Gå til innhold

Leselystaksjonen, ikke bare kos:o(

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Grey:o)

Her i huset er datteren helt fanatisk når det gjelder denne aksjonen, det blir litt slitsomt syns jeg...

Vi regnet sammen i dag etter en ukes høstferie, hun hadde kun lest 265 minutter og ble helt hysterisk, det blir det ingen medalje av, hun må lese 315 minutter for å få dette!

Jeg prøvde å forklare at sånn blir det innimellom, og at det denne uken er lest like mye som vanlig hjemme, men at det ikke har blitt disse minuttene fra skolen pga ferie.

Hun gråt og gråt og syns dette var helt forferdelig, men vi har ingen mulighet for å lese 50 minutter så sent på kvelden.

Jeg får så fryktelig dårlig sammvittighet, jeg vet jo hvor mye dette betyr for henne, men vi har altså ikke lest nok!!!

Så jeg stupte opp på hemsen og fant Karsten og Petra lydboken hun hørte på da hun var 4-5 år og satt på denne, den er 54 minutter lang, så det går da akkurat til medalje. Men hun har sovnet nå, etter 25 min.

Jeg lar den stå på til den er ferdig jeg, så skriver jeg på 54 minutter, man kan jo få dette inn i underbevissstheten mens man sover et min tanke:o)

Litt juks er det kanskje, men det burde vel ikke være krise??

Ingen andre enn oss selv vi jukser, og dette er vel en liten hvit juks, eller????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287642-leselystaksjonen-ikke-bare-koso/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coriolis

Det hadde jeg også gjort. Evt satt den på til frokost hvis ungen veit sjøl at det blir litt juks... (så får det heller være at det da er blitt mandag)

Jeg tenker for tiden at det bare er å legge godt på minuttene rett og slett.

Kravene er for høye.

Synes ikke noe om denne leselystaksjonen jeg... den fremmer ikke _lyst_ til å lese i det hele tatt, bare tvang. Man MÅ lese så og så mange minutter for å bli premiert... Joda, jeg mener det er viktig at barna leser, men jeg synes det er viktigere at de leser fordi de har lyst til det, ikke bare for å samle seg opp mange nok minutter - ikke sikkert de da engang får med seg det de leser, i motsetning til hvis de tar en bok på eget initiativ, og leser så lenge de har lyst...

Jeg tenker for tiden at det bare er å legge godt på minuttene rett og slett.

Kravene er for høye.

Det blir jo litt urettferdig i forhold til dem som faktisk _leser_ alle minuttene de skal, da.

Særlig hvis man vinner tur til London eller hva det nå er og har jukset!

Annonse

Jeg synes hele greia er noe pes egentlig. Det blir som å tvinge dem til å spise noe de ikke liker, sånn på tampen av uka. Leselyst kan føre til lesepress og i verste fall får de lesingen opp i halsen.

Denne uka i høst ferien så har jeg glemt å skrive opp hva hun har lest og ikke lest, så for meg blir det også pes da. Jeg synes det blir for lenge med så mange uker med tidtaking og "nå må du lese mas". Hvor er den naturlige lese _lyst_ kosen henne?

"Vi må jo lese mye sånn at vi vinner" sier hun, og javel, skal de kunne vinne dette da? Det er vel snakk om ganske mange klasser i hele norge som er med.... Jeg håper ikke dette er noe som skader mer enn det gagner ungene våre.

Men ny uke, nye gleder. Skal få skaffet lydbøker, det er greit å ha! Hun leser forresten så det er en fryd. Hun har skikkelig forteller evner, og det er morsomt å høre på henne. (Hun går i fjerde)

Det hadde jeg også gjort. Evt satt den på til frokost hvis ungen veit sjøl at det blir litt juks... (så får det heller være at det da er blitt mandag)

Det hadde vert løsningen her også. Greit at det er viktig med minuttene, men ungene julser ikke. Og høre feridg lydboken om morgenen kan en da forsvare med at neste uke først starter på skolen eller noe slikt.

Tja, jeg synes ikke det er greit å jukse. Det er dumt å lære barna at det er greit. Dere burde høre ferdig boken om morgenen.

Jeg hadde forresten ikke gitt meg på det heller. En utmerket anledning til å snakke om innsats, rettferdighet, å jobbe før belønning osv osv.

Og til andre som kan risiskere å havne i fella: det går an å telle minutter noen dager før og så legge en "plan" for lesing om det er viktig for barnet å nå det rette antall minutt.

Jeg synes ikke denne minutt-tellinga er ok, men å jukse er ingen løsning.

Høres helt dumt ut. Jeg har nå funnet ut at jeg imot hele kampanjen. Men det må jeg skjule for 3.klassingen min ;)

Hos oss kan de ikke bruke lydbøker, de MÅ lese selv. Det blir mye lesing, min 3.klassing kommer ikke til å klare den medaljen på en uke. Men hos oss begynner de ikke på nytt etter en uke, de legger sammen etterhvert. Og det fungerer jo bedre.

Lesing for konkurransens skyld blir feil, mener jeg. Og i vår familie leser vi mye (jeg er bibliotekar, og veldig opptatt av leselyst). Allikevel er jeg imot denne typen kampanjer. Hvor blir det av lesegleden? Dette er jo tvang!

Gjest Coriolis

Det blir jo litt urettferdig i forhold til dem som faktisk _leser_ alle minuttene de skal, da.

Haha.

Ja.. det er bedre å lære opp ungene til å følge slavisk og legge opp livene sine etter

kommersielle aksjoner som på tvinges dem fra skolen;)

Neida, jeg skjønner hva dere mener...

Tror greia er at jeg har et barn som leser mye i løpet av dagen, og at vi ikke orker å ta tiden på all lesingen og da gjør jeg et overslag og skriver på skjemaet. Har enda ikke jukset henne til noe medalje altså:)

Annonse

Gjest Dr Grey:o)

Ser poenget deres med å ikke jukse, det var bare en tanke i en litt fortvilet stund:o) Hun er så utrolig opptatt av at alt skal være så "riktig", skal være flink i alt...

Det som skjedde var at jeg lot cd'en gå og tenkte vi skulle høre resten til frokost. Men etter 54 minutter ropes det fra øvre etage at "nå er den ferdig, jeg slukker lyset nå". Jeg trodde hun hadde sovnet for lenge siden, men hun sa det var så lenge siden hun hadde hørt den historien og at det var så spennende:o) Så da slapp vi å jukse da.

I dag har jeg "tatt henne for meg" og forklart dette med at det ikke er alltid man får til å være best, men at det holder i massevis å gjøre det beste man får til. Er litt redd for dette flink-pike-syndromet, det kan bli skummelt om noen år, vet det er flere som har fått store problemer når de føler de ikke får det til.

Hun er ekstrem når det gjelder lekser og prøver på skolen og, f eks gruer hun seg til hver gang de skal ha diktat, i tilfelle hun får noen feil, boken er fra klassetrinnet i fjor også, og hun har ikke en feil! Dette begynner å bli litt drøyt, jeg ser det nå...

Noen tips til hvordan vi kan roe litt ned på dette flink-pike-greiene??

Ser poenget deres med å ikke jukse, det var bare en tanke i en litt fortvilet stund:o) Hun er så utrolig opptatt av at alt skal være så "riktig", skal være flink i alt...

Det som skjedde var at jeg lot cd'en gå og tenkte vi skulle høre resten til frokost. Men etter 54 minutter ropes det fra øvre etage at "nå er den ferdig, jeg slukker lyset nå". Jeg trodde hun hadde sovnet for lenge siden, men hun sa det var så lenge siden hun hadde hørt den historien og at det var så spennende:o) Så da slapp vi å jukse da.

I dag har jeg "tatt henne for meg" og forklart dette med at det ikke er alltid man får til å være best, men at det holder i massevis å gjøre det beste man får til. Er litt redd for dette flink-pike-syndromet, det kan bli skummelt om noen år, vet det er flere som har fått store problemer når de føler de ikke får det til.

Hun er ekstrem når det gjelder lekser og prøver på skolen og, f eks gruer hun seg til hver gang de skal ha diktat, i tilfelle hun får noen feil, boken er fra klassetrinnet i fjor også, og hun har ikke en feil! Dette begynner å bli litt drøyt, jeg ser det nå...

Noen tips til hvordan vi kan roe litt ned på dette flink-pike-greiene??

Har en slik en jeg også. Hun lurte her en dag på "hva som skjedde om man fikk feil på gloseproven", hun går i sjette klasse og har omtrent ikke hatt en feil i noe fag.

Vi snakker mye om det, prøver å frata ho "ansvar". Det som hjelper litt er at ho er medi en idrett der hun er flink, men ikke "glitrende". Det har lært henne at det er gøy selv om man ikke er best og at feil bare betyr at man må øve litt mer....

Hun er et seriøst barn, men likevel ei glad og fornøyd jente. Jeg tror bare at hun selv må lære seg å takle seg sjølv.

Men det bekymrer meg litt ja, det er nemlig slitsomt å ha det slik.

tzatziki1365380058

Har ikke tenkt så mye på det, men det er jo også urettferdig overfor de som sliter med å lese, eller med kosentrasjonen, at de må lese/lytte like mye som de som kan lese godt, eller synes det å høre lydbok er toppen av alt.

"Tilpasset undervisning" er jo skolenes mantra for tida, mens denne leselystaksjonen faktisk er helt "utilpasset".

Har ikke tenkt så mye på det, men det er jo også urettferdig overfor de som sliter med å lese, eller med kosentrasjonen, at de må lese/lytte like mye som de som kan lese godt, eller synes det å høre lydbok er toppen av alt.

"Tilpasset undervisning" er jo skolenes mantra for tida, mens denne leselystaksjonen faktisk er helt "utilpasset".

Enig i at det er urettferdig, og det er jo ikke skolene som har kommet med leseaksjonen, det er forlagene.

Kanskje det hadde gått an å legge det bedre tilrette for barn med spesielle behov som ADHD eller dysleksi.

I fjor skulle de jo lese et visst antall bøker, og det ble urettferdig for dem som leste f.eks Harry Potter på 750 sider...

Men juks er ihvertfall ikke lov!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...