Gå til innhold

Vitapan?


Gjest ta

Anbefalte innlegg

Kan jeg bruke Vitapan på såre brystvorter?.

Gutten min er nå 11 dager og jeg er ganske sår, vil dette herde/gå over etterhvert?. Har et lite sår på hvert bryst. Prøver forskjellige stillinger og lufttørking med melk.

Håper på gode råd da det er KJEMPEVONDT -gruer meg til hver gang...!. Tror ikke lillegutt har sopp i munnen, og jeg har ikke lyse brystvorter, men det kan vel kanskje være sopp for det?. For høre på helsestasjonen hvis det ikke gir seg. Inntil videre håper jeg på gode råd her.

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk vitapan, det er det både smak og lukt av som kanskje kan få babyen til å nekte å drikke. En krem som er anbefalt er "Unguentum Merck". Fåes kjøpt på apoteket. Jeg var kjempesår med begge mine barn, men det går over etter en stund, så det er bare å bite tennene sammen skikkelig hardt. Jeg var faktisk så sår at jeg blødde. Men som sagt, det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Enig med livato. Men sjekk også at barnet har mest mulig bryst inne i munnen. Det skåner brystvorta...

Med barn nr 3 (!!!) hadde jeg såre brystvorter i nesten 3 uker. Inntil jeg innså at barnet tok tak, uten å ha nok bryst i munnen...

Når jeg endret på hvordan barnet tok tak, var problemet løst på få dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronja røverdatter

Jeg hadde så såre brystvorter på sykehuset at den ene sprakk. Vet at du har det kjempevondt. Det som hjalp meg, var noen skjell som jeg fikk til å legge på brystvortene mellom ammingen. Da grodde faktisk såret på 5-6 timer og det ble mindre vondt etterhvert. (Skjellene er vanlige strandskjell, også kalt albueskjell).

Det går også an å få kjøpt silikonskjold til å skåne vorten mens barnet dier. Det får du kjøpt på bl.a. apotek. Jeg kjøpte det i sykehuskiosken på SiA, hvis du bor i nærheten (nå som det er helg).

Lykke til videre, det går faktisk over.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære ta. Det aller viktigste er å korrigere stillingen. Hvis det er smertefullt å amme etter at barnet har tatt de første sugetakene har barnet for lite bryst i munnen, henger i puppen eller har ikke haken godt inni brystet og nesen fri. Du har to små sår. Infeksjon i sårene kan gi smerter. Kontakt helsestasjonen og få tatt prøver av disse. Erfaringsmessig er det ikke så vanlig med soppinfeksjoner så tidlig dersom ikke du har sopp andre steder eller nettopp gjennomgått en antibiotikakur. Det er ikke farlig å amme selv om du har infeksjon. Lufttørr brystene etter hver amming. Det er ikke nødvendig å smøre melk på, tenk deg brystene dine har jo svømmt i melk når barnet har diet. Lanolinfett er det som anbefales hvis du skal ta noe på. og bare ytterst lite der du er sår. Hvis du har mye melk, masser ut litt før du legger barnet til slik at området innenfor brystknoppen blir litt mykere og barnet får lettere tak. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...