Gå til innhold

Normal vekst hos 4-åring?

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 4 år, som er 114 cm høy og 22 kg. Hun har alltid vært over snittet i forhold til høyde og vekt. Det som har begynt å bekymre meg er at hun allerede nå har størrelse 31-32 i sko, dette mener jeg er for stort. Er det noen måte å estimere om hun vil bli "unormal" stor etter hvert som hun utvikler seg? Mvh bekymret mor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287395-normal-vekst-hos-4-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Siden din datter alltid har vært lang i forhold til jevnaldrende må du regne med at hun også vil være det i årene fremover. Idag ligger hun øverst i normalkurven for vekst, og trolig vil hennes naturlige vekst fortsette på samme nivå. Lange barn har ofte store føtter, men fotstørrelsen forteller ikke noe om hvor høy hun kommer til å bli. Dersom slutthøyden ser ut til å bli over 185 cm. er det mulig å få hormonbehandling for å redusere vekstspurten i puberteten. Dette er et problem som først blir aktuelt når barnet er 11-12 år gammelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...