Gå til innhold

Hvordan få taket på 8.klassinger??

Anbefalte innlegg

Gjest nybegynnern

Jeg skal ha et undervisningsopplegg med åttendeklassinger som skal komme til bedriften vår. Er nok ganske nervøs over alle disse 13-åringene som skal komme..og jeg skal snakke høyt for dem. Hvordan får jeg taket på dem? Er litt redd for at de ikke hører på meg..

Fortsetter under...

Du må i hvert fall ikke være frustrert i etterkant hvis de ikke hørte på deg til tross for dine bestrebelser. For det er jammen ikke verdens letteste aldersgruppe å fange oppmerksomheten til. Behandle dem som ei voksen gruppe - vis dem respekt og gjør deg fortjent til det selv ;)

Jeg tror det er lettest å få kontakt dersom du gjør kommunikasjonen to-veis. Altså at du ikke bare snakker mens de bare hører. Still noen relativt enkle spørsmål, så får du dem forhåpentlig i gang. Det er ikke alltid noen tør/vil si noe dersom du bare oppfordrer generelt til å spørre. Noen grupper er sjenerte i så måte, og i enkelte grupper er det ikke populært å vise interesse for noe.

Lurt å få dem til å være helt stille før du snakker. Bruk gjerne den ekstra tiden det tar, framfor å prøve å snakke over alle sammen.

Lykke til, dette går så bra :-)

Det finnes vel egentlig ingen generell oppskrift på hvordan en får 8.klassinger til å lytte. Noen 8.klasser er veldig rolige og greie, andre er vanskeligre. Håper du skal snakke om et tema som fanger dem, da går det som regel greit. Og den rette læreren dems er sikkert med?

Behandle dem med den respekt 13.åringer fortjener. Snakk tydelig, ikke bruk mange fremmedord. Forklar, still dem spørsmål.

Og ikke vær nervøs. Da spiser de deg opp ;-) Tenker det går helt fint, men tenåringer har en tendens til å sanse hvem som er usikre på dem, og da prøve grensene litt ekstra.

Kanskje en idé å snakke til dem/med samme holdning som om det var den gruppe 40-og 50-åringer. Altså ikke snakk til dem som barn eller ungdommer, men som voksne. Men temaene og ordbruk kan jo legges litt nærmere aldersgruppen.

Prøv deg for all del ikke på noe innmari ungdommelig som du ikke behersker. Vær heller den voksenpersonen du er.

;-)

Så får du trøste deg med at for noen er det å se ut som du er den kjedeligste de noen gang har truffet i sitt liv, bare et image. De kan sitte igjen med mye positivt likevel.

;-)

mvh

Annonse

Mest sannsynlig synes elevene det er spennende med bedrifsbesøk, og er nysgjerrige og åpne for hva du har å si.

Hvis du klarer å smitte over ditt engasjement med jobben din, får du dem med deg.

8. klassinger pleier å være greie, siden de er minst på ung.trinnet og ikke kjenner medelever så godt enda.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...