Gå til innhold

Sønnen min har ADHD og jeg er utmattet

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstorm

Sønnen min på 9 med ADHD er verdens skjønneste, snilleste og mest omtenksomme gutt. Når medisinen virker som den skal, og han får være i de rammene og omgivelsene som kreves. Dessverre er ikke det helt forenelig med en vanlig hverdag for en familie, og nå holder vi på å bli utslitt alle mann. Også sønnen min. Jeg er fullstendig rådvill, er det noen andre der ute som har eller har hatt det sånn?

Mange vil helt sikkert anbefale avlastning. Problemet er at han er så fryktelig sår, frustrert og mye sint, så en slik ordning vil gjøre at han føler seg "satt bort" på grunn av sitt handikap. Han har en støttekontakt som av og til tar ham med på aktiviteter o.l. og nå sliter han med å tenke på at denne personen får betalt for å være sammen med ham. Han har hatt noen få lekekamerater, men etter kort tid blir de også lei av at han hele tiden styrer leken og at alt går i så høyt tempo at de blir utslitt.

Utad (hjemme hos andre o.s.v.) er han en høflig og omgjengelig gutt som jeg får masse skryt for. Men hjemme er han konstant sint på meg, sint for alt: lekser, mat, alt han ønsker seg men som jeg ikke bare vil kjøpe uten videre etc. Hele dagen er bare en lang kamp. Nå begynner han å bli så stor at det er lite voksentid igjen når han har lagt seg, så jeg får ikke hentet meg inn igjen.

Han har også flere søsken som skal ha både oppmerksomhet, hjelp og oppfølging. Familien ellers er også veldig opptatte, sånn er det jo nå for tiden. Alle har nok med sitt. Ellers skulle jeg bedt om mer avlastning der. Og som sagt, å betale for en fremmed "avlaster" er uaktuelt. Det er jo oss han trenger. Vi må bare få snudd denne negative spiralen vi har havnet i.

Noen som har vært der og vil dele erfaringene sine med meg?

Fortsetter under...

Gjest fartiltomedadhd

Har selv 2 sønner med ADHD har vært der selv. Får han virkelig nok medisin og riktig medisin. Hvilken medisin og hvilken dose får han. Eneste store problemet vi har er å få opp yngste sønnen om morgen sovner altfor senit

Har selv 2 sønner med ADHD har vært der selv. Får han virkelig nok medisin og riktig medisin. Hvilken medisin og hvilken dose får han. Eneste store problemet vi har er å få opp yngste sønnen om morgen sovner altfor senit

Han får Conserta, med påbygging av Ritalin om kvelden ved behov. Dosen er stor nok, ikke mange som får så stor dose som ham iflg. legen. Bruker av og til melatonin for å få sove om kvelden.

Gjest fartiltomedadhd

Han får Conserta, med påbygging av Ritalin om kvelden ved behov. Dosen er stor nok, ikke mange som får så stor dose som ham iflg. legen. Bruker av og til melatonin for å få sove om kvelden.

Hvilken dose concerta? Den elste sønnen min får Strattera den

yngste får 72mg pluss 10-15mg påfylling med ritalin. Hvilken dose får

din sønn? Hva er stor nok dose?

• 1 måned senere...
Gjest - Sjøstorm

Hvilken dose concerta? Den elste sønnen min får Strattera den

yngste får 72mg pluss 10-15mg påfylling med ritalin. Hvilken dose får

din sønn? Hva er stor nok dose?

Hei "fartiltomedadhd"! Lenge siden jeg har vært inne her nå, men nå så jeg spørsmålet ditt om dosering og jeg har lurt på om det er nok. Legen sier han får høy dose, men etter å ha lest her inne om hvilke doser andre barn får så skjønner jeg ikke hvorfor hun sier det! Han får Concerta 54 mg, og nå måtte jeg be om tillegg av Ritalin på ettermiddagen / kvelden (10mg). Jeg skjønner nå at dette ikke er for mye. Men hvorfor sier legen det da? Det får meg til å føle meg udugelig og utilstrekkelig ettersom han blir mer og mer urolig og uhåndterlig, men kanskje det er fordi han blir eldre og trenger større doser?

Gjest Spekepølse

Har ikke erfaringer i denne retningen, men er det ingen fritidsaktiviteter han kan være med på?

Jeg var med i en turgruppe for barn og ungdom før, og der hadde vi en del unger med ADHD, uten at det var noe stort problem. Vi hadde mange fysiske aktiviteter, tur i mark og skau, og en del andre ting som førstehjelp, kart og kompass og å lære å lage ting i naturen. Dette er gjerne andre typer aktiviteter enn det de møter i skolen, og vi opplevde at alle var veldig interesserte.

Slik tilbud får man fra speideren eller ungdommens røde kors (som også er for barn), og der er det som regel mange ledere som er vant til å jobbe med barn, og det vil ike oppleves som en betalt avlastning.

Bare noen tanker..

• 3 uker senere...

Annonse

Hei "fartiltomedadhd"! Lenge siden jeg har vært inne her nå, men nå så jeg spørsmålet ditt om dosering og jeg har lurt på om det er nok. Legen sier han får høy dose, men etter å ha lest her inne om hvilke doser andre barn får så skjønner jeg ikke hvorfor hun sier det! Han får Concerta 54 mg, og nå måtte jeg be om tillegg av Ritalin på ettermiddagen / kvelden (10mg). Jeg skjønner nå at dette ikke er for mye. Men hvorfor sier legen det da? Det får meg til å føle meg udugelig og utilstrekkelig ettersom han blir mer og mer urolig og uhåndterlig, men kanskje det er fordi han blir eldre og trenger større doser?

Han bør i hvertfall få melatonin regelmessig...

Ritalin er den billigste og dermed den mest brukte medisinen,

men ikke nødvendigvis den beste..

Dexedrin eller Strattera, har det vært testet ut...

hvis han er 9 år, så skal han vel være i seng til 8..

Vi bruker melatonin tabletter til vår datter, hun får den kl 7, da er hun trøtt klokken åtte og våken igjen klokken 7..

Jeg testet ut Ritalin og ble veldig mye sliten og sur, av å kjenne på meg selv uten medisin og på medisin..

For meg ble det veldig behagelig å gå over til Strattera, for da fikk jeg et mer stabilt selv å forholde meg til, når den første mnd med bivirkninger var overstått vel og merke..

Lykke til med å skaffe deg tid til deg selv, så du har lengre lunte, du burde og snakke med skolen om fritak for lekser, i de mest slitsomme periodene, eller alternative lekser..

Det går ann å lese tegneserier og finne adjektiver der, eller substantiver..

Det går ann å måle planker, snekre, og gjøre praktisk matte..

Det går ann å la de få lov til å bruke kalulator, så de kan konsentere seg om de nye tingene de skal lære, det går ann å skifte en film over på engelsk, en han sett mange ganger på norsk, så er det bra engelsk trening..

Vi gjør forskjellige slike ting, med bra resultat..

• 1 måned senere...
Gjest fartiltommedadhd

Jeg vil bare minne om denne linken

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2075399

Kjære Fortvilet.

Jeg har en sønn på 11 år som har skiftet fra Ritalin til Conserta med hell, men vi slet i begynnelsen med å finne riktig dose. Legen ville ikke gå tilbake til Ritalin enda gutten truet en lærer med kniv i skoletiden. Dosen ble økt til 2X36mg Conserta, men min sønn har i tillegg en Risperdal hver dag. Nå fungerer han så godt at vi kun har kontakt med lege når medisinene skal skrives ut,og selvfølgelig de faste kontrollene, men vi har åpen linje dersom det skulle være noe spesiellt.

Du må aldri la BUP, eller legene styre deg. Tross alt er det du som ser barnet ditt hver dag. Det er du som ser hva slags nytte barnet ditt har av medisinene. Slå, om nødvendig, knyttneven i bordet.

Hold håpet oppe, og jeg håper at ditt barn får like god nytte av Conserta som min sønn har fått.

Lykke til!!! – Krizty

Gjest fartiltomedadhd

Jeg vil bare kommentere den artikkelen som jeg har sent med. Det er veldig viktig at dosen blir så høy at du er fornøyd med virkningen. Både for ditt eget og barnets beste. Maks anbefalt dose for Concerta er 54mg. Men det er noen men å huske på her. Det er basert på hva som var anbefalt for Ritalin som var 60mg. Selv om en 60mg tablett for Concerta ikke finnes kunne dosen ikke settes høyere enn 54mg. Ritalin 60mg var basert på studier som var gjort på 50 tallet etter daværende forståelse av ADHD. Om at ADHD var noe man vokste av seg med alderen. Dermed var behovet for medisin mindre for alderen. Disse anbefalte normene er derfor ikke relevant til dagens forståelse og en 8 og 9 åring har en mere robust kropp enn en 6 åring. Disse rettningslinjene er nå under revidering i følge veilderen for ADHDfra sosial og helsedirektoratet settes maksanbfalt dose concerta for barn til 72mg og voksene 80 til 100mg. I følge et ekspertteam i EU kan man gå utover 72mg dosen til 108mg men ikke mer enn 2mg kg.

Dette er anbefalte doser hvor det er så godt som 100% sikkert at det ikke skjer noe med barnet. Det betyr ikke at man i ekstremt skjeldene tilfeller kan få bivirkninger som oppleves som dramatiske. Men ikke mer dramatiske enn at de er over dersom man stopper med Concerta.

Men forløbig er det 54mg som er maks det tilsvarer 45 mg ritalin

så ikke vær redd for 72mg som tilsvarer 60mg ritalin. Hvor mye veier sønnen din? Viktig er det at du er sjefen. Som jeg sier til barnas lege. Dersom det skjer noe så vil jeg klandre meg selv fordi jeg selv har tilatt det. Legene kan gå over de foreløbige doser dersom blodtrykket ikke påvirkes for mye og det ikke kommer alvorlige bivirkninger. En ting vi gjorde med sønnene mine for å redusere bivirkninger var å gå via 63mg (54mg+27mg). 27mg Concerta er tilgjengelig gjennom registeringsfritak. Vi hadde 63mg i en uke. De anbefalte normene tar kun innenfor en 12 timweres sykluss så det er ikke galt å gi ekstra påfyll.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...