Gå til innhold

Avførings-"uhell"

Anbefalte innlegg

Hei Vi ha en sønn som blir 4 i november. Han har de siste 6 ukene sluttet å bæsje på do. Ha har vært helt bleiefri siden påsken i år. Når han var ca 2,5 år pleide han å holde igjen bæsjen sin i flere dager. Helsesøster sa dette var vanlig, da hadde de kontroll over noe. Men nå bæsjer han i trusa med vilje, ser det ut som. Han bæsjer litt i buksa, ikke hele avføringen. Jeg spør om han må på do, han sier nei. Så sier jeg vi må gå, og når vi kommer på badet sier han hver eneste gang: oi mamma, jeg har bæsja på meg. Men han vet at han sitter å trykker ut. Han er helt bevisst på hva han gjør. Dette er også et problem i barnehagen, og jeg er redd han skal bli mobbet hvis ting ikke gir seg. Jeg jobber selv med barn fra 7 år, og der har vi en som noen ganger har avføringsuhell. Det er ikke moro i den alderen... Vi har prøvd med eventyr på do, premier, diplomer. Han er veldig giret, og bæsjer som regel når vi setter han på do. Men han bæsjer fortsatt i buksa neste gang. Han har en yngre søster på 1,5 år. Men vi duller ikke noe mer med henne enn med han. De får like mye oppmerksomhet både fra oss og fra resten av familien. Han er en veldig glad gutt, smiler alltid, sjelden sur og sint. Vi har også kveldsrutine etter kveldsmat, vi setter oss på do og prater om dagen, og han bæsjer nesten hver gang. Hvorfor går det i buksa på dagen, uansett om han leker eller sitter stille? Hva kan vi gjøre for å bli kvitt dette, for å hjelpe han?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287498-avf%C3%B8rings-uhell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er to hovedgrunner ved tilbakefall til urenslighet. Den vanligste årsaken er at barnet av en eller annen grunn holder igjen, slik at avføringen hoper seg opp i endetarmen, blir treg og det kan være smertefullt å trykke den ut. Slik som du beskriver at din gutt hadde det da han var 2 1/2 år. Den andre hovedårsaken er en psykosomatisk reaksjon på noe barnet oppfatter som en vanskelig eller belastende livssituasjon. Det kan dreie seg om opplevelser i barnehagen, sjalusireaksjon i forhold til søsken, skilsmissesituasjoner osv.osv.

Som du beskriver situasjonen idag er gutten din ikke obstipert, siden han også har normale avføringer på do. Trolig er det derfor noe han reagerer på i dagliglivet. For en som ikke kjenner hans situasjon er det ikke lett å vite hva det kan dreie seg om, men ut fra det lille du forteller er det ikke helt urimelig å tenke at lillesøster har noe med saken å gjøre.

Måten dere møter ham på er viktig, poenget er ikke å være avvisende eller reagere med sinne, men ha tålmodighet og gode faste dorutiner ( som jeg tror dere allerede har). De aller fleste blir renslige igjen i løpet av måneder, men om dere synes hanikke viser bedring i løpet av høsten synes jeg det er riktig å få faglig støtte av en barnepsykolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287498-avf%C3%B8rings-uhell/#findComment-2307663
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...