Gjest mor som undrer Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hei! Min datter som nettopp har fylt 3 år har stort sett sluttet å bruke bleie. Hun bruker det om natta OG når hun skal bæsje. Er dette litt spesielt eller noe dere har hørt om eller opplevd selv? Altså, hun sier alltid ifra når hun må tisse og tisser da enten på potte eller do. Dette fungerer kjempebra. MEN når hun skal bæsje insisterer hun på å gjøre det i bleia. Hun sier ifra rett før, får på bleie, bæsjer og av med bleia. Hun sier det er skummelt å bæsje andre steder enn i bleia. Jeg har ikke mast på henne om dette, men ved et par anledninger har jeg satt henne på potta for å la henne bæsje der, men da blir det bare skrik og hyl. Hvordan får jeg henne til å bæsje andre steder enn i bleia? Bruker dere andre belønninger som klistremerker o.l. Minns jeg har hørt om slike metoder også. Dette er mitt one and only child så jeg har ingen erfaring med dette. Glad for innspill:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287867-3-%C3%A5ring-som-bare-b%C3%A6sjer-i-bleia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det har vært mange slike innlegg her. Noen ganger hjelper det å legge papir i toalettet, det kurerer Angsten for Ploppet og Vannspruten. Men siden hun heller ikke gjør noe på potte, er jo problemstillingen litt annerledes. Min yngste var veldig fornøyd med å få sette en gullstjerne på kjøkkenkalenderen de dagene han bæsjet på do. Han fikk ikke noen premie etter X ganger eller noe sånt, bare den stjerna. Men for ham var dette starten på bleieslutt, han var ikke tørr fra før. Storesøsteren hans hadde _litt_ av det du beskriver, men hun ga seg (tror jeg bestakk henne med løfte om litt sjokolade en gang vi var på ferie, og da fant hun ut at det ikke var så farlig). I starten tror jeg det er lurt å bare ta tiden til hjelp. Skulle det virkelig drøye, kan du alltids prøve å si at du er tom for bleier. Men det kan jo føre til at hun holder seg i det uendelige og får andre plager av det. Det er sikkert andre her som har mer erfaring med problemet, jeg ville først og fremst fortelle at det ikke er unormalt :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287867-3-%C3%A5ring-som-bare-b%C3%A6sjer-i-bleia/#findComment-2310295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor som undrer Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det har vært mange slike innlegg her. Noen ganger hjelper det å legge papir i toalettet, det kurerer Angsten for Ploppet og Vannspruten. Men siden hun heller ikke gjør noe på potte, er jo problemstillingen litt annerledes. Min yngste var veldig fornøyd med å få sette en gullstjerne på kjøkkenkalenderen de dagene han bæsjet på do. Han fikk ikke noen premie etter X ganger eller noe sånt, bare den stjerna. Men for ham var dette starten på bleieslutt, han var ikke tørr fra før. Storesøsteren hans hadde _litt_ av det du beskriver, men hun ga seg (tror jeg bestakk henne med løfte om litt sjokolade en gang vi var på ferie, og da fant hun ut at det ikke var så farlig). I starten tror jeg det er lurt å bare ta tiden til hjelp. Skulle det virkelig drøye, kan du alltids prøve å si at du er tom for bleier. Men det kan jo føre til at hun holder seg i det uendelige og får andre plager av det. Det er sikkert andre her som har mer erfaring med problemet, jeg ville først og fremst fortelle at det ikke er unormalt :-) Tusen takk for svar:)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287867-3-%C3%A5ring-som-bare-b%C3%A6sjer-i-bleia/#findComment-2310300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 VI brukte klistremerker ja. Hovedsaklig for å få dem til å gå på potte, men etter de skjønte poenget med det, fikk de to klistremerker for bæsj og et for å tisse "siden det kom mer i potta da". Første gang måtte de komme til fem klistremerker for å skjønne systemet, deretter gikk vi til ti, som varte flere ganger over noen uker. Deretter gikk vi opp til femten og tjue til slutt, men da fikk de også klistremerker for netter de ikke hadde tisset i senga.. Når de hadde fått nok klistremerker fikk de velge mellom badeland, lekeland, kino eller noe annet. De var VELDIG motivert!! ;-) Da vi sluttet med klistremerkene, lot vi dem få en "gode" likevel for å skjønne at det fremdeles ville lønne seg å være flink til å gjøre det de skulle -der de skulle. Har hørt om andre og eldre unger som både tisser og bæsjer i bleien, eldstemann sluttet da han var 3 1/2, men også om barn rundt året som sier fra at de vil gå på doen. I Norge er det vel rundt 3-4 år man pottetrener barna. I USA er det rundt 2 år, og i Asia lærer barna å kommunisere toalettbehov fra de er rundt året! (Selvfølgelig er det rom for avvik, men det virker som om det er disse aldrene de fleste forventer at dotrening skal foregå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287867-3-%C3%A5ring-som-bare-b%C3%A6sjer-i-bleia/#findComment-2310301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg brukte klistremerker som belønning hver gang hun gikk på do. Hadde et ark hengende på badedøra som het "Lillesøsters do-stjerner", der klistra hun på en gullstjerme for hver gang og fikk en overraskelse når hun hadde nådd 5 stk i begynnelsen, tror jeg det var. Ingenting big, bare nye hårspenner, en pakke tyggis o.l. Også hadde jeg lovet henne at når hun hadde slutta med bleier på ordentlig skulle vi gå og kjøpe ei rosa dokkevogn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287867-3-%C3%A5ring-som-bare-b%C3%A6sjer-i-bleia/#findComment-2310325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.