Gjest Valnøtt Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Når begynte dere med lommepenger til ungene, og hvor mye får de? Jeg har to barn på seks og ti år. De får femti kroner i uka, mot at de hjelper til å gå med søpla, gjør en og annen liten ting hjemme (henter ting i fryseren feks) og at de holder orden på rommet. De trenger ikke bruke ukelønna til å dekke noe spesielt, det er bare kosepenger. Lørdagsgodt osv kommer i tillegg. Det ser ut til at de stort sett sparer pengene sine og kjøper seg større ting de ønsker seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287883-n%C3%A5r-starter-lommepengealderen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregga Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Har aldri praktisert lommepenger vi så vidt jeg kan minnes. Muligens en kort periode når hun begynte på skolen. Hun har heller fått litt når hun trenger det. Det har funka her. Nå der imot, hjelper hun meg ganske mye med husarbeid, da jeg er litt handicapet. Dette begynte vi med for et par år siden. Hun har alltid hjulpet til altså, men nå er det liksom en jobb hun har i heimen. Hun støvsuger og vasker bad to ganger i uka. Tømmer oppv.maskina og går ut med søpla. Dette får hun 1500 kroner i mnd for + busskort. Så sånn rundt 2000/mnd inkl busskortet. Jeg synes også det er veldig morsomt å handle litt klær og stuff til henne, så det nyter hun litt godt av. Det blir da i tillegg, jeg trekker ikke det av fra "lønna". Men hvis hun sluntrer unna "jobben" sin, eller slurver, trekker jeg 500 kroner med ett knips. Og gjør hun mer enn avtalen sier, så får hun mer. Nå er hun jo 18 år, og kunne jobbet utenfor huset, men av diverse grunner gjør hun ikke det. Derfor passer denne løsningen for oss. Og så lenge hun ikke er noen sløser, ei heller er så glad i å shoppe går det fint:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287883-n%C3%A5r-starter-lommepengealderen/#findComment-2312576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vekten87 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 nå er det en stund til jeg er i din situasjon, men mine tanker om det er: når de er rundt 5-6 års alderen, kan de få for å være flink å legge seg, pusse tennene,være med å dekke middagsbordet,bære boss, rydde sko på plass osv.. små ting som de lærer av.. noe som også pleier å funke er å ha en ordning der de får klistremerker for sin oppførsel og ting de ha gjort.. et glad- klistremerke for noe bra og en sur/lei seg - klistremerke for noe dumt.. ( feks, hvis de ikke har vært flink å legge seg) så telles de "glade" merkene sammen på lørdagen og de får en belønning utifra det.. litt vanskelig å forklare, men en slik ordning mener jeg er bra. litt gøy for ungene også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287883-n%C3%A5r-starter-lommepengealderen/#findComment-2313081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vekten87 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 nå er det en stund til jeg er i din situasjon, men mine tanker om det er: når de er rundt 5-6 års alderen, kan de få for å være flink å legge seg, pusse tennene,være med å dekke middagsbordet,bære boss, rydde sko på plass osv.. små ting som de lærer av.. noe som også pleier å funke er å ha en ordning der de får klistremerker for sin oppførsel og ting de ha gjort.. et glad- klistremerke for noe bra og en sur/lei seg - klistremerke for noe dumt.. ( feks, hvis de ikke har vært flink å legge seg) så telles de "glade" merkene sammen på lørdagen og de får en belønning utifra det.. litt vanskelig å forklare, men en slik ordning mener jeg er bra. litt gøy for ungene også ops, trodde jeg var på foreldere-småbarn men hvis vi snakker tenåringer så..... tja 400 i mnd fra 14 år men da skal det gjøres ting hjemme, støvsuge ,rydde rommet. være med på husarbeid og være snill, komme hjem til avtalt tid.. ikke krangle osv... mine foreldre var ganske snile med sånt så da var jeg snill igjen, fikk penger når jeg trengte det.. men til tider var det mye jeg ville være med på og da måte jeg velge.. da kunne det bli litt "baluba" så en fast sum i mnd synes jeg er ok, da er det de selv som bestemmer ver de. blir det tomt så får de vente til det kommer nye penger... da lærer de også at det ikke bare er å bruke, men at det er lurt å spare også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287883-n%C3%A5r-starter-lommepengealderen/#findComment-2313082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.