten epidural og smertestillende 3. gangen.

Gjest Elextra

Jeg hadde knappe to år mellom mine fødsler. Begge fødslene var vel hva man kaller enkle, men første var enklest og raskest. Med andre ord stemmer ikke hypotesen om at andrefødselen er lettest betandig, selv om det er kortere avstand mellom.

Annonse

Jeg har nesten ti år mellom mine.

Den andre fødselen tok riktignok kortere tid, men var en forferdelig tøff opplevelse. Frøkna hadde det ikke bra i magen og ble til slutt dratt ut med vakuum pga dårlig fosterlyd, kom ut helt grå og slapp og fikk fem døgn på nyfødtintensiven etterpå. Førtemann var ingenting i forhold.

Men barseltiden var mye lettere.

Gjest Mor til poden og teenageren

Det var seks år mellom på mine fødsler. Bortsett fra at barnet hadde navlestrengen rundt halsen, og jordmor var lettere hysterisk og det ikke ble fult så naturlig som jeg hadde trodd(måtte holde sengen med diverse måleapparater), så gikk det mye kortere tid. Begynte vel med svake veer på formiddagen. Vi var lenge i tvil om det var ordentlige veer(de var ikke noe særlig smertefulle når jeg gjorde pusteøvelser), men da vannet gikk ble vi overbevist. Var vel på sykehuset kl halv syv, og poden ble født kl ti. Men ygoakurset jeg gikk på for gravide var en kjempehjelp, selv om den hysteriske jordmoren påsto at jeg hyperventilerte. Du får bestilt yoga-cden på internettert, og det er jo pusteøvelsene som er bra så du kan jo lære deg de. Tror det heter pesepust. Det er også kjempefinavslutning med lang avslappning for mor med barn i magen.

http://www.yogaskolen.no/butikk/cder.html

Og for de av dere som ikke er gravide kan jeg sterkt anbefale introduksjon i tre avspenninger. Der er det to lange programmer(den ene en halvtime ca). Som hjelper deg å slappe av på en super måte. Selv sovner jeg ofte til den, men sovner letter av den og føler meg mer avslappet etterpå.

Gjest Tatjana

Det er litt over fem og et halvt år mellom de to eldste hos oss. Fødsel nr to var både raskere og lettere enn den første, men jordmora sa at etter så lang tid var jeg egentlig å betrakte som førstegansfødende igjen. Ellers tror jeg det med fødsler er veldig individuelt, og at du ikke skal tenke så mye på at det er seks år siden sist. Lykke til.

Jeg fødte med nesten 2 års mellomrom og fødsel 2 var lettere enn fødsel 1, utvilsomt.

Min mor fødte de to første med 14 mnds mellomrom, fødsel 1 var vel normal, fødsel2 kjempelett, ungen bare ploppet ut. Så kom jeg 6 år etter... Det var den verste av de tre fødslene ifølge henne.

Jeg har 6 år mellom de to første. Første fødsel tok 20 timer, og jeg husker svært lite av de siste tre. Rier i ett kjør. Fødsel nummer to var ingenting i forhold til den første. En drømmefødsel med full kontroll hele veien, pauser mellom alle riene, og likevel tok det ikke for lang tid.

Så gikk det 4 1/2 år til neste kom. Hun kom "som skutt av et gevær". Under en time på fødestuen, og tre pressrier. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om hvilken av de to siste som var best. Den siste gikk kjapt, men det var tøft mens det sto på.

Uansett var den første desidert verst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...