Gå til innhold

Spørsmål om stipend til ungdommer -lånekassa

Anbefalte innlegg

Gjest vgs-mor

Jeg lurer på om det studiestipendet ungdom får avhengig av foreldres inntekt alltid blir utbetalt til ungdommens egen konto?

Og er det sånn at mors samboers inntekt skal tas med i beregningen?

Og hvis de får borteboerstipend, er størrelsen på dette fast, eller avhengig av husleia?

(Her står det mellom å leie hybel eller bo gratis på loftet hos bestemor)

Fortsetter under...

Du finner sikkert det du lurer på på lånekassen sine hjemmesider. Da jeg gikk (begynner å nærme seg 10 år siden), så var borteboerstipendet fast, og ikke avhengig av husleia (prinsippet er at en vanlig elev enda er et barn og forsørges av foreldre, derfor sponses ikke fullstendig livsopphold). Jeg var borteboer og bodde tilnærmet gratis hos bestemor. Lureste jeg noengang har gjort. Kom fra vgs med penger på konto.

Hjemmeboende får såvidt jeg vet behovsprøvd stipend, og det kommer an på foreldrenes inntekter.

Men som sagt, dette er lenge siden, du finner alt du lurer på på lånekassen.

Gjest vgs-mor

Du finner sikkert det du lurer på på lånekassen sine hjemmesider. Da jeg gikk (begynner å nærme seg 10 år siden), så var borteboerstipendet fast, og ikke avhengig av husleia (prinsippet er at en vanlig elev enda er et barn og forsørges av foreldre, derfor sponses ikke fullstendig livsopphold). Jeg var borteboer og bodde tilnærmet gratis hos bestemor. Lureste jeg noengang har gjort. Kom fra vgs med penger på konto.

Hjemmeboende får såvidt jeg vet behovsprøvd stipend, og det kommer an på foreldrenes inntekter.

Men som sagt, dette er lenge siden, du finner alt du lurer på på lånekassen.

Takk for svar!

Jeg syns ikke det er helt lett å finne svarene på lånekassens sider, men :-(

Takk for svar!

Jeg syns ikke det er helt lett å finne svarene på lånekassens sider, men :-(

*Jeg lurer på om det studiestipendet ungdom får avhengig av foreldres inntekt alltid blir utbetalt til ungdommens egen konto?

"Hvordan blir stipend og lån utbetalt?

Svar:

Gjeldsbrevet/stipendmeldingen kommer enten elektronisk eller i posten hjem til deg (høyere utdanning) eller til lærestedet (videregående utdanning).

Den første utbetalingen kommer på kontoen din få dager etter at du har undertegnet og sendt gjeldsbrevet/stipendmeldingen i retur til Lånekassen.

Du må være tatt opp og registrert på lærestedet.

Resten av semesteret blir pengene overført månedlig til kontoen din. Sender du søknaden sent i semesteret, får du etterbetalt pengene for månedene som har gått."

*Og er det sånn at mors samboers inntekt skal tas med i beregningen?

"-Hvordan skjer behovsprøvingen mot inntekten og formuen til foreldrene mine?

Svar:

Ja, det er bare inntekten til den av foreldrene som du bor sammen med til vanlig som skal tas med i beregningen av hvor mye du kan få i stipend og lån. Bor du sammen med en steforelder som moren/faren din er gift med, vil også inntekten og formuen hans/hennes legges til grunn."

Og hvis de får borteboerstipend, er størrelsen på dette fast, eller avhengig av husleia?"http://www.lanekassen.no/templates/Page____5780.aspx"

Ref:http://app.lanekassen.no/faq/Default.aspx

Gjest vgs-mor

*Jeg lurer på om det studiestipendet ungdom får avhengig av foreldres inntekt alltid blir utbetalt til ungdommens egen konto?

"Hvordan blir stipend og lån utbetalt?

Svar:

Gjeldsbrevet/stipendmeldingen kommer enten elektronisk eller i posten hjem til deg (høyere utdanning) eller til lærestedet (videregående utdanning).

Den første utbetalingen kommer på kontoen din få dager etter at du har undertegnet og sendt gjeldsbrevet/stipendmeldingen i retur til Lånekassen.

Du må være tatt opp og registrert på lærestedet.

Resten av semesteret blir pengene overført månedlig til kontoen din. Sender du søknaden sent i semesteret, får du etterbetalt pengene for månedene som har gått."

*Og er det sånn at mors samboers inntekt skal tas med i beregningen?

"-Hvordan skjer behovsprøvingen mot inntekten og formuen til foreldrene mine?

Svar:

Ja, det er bare inntekten til den av foreldrene som du bor sammen med til vanlig som skal tas med i beregningen av hvor mye du kan få i stipend og lån. Bor du sammen med en steforelder som moren/faren din er gift med, vil også inntekten og formuen hans/hennes legges til grunn."

Og hvis de får borteboerstipend, er størrelsen på dette fast, eller avhengig av husleia?"http://www.lanekassen.no/templates/Page____5780.aspx"

Ref:http://app.lanekassen.no/faq/Default.aspx

Hjertelig takk!

Jeg syns det er rart at en 16-åring skal disponere stipendet selv. Jeg syns også det er litt dumt at han må settes inn i familiens totale økonomi, altså få vite at vi har såpass lite å rutte med. jaja, det går seg vel til.

Takk igjen!

Annonse

Hjertelig takk!

Jeg syns det er rart at en 16-åring skal disponere stipendet selv. Jeg syns også det er litt dumt at han må settes inn i familiens totale økonomi, altså få vite at vi har såpass lite å rutte med. jaja, det går seg vel til.

Takk igjen!

Vel, han er jo 16 da, høyst på tide å begynne å lære å forstå om den "voksne" verden. :-)

Gjest hakkenosign

Hjertelig takk!

Takk igjen!

Syns det lukter litt utnytting av innlegget ditt.. Visst ditt barn får stipend, vil det dreie seg om ca 1300 i mnd. I tillegg til dekning av skolemateriell.. Trekker man fra buss-kort etc, er det ikke mye igjen..

Syns det lukter litt utnytting av innlegget ditt.. Visst ditt barn får stipend, vil det dreie seg om ca 1300 i mnd. I tillegg til dekning av skolemateriell.. Trekker man fra buss-kort etc, er det ikke mye igjen..

Det stemmer ikke. Bor man ikke hjemme pga. lang reisevei til skolen får man mye mer.

Jeg har en på videregående og mottar stipend for ham.

Jeg skrev min bankkonto og ikke hans og det kan jeg gjøre når han ikke er 18 år.

Jeg disponerer stipendet, men dekker da selvfølgelig alt ved skolen, fritidsaktiviteter, mobil, trasnport, klær osv. Jeg vet at han ikke er i stand til å disponere pengene ennå.

Datteren min fikk disponere sitt eget stipend da hun gikk siste året på videregående. Da var hun moden nok til å ta det ansvaret.

• 3 uker senere...
Gjest har ung hybelboer

vårt barn får borteboerstipend. vi tjener tålig bra. tror alle får, uansett foreldre inntekt. her i vårt fylke får i allefall alle som har hybel der de går på skole og at deter min 5 mil fra hjemme addressen din. vårt barn får ca 3200,- utbetalt hver mnd. dette får h*n inn på sin egen konto og betaler hybelen, strøm og mat. vi hjelper selvsagt med penger om det trenges. men h*n klarer seg stortsett helt fint. vet at noen får mer i stipend, de har bare en foreldre og flere yngre søsken. jeg synes vi er knall heldige som har slike stipend ordninger, hadde vært tungt å klart det ellers. det kommer beskjed hjem til foreldrene hva poden din vil få i stipend fra lånekassen, de sender brev hjem til foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...