Gå til innhold

Underbitt og knuter på stemmebånd

Anbefalte innlegg

Nedre tannrekke er 5-8 mm lengre framme, enn tennene i overmunnen.

Tungebånd er stramt, men vi "må" ikke kutte det. Han er 5 år, og mangler en lyd i språket; klarer ikke å si "kino", men sier "sino". Hvert ord som skal sies, er en kraftanstrengelse, og ungen er hes hver dag, og stemmeløs til kvelds. Skrikeknuter på stemmebånd er påvist hos ØNH-legen.

Vi mener at underbittet er årsaken til skadene på stemmebåndet. Det mener også logopeden.

Hva gjør jeg, når ØNH-legen har er slapp holdning til saken? Dette har pågått i laaang tid, for ungen har vært hes siden han lærte å snakke.

Nå er jeg skikkelig oppgitt, for barnets stemme er nesten ødelagt.

Skal jeg ringe fastlegen, og kreve henvisning til poliklinikken?

Hvis noen har et tips eller kjerringråd å komme med, så er jeg veldig takknemlig. *lei meg og oppgitt*

Fortsetter under...

Det er sikkert årelange ventelister så det er bare å forlange henvisning så fort som mulig.

Hvilken ØNH-lege har dere vært hos? Snuppa var hos Spesialistlegesenteret (de har avtale så du betaler bare en liten egenandel) for å få fjernet mandlene for 5 år siden. Har vært dser selv også for det samme, dyktige og effektive. 18 mnds ventetid på RiT (som det het dengange), 3 uker ventetid der...

Det jeg tenker er at underbitthet behandles vel av tannlege spesialisert i kjeveortopedi?

En av mine sønner er behandlet for dette med regulering i over 10 år.... Den beghandlingen begynte da han var rundt 7.

Men det kommer jo an på hva underbittheten skyldes, om det er tennene som er på feil plass eller om det er kjevebenet som har vokst seg for lang. Da er det snakk om operasjon....tror jeg. Ingen ekspert på dette området.

Uansett ville jeg kontaktet fastlegen og fått en ny runde med utredning/vurdering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...