Gå til innhold

Hadde dere rosaperioder som barn?

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden nedenfor:

Jeg kan ikke huske å ha hatt noen rosa-periode som barn. Ei heller minnes jeg at rosa var så mye brukt på små jenter slik som det er i dag. Hadde jeg noensinne en rosa kjole?? Det tviler jeg på. Jeg husker en sommerkkjole som var hvit i bunnen og som hadde mangefargede striper på - kanskje noen av dem var rosa?

Den første favorittfargen jeg husker var lysegrønn. Senere (kanskje i 10-årsalderen) ble det marine. Søsteren min hadde lenge knallrødt som favorittfarge.

Jeg undres av og til hvorfor det er så voldsomt mye mer fokus på rosa hos de små jentene nå enn det var før i tiden.

Har dere noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287381-hadde-dere-rosaperioder-som-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• cathlin

7

• Dorthe

5

• Rhea Silvia

3

Mest aktive i denne tråden

Innbilder meg at det hadde noe med feminisme og 68'ere at det ikke var så populært å kle jenter i rosa på 70- og 80-tallet. Bare en tanke.

Jeg hadde ikke rosa periode da jeg var liten (Var nok heller i opposisjon mot rosa:-) Husker at jeg var den eneste jenta på barneskolen som hadde gul eller var det grønn som favorittfarge i motsetning til rød eller rosa.

Men nå, som ung voksen, har jeg plutselig fått en skikkelig rosa-periode! Det kommer sikkert av at jeg var underernært på rosa i barndommen;-)

Jeg er født i 1973, og jeg kan huske at jeg hadde én rosa Minni Mus t-skjorte og en hvit og rosa Ball(!)-genser...

Det tror jeg var det jeg eide av rosa i oppveksten. Har aldri fått rosaperiode etterpå heller (kler heller ikke rosa spesielt godt, blir så bleik, så det er kanskje like greit ;)

Gjest melmøll

Jeg arvet mye klær etter gutter, så de var gjerne brune, mørkeblå/grønne. Men når jeg skulle velge selv var det rosa rosa rosa. Og etterhvert gikk det over i lilla.

I barnehagealderen var jeg egentlig mer opptatt av komfort enn av farger. Men jentene i barnehagen gikk i rosa, og snakket om jente og guttefarger. Man skulle ha langt hår og rosa klær. Jeg fant vel ut at dette måtte til for å få noen å leke med så jeg begynte å spare håret og kjøpe rosa klær.

Min erfaring fra barnehagedagene var at det ble et gruppepress. Du skulle ha rosa klær for å være med i leken. Her burde de voksne grepet inn. Men sånn generelt så synes jeg ikke det er noe problem om barn har en favorittfarge og om den er rosa. Problemet kommer først hvis det blir gruppepress. Hva er ellers problemet med at jenter liker rosa?

Annonse

fuji1365380447

Jeg ville ikke vise meg i rosa om alt var galt da jeg var liten på 70 og 80 tallet. jeg var svært fargebevist og likte grønt og brunt best. kanskje litt påvirket av min mor som tidlig sa at det var slike farger jeg kledde.

Først nå i en alder av 33 har jeg funnet ut at jeg faktisk er ganske fint i rosa- i allefall slik gammelrosa eller brunrosa. så nå har jeg ganske mange klær i slik dus rosa.

Jeg ville ikke vise meg i rosa om alt var galt da jeg var liten på 70 og 80 tallet. jeg var svært fargebevist og likte grønt og brunt best. kanskje litt påvirket av min mor som tidlig sa at det var slike farger jeg kledde.

Først nå i en alder av 33 har jeg funnet ut at jeg faktisk er ganske fint i rosa- i allefall slik gammelrosa eller brunrosa. så nå har jeg ganske mange klær i slik dus rosa.

Det er en nydelig farge, ikke sant?:-)

Innbilder meg at det hadde noe med feminisme og 68'ere at det ikke var så populært å kle jenter i rosa på 70- og 80-tallet. Bare en tanke.

Jeg hadde ikke rosa periode da jeg var liten (Var nok heller i opposisjon mot rosa:-) Husker at jeg var den eneste jenta på barneskolen som hadde gul eller var det grønn som favorittfarge i motsetning til rød eller rosa.

Men nå, som ung voksen, har jeg plutselig fått en skikkelig rosa-periode! Det kommer sikkert av at jeg var underernært på rosa i barndommen;-)

Jeg er sikkert eldre enn deg, men jeg kan ikke huske at NOEN av jentene i klassen hadde rosa plagg av betydning.

Jeg arvet mye klær etter gutter, så de var gjerne brune, mørkeblå/grønne. Men når jeg skulle velge selv var det rosa rosa rosa. Og etterhvert gikk det over i lilla.

I barnehagealderen var jeg egentlig mer opptatt av komfort enn av farger. Men jentene i barnehagen gikk i rosa, og snakket om jente og guttefarger. Man skulle ha langt hår og rosa klær. Jeg fant vel ut at dette måtte til for å få noen å leke med så jeg begynte å spare håret og kjøpe rosa klær.

Min erfaring fra barnehagedagene var at det ble et gruppepress. Du skulle ha rosa klær for å være med i leken. Her burde de voksne grepet inn. Men sånn generelt så synes jeg ikke det er noe problem om barn har en favorittfarge og om den er rosa. Problemet kommer først hvis det blir gruppepress. Hva er ellers problemet med at jenter liker rosa?

Du er sikkert yngre enn meg, for ikke bare var det lite (ikkeno) rosa klær 'i min tid', men de færreste hadde skikkelig langt hår også! ;-) (og ikke gikk jeg i barnehage heller! *S*)

Nå for tiden er det ekstremt sjelden å se små jenter med kort hår, men det var fortsatt ikke uvanlig med Tjorven-sveis da jeg begynte på skolen i 1973! ;-)

Jeg kan ikke engang huske at man snakket om jentefarger og guttefarger, selv om vi jo også dengangen mente at rosa var for jentebabyer, babyblå for guttebabyer.

Men nå virker det som om det er voldsomt fokus på å 'fordele' fargene mellom gutter og jenter, og da er ikke bare rosa 'jentefarge' lenger, men også gult, rødt, oransj og lilla. det er jo litt voldsomt, da...;-)

Kanskje det begynte på midten av 80-tallet- begynnelsen av 90.

Jeg husker ihvertfall at jeg på ett eller annet tidspunkt, kanskje som 12-13 åring, stusset over at nesten alle jentene i 1. klasse gikk i lilla cordbukse, så det var kanskje en slags mote da?

Jeg hadde masse feminine klær (mest penklær og sommertøy), men ikke mye rosa nei. Husker godt en sommerkjole som var hvit med røde prikker og masse rysjekapper ala spansk senorita! :-) For ikke å snakke om en skikkelig blondebluse i nesten Lady Di-stil, leeenge før hun nådde rampelyset. *S*

Annonse

Jeg arvet en blå skolesekk, og ble eneste jente uten rød sekk. Det var et hardt liv på den tiden *S*

Jeg var så heldig at jeg hadde rød sekk med hvite kanter hihi. Den hadde jeg glemt helt til du nevnte det nå. Men jeg stillte opp på første skoledag med hvitt foldeskjørt og blå jakke.

Jeg skylder på H&M, samt genial markedsføring og konstruering av behov!! :-)

Hadde selv overhodet ingen interesse av klær før jeg var 12-13 år, og er så sjeleglad for at jeg ikke vokser opp med klespresset nå. Stramme topper og bar mage ville tatt fullstendig livet av sjenerte lille meg.

Jeg skylder på H&M, samt genial markedsføring og konstruering av behov!! :-)

Hadde selv overhodet ingen interesse av klær før jeg var 12-13 år, og er så sjeleglad for at jeg ikke vokser opp med klespresset nå. Stramme topper og bar mage ville tatt fullstendig livet av sjenerte lille meg.

Ja, der er du inne på en annen viktig forskjell i forhold til klærne da jeg var barn, nemlig at de er så ekstremt 'kjønnstypiske'! Det er nesten ikke måte på hvor trange og nusselige jenteplaggense skal være, mens gutteplaggene er overdrevent tøffe og posete.

Jeg var langt fra rosa, men jeg likte ikke dukker heller.

Jeg gikk i dongeribukser og gule tskjorter, og lekte med biler.

Søsteren min er tre år yngre, elsket dukker, dill og alt som var rosa. Hun ønsket å skifte navn til Rosa.

hun har valgt seg et mer mannsdominert yrke enn meg, og er ikke utpreget femnin....

Jeg var langt fra rosa, men jeg likte ikke dukker heller.

Jeg gikk i dongeribukser og gule tskjorter, og lekte med biler.

Søsteren min er tre år yngre, elsket dukker, dill og alt som var rosa. Hun ønsket å skifte navn til Rosa.

hun har valgt seg et mer mannsdominert yrke enn meg, og er ikke utpreget femnin....

Vi er født på sekstitallet forresten

Vi er født på sekstitallet forresten

Jeg er også født på 60-tallet, men kan ikke huske at det VAR så mye rosa å velge...?

Jeg var absolutt ikke noen gutte-jente. Aller helst ville jeg ha hatt langt hår med korketrekkere. Jeg syntes at Tante Filoett var den aller flotteste av de tre tantene, der hun satt på en pen sofa i sin lilla kjole og broderte, mens hun innimellom koste med puddelen Prikk! ;-)

Begge søstrene mine derimot ville helst leke at de var tante Brun, som blid og tykk og trivelig laget de deiligste kaker! :-)

Ingen ville være den gamle, magre surpompen tante Grønn....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...