Gå til innhold

Mycostatin og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid 28

Hei! Har gått på mycostatin i noen uker nå pga infeksjon i munnen. Har funnet ut at jeg er mellom 5-6 uker gravid. Leser at det ikke er kjent at dette skal skape problemer for foster. Men hva betyr det? De har vel ikke gjort forsøk med dette og hvor mange er det egentlig som har gått på en slik kur mens de har vært gravide? Er nå engstelig for at det kan ha påvirket embryoet som nå holder på å danne nervesystem. Hadde vært mindre engstelig om jeg hadde gått på det etter 3. mnd. Kan man med sikkerhet si at det IKKE har skjedd en skade??? Angrer nå på at jeg har stolt på pakningsvedlegget, og har foreløpig avsluttet kur (fra i går). Jeg vil gjerne ha et ærlig svar, ikke bare trøste- svar... Tusen takk hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287865-mycostatin-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Mycostatin, som inneholder bl.a. det virksomme stoffer Nystatin blir ansett i litteraturen som trygt å bruke i graviditet, siden det bare i liten grad absorberes fra mage tarmkanalen. Før med. anbefales brukt i graviditet, blir det nøye vurdert mht risiko, og dersom slik foreligger vil det ikke bli registrert til dette bruk. Med din engstelse synes jeg det er riktig av deg å avslutte kuren. Det finnes ikke i tilgjengelig litt. opplysninger om hvor mange som har gått på kuren, og derfor kan du heller ikke få et svar som etter dine krav er fullgodt. I graviditeten er den beste regel å ikke bruke prep. som ikke er strengt nøvdendig, det er det sikreste. Men tross alle resrvasjoner tror jeg du kan føle deg sikker på at din bruk ikke har gitt skade.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...