Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ble tante til ei lita jente for 3 uker siden, og for et par dager siden oppdaget de en kul i nakken hennes. På sykehuset i det landet hun bor, fastslo de etter ultralydundersøkelse at hun har medfødt muskulært torticollis. Hun vil nå få et fysioterapeutisk program, men jeg er usikker på om opplegget der hun bor (Asia) er veldig ulikt fra det norske systemet.

Er det noen av dere som har fått barn med denne diagnosen? Hva var i tilfelle behandlingsopplegget og ble barnet helt bra til slutt?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287432-medf%C3%B8dt-muskul%C3%A6rt-torticollis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en ikke uvanlig tilstand. Kommer av strekk på nakken under fødsel. (som oftest er det årsaken). Behandlingen innebærer daglige korte sekvenser med tøyninger av muskulaturen. Det er ikke smertefullt for barnet, men barnet gråter ofte under tøyning pga at det blir holdt fast noe det selvsagt ikke liker. Vi anbefaler som oftest tøyning ved hvert stell.

Hilsen fysio som jobber med barn

Vår eldste hadde det - er visstnok forårsaket av røff behandling under fødsel. Vi oppdaget det da han var et par-tre mnd gammel tror jeg, og vi gikk jevnlig til fysioterapi en periode + at vi måtte strekke hjemme også. Kulen forsvant fort, og nå merker vi ingenting av det lenger.

Vi skulle strekke på den problematiske muskelen ved å holde hodet mot siden ved hvert stell. I tillegg passet vi på hvordan senga sto i forhold til interessante ting (lys og folk) og hvordan vi bar ham (hodet ble lagt i riktig retning over armen).

Gutten vår hadde veldig mye torticollis, og vi jobbet lenge med ham, men nå er det ikke lett, selv for erfarne fysioterapeuter å se hvilken side det var til.

Stekkingen var forøvrig bare koselig. "Vi" pratet om alt mulig mens vi holdt på. Jeg tror denne kommunikasjonen gjorde at han var veldig tidlig ute med å snakke.

Men det var mye jobb... Skjevheten var i tankene mine hele tiden og stresset meg litt opp. Men han var som sagt veldig skjev. Videoer av ham blir faktisk brukt i undervisning på fysioterapiskolen. De har ikke funnet noen man ser det tydeligere på enda (etter 9 år).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...