Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bare lurer på når det er vanlig å skifte fra babybilsetet til neste størrelse?

Vi har et maxi cosi-sete til vår snelle som snart er 8 mndr, og jeg syns hun har fått det så utroolig trangt nedi der i det siste! Hun er jo rund og god, er vel nesten 9 kg vil jeg tro, og når hun sitter fastspent så syns jeg det ser ut som at det ikke kan være særlig behagelig lengre. Skuldrene er dyttet framover, og hun klarer nesten ikke å røre på armene for å leke f.eks. Og det har ikke blitt bedre av at hun må ha på seg mer klær nå når det har begynt å bli litt kaldt!

Så når er det vanlig å bytte egentlig? Og hva bytter man isåfall til? Fins det noe større sete som kan stå på samme basen kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287428-for-tjukk-for-bilsetet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bytter når setet er blitt for lite enten fordi barnet passerer vektgrensen setet er godkjent for, eller at setet er blitt kort og/eller trangt. Når dette inntreffer kommer an på både setet og barnet.

Og bare for å ha sagt det.

Ungen er da ikke for tjukk for setet. Setet er for trangt for barnet. Seter lages for barn, ikke barn for seter.

mvh

Baby-setene går vel vanligvis til 10kg, så det er vel greit å bytte nå hvis hun er 9 kg.

8 mnd gammel sitter hun vel greit også, så ryggen skal være sterk nok for neste setestørrelse.

Takk for svar. Setet skal holde til 13 kg, men jeg skjønner at det er ikke uvanlig at man trenger å bytte omtrent nå ved 8 mndr da:-)

Man bytter når setet er blitt for lite enten fordi barnet passerer vektgrensen setet er godkjent for, eller at setet er blitt kort og/eller trangt. Når dette inntreffer kommer an på både setet og barnet.

Og bare for å ha sagt det.

Ungen er da ikke for tjukk for setet. Setet er for trangt for barnet. Seter lages for barn, ikke barn for seter.

mvh

Hehe, jeg ser jo at det kanskje ser litt rart ut sånn som jeg har skrevet det, jeg må jo bare si at jeg syns absolutt ikke at hun er for tjukk! Jeg bare lurte fordi setet skal holde opp til 13 kg men allerede nå ved 9 kg syns jeg hun har det for trangt. Men da skjønner jeg at det faktisk kan være på tide å skifte nå allerede og at det ikke er unormalt. Hadde liksom håpet å slippe å tenke på det riktig enda, syns 7,5-8 mndr var kort tid å bruke babybilsetet..... Så da får vi dra ut på jakt igjen etter noe som kunne passe! Takk for svar:-)

Annonse

Vi droppet babysetet da ungene var ca. 7,7 mnd / 7-7,5 kilo og gikk da over på bakovevendt HTS og bakovervendt Acta DuoFlex (het det vel den gangen). Altså - for å unngå misforståelser! - de satt bakovervendt i babysetene også!

Tusen takk for svar, skjønner at dette kanskje er et helt vanlig tidspunkt å få behov for nytt sete på. Lillebolla må jo få sitte godt og stødig, men må jo også ha plass til å holde på med lekene sine!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...