Gå til innhold

Kjøp av negativer fra Fame-fotografene

Anbefalte innlegg

Gjest Tenker litt

Jeg ble denne uka oppringt av Fame-fotografene.

De skal fjernarkivere alle ikke-digitale negativer.

De tar et gebyr for å hente frem disse negativene i ettertid.

Derfor tilbyr de oss og kjøpe disse negativene.

For negativer tatt av to barn beløper dette seg til kr.1200.

Da er de våre egne og vi har rett til og bruke dem selv.

Det eneste tidspunkt vi kommer til og bruke disse, er jo hvis

huset vårt brenner ned og vi ønsker og fremkalle bildene på nytt.

Jeg synes det er vanskelig og ta stilling til verdien av og ha disse

negativene liggende.

Når Fame ringte meg, skapte de liksom et problem.

Hva hadde dere gjort i dette tilfellet?

Fortsetter under...

Vanskelig spørsmål! Jeg vet ikke helt hva Fame-fotografene er, men er dette negativer fra en egen fotoseanse for akkurat dere, eller er det barnehagebilder/skolebilder?

I sistnevnte tilfelle ville jeg nok takket nei.

Men når det gjelder det førstnevnte er jeg mer usikker. Tror nok at jeg ville ha slått til på negativene fra min sønns barnefotografering da. Man vet jo aldri helt hva slags behov/ønsker man kan få o fremtiden for å lage nye kopier - det er ikke sikkert at det bare er brann som vil være en grunn til det.

For noen år tilbake kom vi over prøvebildene fra barnefotografering hos fotograf Sturlasson i Oslo, tatt av min mann midt på 60-tallet. Vi fant ut at vi ville bestille et av disse bildene, og det var jo ganske kult at vi kunne henvende oss til Sturlasson 30 år senere og de fortsatt satt på negativene! ;-)

Jeg hadde satset på å betale gebyret for å hente frem negativene - hvis - huset skulle brenne ned. Da har dere vel også en forsikring som dekker tapet.

Skal dere kjøpe negativene for å ha i reserve i tilfelle husbrann kan dere ikke oppbevare dem hjemme, da brenner de opp sammen med fotografiene.

Jeg svarte ut fra tanken om at det var slik at hvis ikke dere kjøper negativene, så destrueres de. Men jeg ser ved ny gjennomlesning at dere fortsatt kan få bilder i fremtiden, men da mot et gebyr. Jeg ville da heller betalt et gebyr dersom det i fremtiden skulle bli aktuelt med flere kopier.

Annonse

Vanskelig spørsmål! Jeg vet ikke helt hva Fame-fotografene er, men er dette negativer fra en egen fotoseanse for akkurat dere, eller er det barnehagebilder/skolebilder?

I sistnevnte tilfelle ville jeg nok takket nei.

Men når det gjelder det førstnevnte er jeg mer usikker. Tror nok at jeg ville ha slått til på negativene fra min sønns barnefotografering da. Man vet jo aldri helt hva slags behov/ønsker man kan få o fremtiden for å lage nye kopier - det er ikke sikkert at det bare er brann som vil være en grunn til det.

For noen år tilbake kom vi over prøvebildene fra barnefotografering hos fotograf Sturlasson i Oslo, tatt av min mann midt på 60-tallet. Vi fant ut at vi ville bestille et av disse bildene, og det var jo ganske kult at vi kunne henvende oss til Sturlasson 30 år senere og de fortsatt satt på negativene! ;-)

Jeg bestillte bilder fra 1976 av søstra mi og meg og ga til min mor i julegave et år. De opprinnelige bildene henger nemlig igjen i min fars hus etter skilsmissen deres. Hun ble kjempeglad!

Gjest hos oss

Hvis dere ikke allerede betaler for en bankboks, ville jeg ikke kjøpt negativene i hvertfall, for da brenner de jo evt opp sammen med de fremkalte bildene hvis huset brenner. De lagres jo sikkert hos Fame.

Kommer jo også litt an på hva gebyret er, hvis det er 500 eller mer, begynner det jo å være mer interessant å oppbevare dem selv. Pluss at fremkalling blir _mye_ billigere enn hvis dere bestiller slike hos Fame.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...