Gjest Tatjana Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Når det gjelder å gå ut ser vi det litt an. Det kommer an på hva som feiler barnet, og formen. Besøk er absolutt forbudt, likedan fritidsaktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 ''Selv tillater jeg fridager uten fysisk sykdom. Noen ganger trenger man rett og slett litt fri, tenker jeg. Kanskje jeg unngår utnytting på denne måten?'' Hva syns arbeidsgiveren din om dette? Hvis jeg hadde ringt joben om morgenen og sagt at jeg måtte være hjemme fordi barna trengte en fridag hadde ikke sjefen blitt veldig glad... SLik tenker jeg og! Selv om det visst kunne vært deilig med en ekstra fridag innimellom, så kan en da ikke ta fri fordi jeg eller ungene har lyst på fri???!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 SLik tenker jeg og! Selv om det visst kunne vært deilig med en ekstra fridag innimellom, så kan en da ikke ta fri fordi jeg eller ungene har lyst på fri???!!!! Ja, dette syntes jeg var merkelig. Er barnet ungt, så må jo også mamma eller pappa ta seg fri fra jobben på grunn av det. Jeg hadde ikke likt det som arbeidsgiver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 ''Selv tillater jeg fridager uten fysisk sykdom. Noen ganger trenger man rett og slett litt fri, tenker jeg. Kanskje jeg unngår utnytting på denne måten?'' Hva syns arbeidsgiveren din om dette? Hvis jeg hadde ringt joben om morgenen og sagt at jeg måtte være hjemme fordi barna trengte en fridag hadde ikke sjefen blitt veldig glad... Jeg burde vel skrevet : Så fremt det passer med jobben. Er jo i den heldige posisjonen at jeg ikke må på jobb hver dag:) Men herregud, det er da ikke snakk om at jeg tillater at ungen er hjemme såofte. Det er snakk om et par tre gang i halvåret - og det er ikke bare fordi man ikke vil på skolen, men fordi man merker at en fridag er nødvendig og at det kan virke forebyggende å få slappet av litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg tenker at om de kvikner til er det bare til det beste at de får frisk luft og bevegelse enn at de sitter inne og er passive. Jeg tror faktisk det har svært lite å si om de må være inne en ettemiddag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Ja, dette syntes jeg var merkelig. Er barnet ungt, så må jo også mamma eller pappa ta seg fri fra jobben på grunn av det. Jeg hadde ikke likt det som arbeidsgiver. Selvfølgelig ikke noe alle kan gjøre om de er i full jobb eller ikke har mer fleksibel arbeidstid, eller jobber skift. Og det handler ikke bare om å "ha lyst" på en fridag. Det kan være nødvendig med en fridag, slik jeg ser det. kanskje ikke alle har dette behovet, og det må jo være greit:) Jeg tror vi er for strenge med oss selv. Så lenge det ikke er en vane, noe man gjør hver uke, er det neppe noe stort problem for verken skole eller arbeidsgiver. Jeg har aldriløyet i meldeboka, jeg skriver ting som det er, lærer ikke barna opp til å lyve om slikt. Og har faktisk aldri fått noen dårlige tilbakemeldinger fra skolen, i grunnen har jeg fått forståelsesfulle tilbakemeldinger - også den ene gangen jeg skrev "det var så fint vær at vi tok oss fri i går" ( det er den ene gangen det virkelig var skulking:)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg tror faktisk det har svært lite å si om de må være inne en ettemiddag. De har vel ikke vondt av å sitte inne en ettermiddag, men jeg ser ikke noe grunn til å nekte dem det av prinsipp - ER almentilstanden bedret og de ønsker å gå ut, ser jeg ikke problemet med å la dem gjøre det. Dette handler jo like mye om å lære barna å vurdere slike ting etter skjønn og ikke etter prinsipp. Vise at verden ikke trenger å være så fryktelig. Hvor mange voksne sitter ikke inne og har lyst til å gjøre noe en kveld, men lar være pga at de ikke har vært på jobb og er redd for å treffe en kollega. Det virker helt meningsløst om man faktisk føler seg bedre, å skulle nekte seg selv de gledene av prinsipp og fordi man er redd for hva andre tenker. Jeg synes faktisk at det kan være bra å signalisere for barna at de skal tenke litt selv, utøve litt skjønn i slike sammenhenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 De har vel ikke vondt av å sitte inne en ettermiddag, men jeg ser ikke noe grunn til å nekte dem det av prinsipp - ER almentilstanden bedret og de ønsker å gå ut, ser jeg ikke problemet med å la dem gjøre det. Dette handler jo like mye om å lære barna å vurdere slike ting etter skjønn og ikke etter prinsipp. Vise at verden ikke trenger å være så fryktelig. Hvor mange voksne sitter ikke inne og har lyst til å gjøre noe en kveld, men lar være pga at de ikke har vært på jobb og er redd for å treffe en kollega. Det virker helt meningsløst om man faktisk føler seg bedre, å skulle nekte seg selv de gledene av prinsipp og fordi man er redd for hva andre tenker. Jeg synes faktisk at det kan være bra å signalisere for barna at de skal tenke litt selv, utøve litt skjønn i slike sammenhenger. "fryktelig firkantig" skulle det stå, ikke bare "fryktelig":) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Selvfølgelig ikke noe alle kan gjøre om de er i full jobb eller ikke har mer fleksibel arbeidstid, eller jobber skift. Og det handler ikke bare om å "ha lyst" på en fridag. Det kan være nødvendig med en fridag, slik jeg ser det. kanskje ikke alle har dette behovet, og det må jo være greit:) Jeg tror vi er for strenge med oss selv. Så lenge det ikke er en vane, noe man gjør hver uke, er det neppe noe stort problem for verken skole eller arbeidsgiver. Jeg har aldriløyet i meldeboka, jeg skriver ting som det er, lærer ikke barna opp til å lyve om slikt. Og har faktisk aldri fått noen dårlige tilbakemeldinger fra skolen, i grunnen har jeg fått forståelsesfulle tilbakemeldinger - også den ene gangen jeg skrev "det var så fint vær at vi tok oss fri i går" ( det er den ene gangen det virkelig var skulking:)) Er det mulig????!!!! Holdt du virkelig barnet hjemme fra skolen fordi det var fint vær???!!! Og du fikk ingen kommentar fra lærer på det du skrev? Dette synes jeg er en rystende holdning, både fra deg som foreldre og fra læreren! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Er det mulig????!!!! Holdt du virkelig barnet hjemme fra skolen fordi det var fint vær???!!! Og du fikk ingen kommentar fra lærer på det du skrev? Dette synes jeg er en rystende holdning, både fra deg som foreldre og fra læreren! Grunnen til at det er mulig er at det ikke skjer ofte. Det har skjedd en gang. Og verden er ikke så grusom og fordømmende som den kan virke av og til:) Om dette skjer ofte er det et stort problem, selvfølgelig. Men det er godt å vite at lærerne er såpass fleksible og har tillitt til oss:) Og ja. Dette gjorde vi - vi skulket fordi det var noe vi gjerne ville gjøre som det var siste muligheten til å gjøre, OG - minst like viktig: vi var ærlige om det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Grunnen til at det er mulig er at det ikke skjer ofte. Det har skjedd en gang. Og verden er ikke så grusom og fordømmende som den kan virke av og til:) Om dette skjer ofte er det et stort problem, selvfølgelig. Men det er godt å vite at lærerne er såpass fleksible og har tillitt til oss:) Og ja. Dette gjorde vi - vi skulket fordi det var noe vi gjerne ville gjøre som det var siste muligheten til å gjøre, OG - minst like viktig: vi var ærlige om det! Ja, jeg skjønner jo at det er ting som er fristende å gjøre når det er siste sjansen for det.... Men jeg har ikke sans for det å lære ungene at det er OK å være borte fra skolen fordi en kan gjøre noe spesielt.... På andre siden, så hadde vi en utvidet helg i fjor, der skolegutten tok seg fri på mandagen - og vi to voksne avspaserte - og vi leide hytte på Hovden og rant slalåm. Dette var imidlertid planlagt, og vi hadde spurt om fri på forhånd. Er litt forskjell her, er det ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Grunnen til at det er mulig er at det ikke skjer ofte. Det har skjedd en gang. Og verden er ikke så grusom og fordømmende som den kan virke av og til:) Om dette skjer ofte er det et stort problem, selvfølgelig. Men det er godt å vite at lærerne er såpass fleksible og har tillitt til oss:) Og ja. Dette gjorde vi - vi skulket fordi det var noe vi gjerne ville gjøre som det var siste muligheten til å gjøre, OG - minst like viktig: vi var ærlige om det! Det er jo i og for seg fint at du var ærlig om det, men samtidig så lærer du jo barnet at det kan være 'lov' å skulke hvis man selv mener grunnen er god nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Ja, jeg skjønner jo at det er ting som er fristende å gjøre når det er siste sjansen for det.... Men jeg har ikke sans for det å lære ungene at det er OK å være borte fra skolen fordi en kan gjøre noe spesielt.... På andre siden, så hadde vi en utvidet helg i fjor, der skolegutten tok seg fri på mandagen - og vi to voksne avspaserte - og vi leide hytte på Hovden og rant slalåm. Dette var imidlertid planlagt, og vi hadde spurt om fri på forhånd. Er litt forskjell her, er det ikke? Jo kanskje er det en forskjell - men i begge tilfeller tar man barna ut av skolen for å gjøre noe man heller vil:) Det utgjør ingen forskell så lenge man sier i fra på et tidspunkt. Jeg tror ikke man lærer barna at de kan ta seg fri bare fordi de har lyst til å gjøre noe annet. Jeg tror ikke barn er så "dumme" at de ikke skjønner hva det dreier seg om, jeg tror de har vurderingsevne og at de ikke nødvendigvis allid er ute etter å "utnytte" en situasjon eller at de ender opp med å bli sånn av at man er litt mer "løsslupne" med ellers så rigide regler. Som sagt, det er ikke noe som skjer ofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 De har vel ikke vondt av å sitte inne en ettermiddag, men jeg ser ikke noe grunn til å nekte dem det av prinsipp - ER almentilstanden bedret og de ønsker å gå ut, ser jeg ikke problemet med å la dem gjøre det. Dette handler jo like mye om å lære barna å vurdere slike ting etter skjønn og ikke etter prinsipp. Vise at verden ikke trenger å være så fryktelig. Hvor mange voksne sitter ikke inne og har lyst til å gjøre noe en kveld, men lar være pga at de ikke har vært på jobb og er redd for å treffe en kollega. Det virker helt meningsløst om man faktisk føler seg bedre, å skulle nekte seg selv de gledene av prinsipp og fordi man er redd for hva andre tenker. Jeg synes faktisk at det kan være bra å signalisere for barna at de skal tenke litt selv, utøve litt skjønn i slike sammenhenger. Joda, forstår ditt argument. Men som det har blitt påpekt under så utnytter noen barn det. Vet også med snuppa mi (8 år) at ho nesten alltid er frisk nok til å leke med venner. Men etterpå blir ho da fryktelig sliten (dersom ho er syk), og hadde hatt best av hvile. Så dersom jeg holder dette prinsippet så slipper vi diskusjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det er jo i og for seg fint at du var ærlig om det, men samtidig så lærer du jo barnet at det kan være 'lov' å skulke hvis man selv mener grunnen er god nok. Kanskje, så lenge grunnen er god nok - og så lærer de kanskje også å vurdere NÅR grunnen ER god nok? Jeg tror ikke barn er så dumme at de mister all vurderingevne på slike ting, og legger fra seg alt de har lært om å ikke skulke, bare fordi man lar regler være regler en gang innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Joda, forstår ditt argument. Men som det har blitt påpekt under så utnytter noen barn det. Vet også med snuppa mi (8 år) at ho nesten alltid er frisk nok til å leke med venner. Men etterpå blir ho da fryktelig sliten (dersom ho er syk), og hadde hatt best av hvile. Så dersom jeg holder dette prinsippet så slipper vi diskusjoner. ja, og det er jo helt greit da:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Kanskje, så lenge grunnen er god nok - og så lærer de kanskje også å vurdere NÅR grunnen ER god nok? Jeg tror ikke barn er så dumme at de mister all vurderingevne på slike ting, og legger fra seg alt de har lært om å ikke skulke, bare fordi man lar regler være regler en gang innimellom. Neida, man har ikke vondt av å lære seg at det kan finnes unntak fra reglene også. Men selv om dette med fint vær bare har skjedd en gang, så skriver du at fridager ellers som 'ikke skjer ofte' faktisk kan skje 2-3 ganger per halvår og det synes jeg faktisk er ganske mye. Men så er nok jeg strengere enn mange på hva som er 'god nok grunn' også;-) Jeg kan nok tenke meg å be barn fri en svært sjelden gang for å reise på f eks ferie, men det finnes da dem som glatt tar en uke ekstra høst- og/eller vinterferie _hvert år_. Det blir ganske mange skoledager ekstra i løpet av hele skoletiden som man går glipp av, og _jeg_ synes ihvertfall at det er en uskikk. Vi har svært, svært sjelden bedt barnet fri pga private gjøremål. I løpet av drøy 4 skoleår har vi vel bedt fri to fredager, bl a fordi vi skulle dra til langtvekkistan på mormors 60-årsdag og en vanlig helg ble fryktelig kort. Og nå før høstferien bad vi han fri siste time på fredag for å rekke et fly. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Neida, man har ikke vondt av å lære seg at det kan finnes unntak fra reglene også. Men selv om dette med fint vær bare har skjedd en gang, så skriver du at fridager ellers som 'ikke skjer ofte' faktisk kan skje 2-3 ganger per halvår og det synes jeg faktisk er ganske mye. Men så er nok jeg strengere enn mange på hva som er 'god nok grunn' også;-) Jeg kan nok tenke meg å be barn fri en svært sjelden gang for å reise på f eks ferie, men det finnes da dem som glatt tar en uke ekstra høst- og/eller vinterferie _hvert år_. Det blir ganske mange skoledager ekstra i løpet av hele skoletiden som man går glipp av, og _jeg_ synes ihvertfall at det er en uskikk. Vi har svært, svært sjelden bedt barnet fri pga private gjøremål. I løpet av drøy 4 skoleår har vi vel bedt fri to fredager, bl a fordi vi skulle dra til langtvekkistan på mormors 60-årsdag og en vanlig helg ble fryktelig kort. Og nå før høstferien bad vi han fri siste time på fredag for å rekke et fly. Ber glatt om en uke for å reise langt avgårde å besøke besteforeldre en gang i året - når det ikke passer i høstferie eller juleferie. En uke borte fra skolen er ikke all verden, synes jeg. Men jeg har et barn som henger godt med og ikke mister så mye av å være borte, dessuten får vi med lekser, og vi underviser om det skulle være noe. 2-3 dager i halvåret... ikke mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Neida, man har ikke vondt av å lære seg at det kan finnes unntak fra reglene også. Men selv om dette med fint vær bare har skjedd en gang, så skriver du at fridager ellers som 'ikke skjer ofte' faktisk kan skje 2-3 ganger per halvår og det synes jeg faktisk er ganske mye. Men så er nok jeg strengere enn mange på hva som er 'god nok grunn' også;-) Jeg kan nok tenke meg å be barn fri en svært sjelden gang for å reise på f eks ferie, men det finnes da dem som glatt tar en uke ekstra høst- og/eller vinterferie _hvert år_. Det blir ganske mange skoledager ekstra i løpet av hele skoletiden som man går glipp av, og _jeg_ synes ihvertfall at det er en uskikk. Vi har svært, svært sjelden bedt barnet fri pga private gjøremål. I løpet av drøy 4 skoleår har vi vel bedt fri to fredager, bl a fordi vi skulle dra til langtvekkistan på mormors 60-årsdag og en vanlig helg ble fryktelig kort. Og nå før høstferien bad vi han fri siste time på fredag for å rekke et fly. Sånn tenker vi også. Nå går vår eldste i 3. klasse, og det er vel bare én dag vi har bedt ham fri på de 2 årene og 2 mnd han har gått på skole. Vi legger våre ferier til skolens ferier, synes det er riktigst. Ser ikke bort fra at vi kanskje tar en uke fri en eller annen gang - men det skal være helt unntaksvis! Og hvis "unntakene" er en uke eller to pr år og/eller "skulk" pga fint vær eller bare lyst på fri 2-3 ganger i halvåret - så synes jeg det er ALTFOR mye, og ikke riktig, verken overfor barna eller overfor skolen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 aha.. da misforsto jeg:) Er det bedre da å ta ut unger for ferie, enn å skulle la dem slappe av en dag når man merker at de er slitne og kunne hatt godt av en dag for å samle krefter? Det ene er fri for å ha det gøy, det andre er fri av helsemessige årsaker (slv om mange ikke vil godta det som det). (Nå er selvfølgelig barn ulike her, noen vil være mer "psykiske" av seg enn andre) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287701-ute-%C3%A5-leke-n%C3%A5r-barna-har-v%C3%A6rt-borte-fra-skolen/page/2/#findComment-2309704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.