Gå til innhold

Hun later som om hun sover.

Anbefalte innlegg

Jeg har en stedatter som nå er 6 år gammel, og når vi er ute og kjører bil, så kjeder hun seg fort, selv på kortere turer (tross dvd, lydbøker og leker med i bilen). I sommer har hun hatt en periode hvor hun "fikk vondt i magen", nesten med en gang vi begynte å kjøre, og forlangte å få noe å spise - da pølser, McDonalds osv. Men det ble brått slutt når jeg begynte å smøre med et par skiver når vi skulle kjøre, da var hun visst ikke så sulten lenger......

Men nå i det siste så sitter hun i setet sitt lys våken, og vi kan snakke med henne, plutselig så "sover" hun. Og vi kan sitte foran og snakke om ting og hun "sover", men dersom vi snakker om noe som hun vet noe om så kan hun komme med kommentarer. Og når vi da sier "jøss - sov ikke du da?". Så påstår hun at hun akkurat våknet. Selv om vi så at hun hadde øynene igjen.

Og når vi f.eks. kommer hjem og hun "sover" så er hun umulig å vekke. Nå på lørdag, så stod mannen min og halte og dro i henne for å få vekket henne, og jeg holdt på og ta ut ting av bilen i andre døren, og da så jeg at hun snudde hodet vekk fra faren sin og smilte for seg selv, mens han gjorde alt han kunne for å vekke henne. Men med en gang jeg sa: "ja da får du bare bære henne opp på rommet sitt og legge henne for kvelden da" så var hun lys våken på sekundet (dette var en times tid før normal leggetid).

Og det kan være snakk om lange perioder hun sitter slik og later som om hun sover. Virker som om hun gjør det for å spionere på hva vi snakker om, eller for å få ekstra oppmerksomhet eller noe.....????

Er dette normal oppførsel av en 6 åring ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287750-hun-later-som-om-hun-sover/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for, hun gjør seg nok til fordi det er morsomt. Jeg husker vi pleide å gjøre det da jeg var barn. Like før foreldrene våre kom hjem, så løp en av oss og la oss på sofaen hvor vi lot som vi sov. De skjønte alltid at vi tullet, inntil den dagen vi forsto at man ikke kan puste og pese når man sover, man må ha dype åndedrag ;) Det var bare en lek, det samme er det sikkert for datteren din. Kanskje hun har en liten skuespiller i magen? :)

Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for, hun gjør seg nok til fordi det er morsomt. Jeg husker vi pleide å gjøre det da jeg var barn. Like før foreldrene våre kom hjem, så løp en av oss og la oss på sofaen hvor vi lot som vi sov. De skjønte alltid at vi tullet, inntil den dagen vi forsto at man ikke kan puste og pese når man sover, man må ha dype åndedrag ;) Det var bare en lek, det samme er det sikkert for datteren din. Kanskje hun har en liten skuespiller i magen? :)

Joda, husker at vi gjorde det jeg også når noen kom hjem, men det var liksom snakk om et minutt eller to. Hun kan sitte i baksetet og late som i en halvtime og vel så det, og derfor lurer jeg på om dette er normalt. For hun kjeder seg jo så voldsomt når vi kjører, så da står det respekt i såfall av at hun holder seg så lenge....

Annonse

Jeg husker jeg gjorde slikt da jeg var liten. Det var ikke for å spionere eller noe, det var mest for å "få lov til" å være i min egen verden, men likevel delta/vite hva som skjer. Det er en viss trygghet over det, noe avslappende. Det kan handle om ikke ønske oppmerksomhet, eller få lov til å være alene når man er tvunget å være sammen andre. Om man er våken i andres lag krever det at man alltid er oppmerksom, og det kan bli krevende i lengden for et barn.

Jeg ville latt henne fortsette å "sove" kanskje dupper hun jo av litt i bilen også, og hvis hun døser i 10 min av en halvtime blir det jo ikke så lenge igjen. Hender det ikke du sitter med øynene igjen og bare slapper av (når du sitter på i bilen)? Når dere skal noe ikke gi henne oppmerksomhet. Bare sjekk slik at hun ikke sover når dere skal ut av bilen, og si ifra at "Vi går bare inn vi. Du får komme etter når du våkner". Siden dere gir henne mye oppmerksomhet, er det ikke rart om hun holder ut ganske lenge. :-)

Sånt som det der er det ganske mange unger som gjør. Min yngste syns det er rasende festlig å narre oss til å tro at han f.eks sover når vi har stoppet bilen. Da lar jeg ham tro at han har narret oss, og så er han lykkelig og glad fordi han greide å være så lur! ;-)

Ikke problematiser det, etter hvert går det over! Syns forresten det var smart at du tar med matpakke på tur for å få slutt på masing om å stoppe og kjøpe pølse. Typisk unger, det der også, særlig hvis man har gitt etter for pølsemaset noen ganger.

Annonse

Høres normalt ut. Neste gang hun sover i bilen så kan du si til din mann at nå sover hun jo, så da kan vi diskutere hva hun skal få til jul/bursdagen. Så skal du se at du hører hennes pust blir raskere vil jeg tro hehe. Si at det blir nok bare grønne klær i år, eller noe. :) Synes jeg ser. Morsomt å tøyse med dem tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...