Gå til innhold

Nå trenger jeg ærlige svar.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

27

• Sofline

6

• fineline

4

• nedenfor

2

Mest aktive i denne tråden

Klarer du en fulltidsjobb klarer du et fulltidsstudie. Jeg kjenner ingen som har måttet bruke mer enn 37 timer i uka på studiet sitt.

Ifølge venninna mi som er sykepleier hadde man stor valgfrihet når det gjaldt valg av praksisplasser, og jeg kan ikke forestille meg at de ikke tar hensyn til folk med barn.

Det kan jeg svare på.Har prøvd det.-Er selv sykepleier og har tre små barn og en mann som pendler.

Jobbet en periode i 80 og 100 % stilling,og syntes det ble for mye.

Vurderte derfor å begynne på fulltidstudie videreutdanning.Trodde ikke dette skulle bli like tungt i forhold til arbeidsmengden hjemme.

Men der tok jeg feil , sluttet etter en mnd, da jeg så at dette faktisk er mye tyngre enn en fulltidsjobb.

Grunnen til dette, var at på et fulltidsstudie, er det forelesninger hver dag, noe som selvsagt er frivillig,men som jeg mener en bør ha med seg hvis det skal være noe hensikt .

I tillegg skal man lese om kveldene og helgene, så man har det hengende over seg hele tiden.

Enormt stort pensum og konstant dårlig samvittighet.

I tillegg en masse obligatorsike forelesninger, og ikke minst mange mnd. praksis.

Men praksisen er jo bare på dagtid.

Så jeg er ikke enig i at det er like mye arbeid som en fulltdisstilling,heller mer,men det kommer jo ann på hvor seriøst man tar skolen.

Hvor mye man må jobbe med et studie kommer da an på hvilket studie man tar og hvor lett man har for å ta til seg det faglige. Fulltidsstudie er ikke nødvendigvis lik med forelseninger hver dag. Jeg studerer på fulltid og har bare forelesninger tre dager i uka.

Det kan jeg svare på.Har prøvd det.-Er selv sykepleier og har tre små barn og en mann som pendler.

Vurderte derfor å begynne på fulltidstudie videreutdanning.Trodde ikke dette skulle bli like tungt i forhold til arbeidsmengden hjemme.

Men der tok jeg feil , sluttet etter en mnd, da jeg så at dette faktisk er mye tyngre enn en fulltidsjobb.

Grunnen til dette, var at på et fulltidsstudie, er det forelesninger hver dag, noe som selvsagt er frivillig,men som jeg mener en bør ha med seg hvis det skal være noe hensikt .

I tillegg skal man lese om kveldene og helgene, så man har det hengende over seg hele tiden.

I tillegg en masse obligatorsike forelesninger, og ikke minst mange mnd. praksis.

Så jeg er ikke enig i at det er like mye arbeid som en fulltdisstilling,heller mer,men det kommer jo ann på hvor seriøst man tar skolen.

Men hadde du forelesninger hele dagen? Da jeg studerte hadde vi jo "lesefri" innimellom. Og da jobbet jo de fleste deltid utenom uten at jeg kan huske vi hadde det enormt travelt...

Gjest NurseBetty

Hvis man er flink til å organisere seg, og ikke er altfor perfeksjonistisk og streng med seg selv, går det absolutt an å ta videreutdanning selv om man har barn. Selv har jeg også barn, og jeg jobber full stilling. Samtidig går jeg på videreutdanning, 50% med forelesninger og mange studiekrav som skal innleveres. Det vil si at det tilsvarer minst en 150% stilling..

Det er selvfølgelig travelt, men det går.

Jeg tror vi jenter er altfor lite flinke til å prioritere. Vi skal ha alt strøkent hjemme, og ingenting skal forsakes for da får vi dårlig samvittighet. Samtidig skal vi helst være Flinkest i Klassen.

Det går jo ikke. Man må prioritere bort noe.

Annonse

Jeg har ikke barn, så vet om ikke om jeg kvalifiserer til å svare på dette innlegget, men praksisperdiodene var et MARERITT uten like for meg uten barn. Jeg hadde mer enn nok med å ta vare på meg selv.. Men det kan jo være annerledes for deg da. :)) Spørs jo hvor motivert man er, alt man vil får man til. :)

Akkurat nå, i alle fall, er jeg veldig motivert. Jeg tror nok at som trebarnsmor og vant til å jobbe vil jeg nok klare å tenke på andre ting enn praksisen. Utfordringen blir å få turnusen til å gå opp med pass av barna.

Hvorfor syntes du praksisen var så krevende?

Så flott, jubalong! :) Hvis du kan bruke dagene og virkelig får brukt dem godt, så går det kjempefint. Da jeg gikk på sykepleien gikk jeg sammen med mange som hadde barn. Der jeg gikk tok de veldig hensyn til folk som hadde barn. De fikk praksisplass i nærheten av hjemmet. De måtte bare ha en nattevakt i løpet av en 8-ukers periode og en kveldsvakt annenhver uke. En venninne av meg som er alenemor skrev brev til skolen om situasjonen og de var veldig fleksible. Lykke til med beslutningen! :)

Tusen takk for et så sprudlende og positivt svar :)

Jeg vet det er flere med barn som studerer/har studert ved høyskolen her, så jeg antar de har opplegg for slike som meg.

Hvis det ikke er krav om flere natte-, kveldsvakter skal jeg få til det uten problemer.

Og utnytte dagene har jeg absolutt tenkt. Planen nå er å være på skolen fra ca 8 til ca 16. Da håper jeg å få unna en god del av lesingen/skrivingen der. Så får jeg bare være flink på kveldene etter at ungene er lagt.

Vil også tro at som godt voksen, og erfaring fra helsevesenet, vil jeg kunne velge bort noen forelesninger av og til også - eller?

Jeg studerte heltid mens eldstemannen var liten og har studert deltid de siste to årene med to små (4 og 6).

Hvis du klarer å utnytte skoledagene har du kommet langt.

Det er ofte studenter med barn som er flinkest til å disponere tida godt - fordi de må!

Ikke vær så redd for praksisperioden. Jeg har ikke studert sykepleie, men mitt inntrykk fra etterhvert en del høyskoler er at de er veldig flinke til å tilrettelegge for studenter med barn.

Jeg forslår at du prøver å studere heltid. Hvis du merker at det blir for vanskelig kan du gå over til deltid.

Det er også mulig å ta et halvt eller helt år studiepause underveis. Jeg har en venninne som studerer sykepleie som gjør det akkurat nå mens barnet hennes begynner på skolen.

Lykke til med studiene :-)

Tusen takk for svaret.

Jeg har planer om å være veldig effektiv, og utnytte dagene godt. Jeg tror, som deg, at vi mødre har et fortrinn ved studering fordi vi må være effektive - og fordi vi er vant til å organisere dagene våre.

Jeg ønsker å ta studiet på fulltid. Det er stor forskjell på å studere i 3 år og å studere i 4 år...

Men går det ikke så går det ikke. '

Regner med jeg kommer til å be om samtale med veileder ganske tidlig for å legge opp et forløp som kan passe.

Personlig så synes jeg det høres ut som du kan få noen tøffe år. Jeg vet at jeg selv ikke hadde greid å henge med i svingene. Har gått sykepleien, uten verken mann eller barn. Men spesielt praksistiden, med diverse innleveringer og skriftlige oppgaver i tillegg, var utrolig krevende for meg. Men det kan hende du er en stå-på-person, og greier det fint. Jeg ønsker deg uansett lykke til med valget og evt studiene;-)

Vel, jeg vet ikke helt hvor mye stå-på-person jeg er..., men jeg vil virkelig dette.

Er det mye innleveringer under praksisen? Hva da?

Annonse

Jeg vet ikke noe konkret om sykepleiestudiet, men jeg er heltidsstudent og alenemor, og jeg har aldri hatt så mye fritid som nå, ikke etter at barna kom ihvertfall.

Studiene går helt utmerket også. Én B så langt, resten A.

*imponert*

:)

Jeg har tatt et deltidsstudie ved siden av full jobb, barnehage og en fireåring - og det har gått helt greit.

Nå tar jeg både et deltidsstudie og et kurs - og det kjenner jeg at er litt mye når jeg i tillegg holder på å bytte jobb.

Det kommer sikkert litt an på hva slags studie man tar, men om jeg skulle studert dobbelt så mye som jeg har gjort frem til nå, og ikke jobbet - ville jeg hatt MYE ledig tid. Studentene lever et godt liv slik jeg ser det :)

Iom at du har mulighet til å bruke absolutt hele dagen, og ikke trenger å jobbe i tillegg - så tror jeg du klarer det helt fint. Det er sikkert perioder som er mer slitsomme enn andre, foran eksamen, innleveringer osv men ellers tror jeg det går helt bra.

Det er jo mange som f.eks er alene med barn og studerer på heltid, som har fått barn unge og som må jobbe i tillegg pga dårlig økonomi osv - så du har jo sånn sett noen fordeler.

Jeg tror det går helt fint :)

Det handler om innstilling!

Takk for positivt svar :)

Ja, jeg regner ikke med å jobbe noe særlig mens jeg studerer. Kanskje ta noen vakter nå og da hvis det passer seg slik, men ikke noe fast. Sånn sett er jeg kjempeheldig som kan gjøre det slik.

Jeg håper det kommer til å gå bra!

Tusen takk for svaret.

Jeg har planer om å være veldig effektiv, og utnytte dagene godt. Jeg tror, som deg, at vi mødre har et fortrinn ved studering fordi vi må være effektive - og fordi vi er vant til å organisere dagene våre.

Jeg ønsker å ta studiet på fulltid. Det er stor forskjell på å studere i 3 år og å studere i 4 år...

Men går det ikke så går det ikke. '

Regner med jeg kommer til å be om samtale med veileder ganske tidlig for å legge opp et forløp som kan passe.

Voksne studenter er ofte mye mer effektive enn de unge. De unge bruker mye tid på å bli kjent med livet, feste og være sammen med venner. Det er en del av den perioden og ingenting å si på det. Når en blir voksen så endrer perspektivene seg.

Lykke til. Dette klarer du.

Jeg tror du klarer det. Dattera mi tok sykepleien og jobbet 40% ved siden av og har dysleksi slik at lesinga tok mye lenger tid enn normalt og det gikk greit. Nesten i hvert fall. Hendte hun ringt og grein og var fortvilet men nå er hun ferdig :o)

Jeg vil nok også tro jeg kommer til å få perioder der jeg har mest lyst til å gi opp - slik er det vel med det meste. Godt da å ha en mor og gode venner man kan gråte på skulderen til, og som kan gi litt mer pågangsmot så man kommer over kneika :)

Jeg studerte heltid og var alene med to barnehagebarn og det gikk helt fint. Hadde ikke avlastning eller noe, men greide meg likevel godt.

Jeg ville mye heller satset nå, enn å vente til barna ble store, da er det så mye mer som følger med.

Når de er såpass små, legger de seg i rett tid og du får anledning til også å gjøre noe på kvelden.

Jeg ser helt klart at jeg ikke hadde klart det nå som mine er tenåringer. Er aldri fred i huset, de er våkne til alle tider, skal kjøres hit og dit og masse renning på dørene.

Jeg tenker også litt slik. Samtidig vil de jo klare seg litt mer selv når de er eldre - men da vil også jeg være eldre...

Først må jeg si gratulerer med et godt yrkesvalg, du har mange valgmuligheter når du er ferdig, og det er et givende og spennende yrke!

Nattevakter kreves ikke i det hele tatt, eller i hvertfall så få at det neppe blir noe problem. Men ut over det bør du belage deg på å være så tilpasningsdyktig som mulig når du skal ut i praksis.

Noen student-mødre har hos oss forsøkt å få lov til å begynne litt senere for å rekke barnehage, dette er ikke særlig populært fordi man da går glipp av morgenrapporten og det er en stor ulempe. Studentene skriver sin egen turnus når de er hos oss i allefall. Sånn sett kan du jo tilpasse turnusen litt ut fra dine behov. Samtidig er det studentens ansvar å sørge for å følge sin kontaktsykepleier så langt som mulig. Kontaktsykepleier har sannsynligvis flest dagvakter i sin turnus, og du kan jo snakke med henne/ham om hvordan du best kan legge opp turnusen slik at det blir best mulig i forhold til læring og privatliv.

Studentene har 30 timers uke når de er i praksis, det vil si en fridag i uka som studiedag.

Det høres jo levelig ut da!

Når starter dagvaktene? Kl. 07? I så fall rekker jeg det. Barnehagen åpner kl. 6.45, og det er 5 min kjøring derfra til byen der de fleste praksisplassene er.

Joda, dette skal jeg nok klare.

Jeg synes også det er et spennende yrkesvalg - tatt sent i livet... Målet mitt er å bli jordmor!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...