Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trodde det fantes bare en type hormonspiral jeg, nemlig Levonova. Blødninger de 3 første mnd er vanlig. Jeg la vel på meg et par kg kanskje, merket ingen humørendringer, hadde svært lite blødninger og sexlysten var adskillig bedre enn på pillen (som drepte alt av sexlyst hos meg). Haddejeg hatt behov for prevensjon nå så hadde jeg utvilsomt fortsatt med hormonspiralen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287712-bivirkn-hormonspiral/#findComment-2309224
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Kan fortelle om min erfaring med spiral:

Jeg fikk satt inn hormonspiral (Levonova) nå i mai, har altså hatt den i rundt 5 mnd.

Syns det var vondt å sette den inn, pustet som en gris og det var rett og slett skikkelig vondt ( ikke bare ubehagelig som andre har påstått!). De første 5-6 ukene etterpå blødde jeg, og hadde store smerter a la åpningsrier eller svært sterke menssmerter. Kunne innimellom ikke rette ut overkroppen, men bare lå og krøkte meg sammen.

Etter de første 6 ukene har jeg ikke sett snurten av blod, men jeg plages fremdeles med smerter i magen. I tillegg er jeg en del kvalm på morgen/formiddag, har en del hodepine (aldri vært plaget med det før) og jeg er også litt ustabil i humøret. Er litt usikker på om aggresiviteten skyldes at jeg har vært mye syk og dårlig eller om det er spiralen, vanskelig å si. Fødte 3 mnd før spiralen kom på plass, og kanskje er det i forbindelse med det at jeg er mer ustabil i humøret..?

Når det gjelder det psykiske, så syns jeg ikke at det er noe stas å ha en spiral i livmoren. Mannen og jeg kaller den for "databrikken", og tanken på et fremmedlegeme "oppi det aller helligste" er ikke til å juble over for min del.

Ønsker meg ikke flere barn med det første, men jeg kvir meg allerede til databriken skal ut igjen. (GRøss!).

Sorry at dette ble mye negativt, men dette er altså min erfaring så langt. Har bestemt meg for å prøve frem til våren igjen, og se om kvalmen og magesmertene forsvinner etterhvert.

Lykke til, valg av prevansjon er noe herk!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287712-bivirkn-hormonspiral/#findComment-2309672
Del på andre sider

Jeg tålte ikke P-piller særlig godt. Men hormonspiralen (levonova) har jeg tålt helt fint.

Jeg kjente overhodet ingen smerter da den ble satt inn, og det var ikke vondt etterpå heller. Dette kan selvfølgelig oppleves veldig ulikt fra person til person. Litt småblødninger i starten, og jeg hadde sporadiske småblødninger i noen uker etterpå. Etter hvert ble det helt slutt på blødningene og det er helt supert!

Det beste er at hormonene virker lokalt, syns jeg. Liker ikke å behandle hele kroppen med kunstige hormoner når det bare er ett sted de trengs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287712-bivirkn-hormonspiral/#findComment-2309682
Del på andre sider

En ting til:

Leste i en tidligere tråd om "Embla" som nettopp har fjernet spiralen sin. Hun har skrevet et innlegg tidligere om plagene ved bruk av denne. Har forsøkt å finne igjen dette innlegget, men uten resultat. KAn noen hjelpe meg med en link ? VIl gjerne lese om disse plagene og se det er noe av det som jeg opplever ved bruk av spiral.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287712-bivirkn-hormonspiral/#findComment-2309705
Del på andre sider

Jeg hadde et innlegg om hormonspiralen tidligere her. Jeg hadde den i underkant av 8 mnd før jeg ga opp. Den er nå fjernet, og glad er jeg for det!

Jeg hadde småblødninger stort sett hele tiden. Ikke så mye, men irriterende nok. Sexlysten forsvant,det var den verste bivirkningen. Nå som hormonspiralen er ute, kjenner jeg at jeg begynner "å våkne" igjen. Fint for meg, og fint for gemalen ;)

Det var fryktelig ubehagelig å sette den inn. Legen var veldig uerfaren, Det hadde nok gått bedre med en mer dreven innsetter. Ikke bruk en turnuskandidat til dette, er mitt råd. Å ta den ut var ikke vondt i det hele tatt. Heldigvis.

Det er bare en hormonspiral i Norge, og det er Levonova.

Levonova er et ypperlig prevensjonsmiddel for oss som har født barn. Jeg hadde derfor veldig tro på produktet og ble skuffet da det ikke funket for meg. Tror jeg hadde gitt den en sjanse hvis jeg var deg. De fleste er jo veldig fornøyd, så vidt jeg vet.

Men vær obs på bivirkninger. Blir man sur og mister lysten, tror man kanskje ikke det er spiralen som er årsaken. Men det kan det godt være. Men da er det bare å nappe den ut :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287712-bivirkn-hormonspiral/#findComment-2310255
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...