Gå til innhold

Nå trenger jeg ærlige svar.

Anbefalte innlegg

Tusen takk for et så sprudlende og positivt svar :)

Jeg vet det er flere med barn som studerer/har studert ved høyskolen her, så jeg antar de har opplegg for slike som meg.

Hvis det ikke er krav om flere natte-, kveldsvakter skal jeg få til det uten problemer.

Og utnytte dagene har jeg absolutt tenkt. Planen nå er å være på skolen fra ca 8 til ca 16. Da håper jeg å få unna en god del av lesingen/skrivingen der. Så får jeg bare være flink på kveldene etter at ungene er lagt.

Vil også tro at som godt voksen, og erfaring fra helsevesenet, vil jeg kunne velge bort noen forelesninger av og til også - eller?

Ja, garantert! Etterhvert så lærer man seg hvilke forelesninger som det er verdt å gå på. Noen forelesere er jo bedre enn andre, dessverre. Jeg gikk kanskje bare på 60-70% av forelesningene, men sykepleier ble jeg likevel. Hadde gode resultater også. Alt står jo i bøkene og det er jo i praksis man virkelig lærer. :)

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

27

• Sofline

6

• fineline

4

• nedenfor

2

Mest aktive i denne tråden

Hei igjen.

Vanskelig å angi hvor mye jeg leser "hver uke", for det varierer veldig. Studiet er oppdelt i bolker, med forskjellig innhold. Noe er rent medisinsk-faglig og blir nærmest "puggestoff", mens andre fag går mer på vurderinger, stoffet må modnes på en helt annen måte... Jeg er av en slik legning som har lett for å "ta ferie" og jobber best under press, dessverre. Skulle ønske jeg var mer strukturert, men jeg _har_ skjerpa meg.

Å finlese hele pensum og skrive notater (vgs-metoden) måtte jeg gi opp nokså fort, pensum er altfor omfattende. Har gjort det slik at jeg har møtt opp på "alt". Har brukt forelesningsnotater, evt. det foreleserne deler ut, og slått opp i bøkene om noe var uklart. Ellers har jeg kjøpt oppgavesamlinger og brukt gamle eksamensoppgaver, og brukt pensumbøkene til "oppslagsverk".

Det er litt forskjellig hvordan studiet er lagt opp fra skole til skole mht eksamensform, noen har "mappestudier" som er mye basert på gruppearbeider og -eksamener. Der jeg går har vi mer den tradisjonelle skriftlig eksamenstypen og forelesninger. Det diskuteres hva som er lurest og best... Jeg liker best å styre løpet litt selv :)

Siden rammene du har sånn praktisk rundt deg med korte avstander osv. tenker jeg at du greier det helt fint :)

Så vidt jeg vet har de mest mappeoppgaver og lite vanlige eksamener. Jeg tror det passer meg bedre. Kan styre tiden mer selv - som du også sier.

Strukturert - det får vi nå se om jeg er da :) Jeg tror nok at jeg kan være det når jeg må. Og jeg må jo skal jeg klare dette.

Ja, garantert! Etterhvert så lærer man seg hvilke forelesninger som det er verdt å gå på. Noen forelesere er jo bedre enn andre, dessverre. Jeg gikk kanskje bare på 60-70% av forelesningene, men sykepleier ble jeg likevel. Hadde gode resultater også. Alt står jo i bøkene og det er jo i praksis man virkelig lærer. :)

Akkurat slik tenker jeg også :)

Hvis man er flink til å organisere seg, og ikke er altfor perfeksjonistisk og streng med seg selv, går det absolutt an å ta videreutdanning selv om man har barn. Selv har jeg også barn, og jeg jobber full stilling. Samtidig går jeg på videreutdanning, 50% med forelesninger og mange studiekrav som skal innleveres. Det vil si at det tilsvarer minst en 150% stilling..

Det er selvfølgelig travelt, men det går.

Jeg tror vi jenter er altfor lite flinke til å prioritere. Vi skal ha alt strøkent hjemme, og ingenting skal forsakes for da får vi dårlig samvittighet. Samtidig skal vi helst være Flinkest i Klassen.

Det går jo ikke. Man må prioritere bort noe.

ikke skjønner jeg at du klerer det å jobbe 100 % og studerer i tillegg.

Da lurer jeg på hvor gamle barna er ,og om du evnt. har en snill hjelpsom mann??

Ja man må prioritere, men hva blir da prioritert?

Barna eller jobb og studie?

Hvor mye tid får du egentlig til barna når du har alt dette?

Og så lurer jeg på når får du tid til å lese?

Gjest NurseBetty

ikke skjønner jeg at du klerer det å jobbe 100 % og studerer i tillegg.

Da lurer jeg på hvor gamle barna er ,og om du evnt. har en snill hjelpsom mann??

Ja man må prioritere, men hva blir da prioritert?

Barna eller jobb og studie?

Hvor mye tid får du egentlig til barna når du har alt dette?

Og så lurer jeg på når får du tid til å lese?

Jeg er ikke så nøye med at vi skal ha det strøkent hjemme, og så går det da fint å ta seg av barna samtidig som jeg får lest. De trenger jo ikke at jeg sitter og holder dem i hendene dagen lang heller. Jeg kan jo f.eks lese samtidig som de gjør lekser. Og etter at de har lagt seg. Hvis man slutter å se TV hver kveld er det utrolig hvor mye tid man har til overs.. ;)

Det er jo travelt og slitsomt, men det er jo ikke en varig tilstand. Om ett år er jeg ferdig.

Og selvfølgelig tar mannen sin del av husarbeidet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...