Gjest mye å tenke på Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Noen som har utsatt skolestart for barnet sitt, og hva la dere til grunn? Hva veide tyngst for dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vi hadde det på eldstemann, som er født på sommeren og altså er et helt år eldre enn de fleste i klassen. Han var dels umoden, dels hadde (har) han et språkproblem som lettvint forklart går på manglende ordforråd og evne til å oppfatte abstrakte/komplekse beskjeder. Det var nok det første som var tungen på vektskåla, siden oppfølgingen av det språklige jo like gjerne kan skje på skolen som i barnehagen. Umodenheten hans ga seg utslag i at han var svært tilbakeholden i lek, han trivdes best med kamerater som var både to og tre år yngre, og han var vettskremt ved tanken på å begynne på skolen (gråt da vi snakket om det). Det året han fikk ekstra gjorde underverker for hans del, vi har ikke angret en dag. Det siste året i barnehagen tødde han veldig opp i forhold til å teste ut egne grenser (personalet uttrykte at det var som natt og dag fra året i forveien), og da sommeren før skolestart kom var han helt klar for overgangen og fant seg til rette på SFO og senere skolen fra første stund. Han er ikke en fyr som er redd for å uttrykke egen utilstrekkelighet eller bruker tid på å gruble over hva andre tenker om ham (han er f.eks. veldig klar på at han ikke liker klatre/høydeutfordringer, for "jeg har jo høydeskrekk, mamma"), og synes ikke det er noe flaut å være eldre enn klassekameratene. Det hører med at han har en halvbror som var veldig sent utviklet fysisk, så vi hadde på en måte en pekepinn der på at det neppe ville skje noen "mirakuløs" modning over natta om vi hadde latt ham starte skolen til normal tid. Det er jo ellers vanskelig å spå, for mange skjer det veldig mye over sommeren før skolestart..! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2310728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ja vi har det på vår sønn som blir seks i romjula. Han starter på skolen til høsten. Han er flink ialt av skolefaglige ting men umoden som en 5-6åring er på mange andre områder. Jeg bestemte meg allerede da gutten var to år og søkte utstatt skolestart da han var fire. Bare begrunnet utifra at jeg som mor mente han hadde godt av å få vente til han var seks før han begynte på skolen. Jeg har jobbet noen år i skolen og har sett nok eksempel på umodne femåringer som begynner på skolen, det er ikke alle det er like greitt for, for å si det slik. Vi skal ha utsatt skolestart for minstemann også, født i romjula han også:-) Og han er ikke ett år eldre enn de andre. Han er riktignok ett år eldre enn de yngste i klassen men bare noen dager eldre enn noen av de andre:-) Langt flere enn de som har det skulle hatt utsatt skolestart og jeg har tilgode å høre noen som har angret på det, spesielt etter at barna startet som seksåringer. Men har hørt en del som angret på at de ikke søkte... Vår kommune godtok søknaden vår uten noe mer om og men. Ingen var inne for å utrede gutten på noen måte, vi fikk rett og slett ta avgjørelsen som foreldre, noe jeg er veldig glad for. Vet at andre kommuner krever at ppt kommer inn i bildet. Men mener dere dette er det beste for barnet deres så stå på! Magefølelse hos foreldre er ikke til å kimse av:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2310802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mye å tenke på Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vi hadde det på eldstemann, som er født på sommeren og altså er et helt år eldre enn de fleste i klassen. Han var dels umoden, dels hadde (har) han et språkproblem som lettvint forklart går på manglende ordforråd og evne til å oppfatte abstrakte/komplekse beskjeder. Det var nok det første som var tungen på vektskåla, siden oppfølgingen av det språklige jo like gjerne kan skje på skolen som i barnehagen. Umodenheten hans ga seg utslag i at han var svært tilbakeholden i lek, han trivdes best med kamerater som var både to og tre år yngre, og han var vettskremt ved tanken på å begynne på skolen (gråt da vi snakket om det). Det året han fikk ekstra gjorde underverker for hans del, vi har ikke angret en dag. Det siste året i barnehagen tødde han veldig opp i forhold til å teste ut egne grenser (personalet uttrykte at det var som natt og dag fra året i forveien), og da sommeren før skolestart kom var han helt klar for overgangen og fant seg til rette på SFO og senere skolen fra første stund. Han er ikke en fyr som er redd for å uttrykke egen utilstrekkelighet eller bruker tid på å gruble over hva andre tenker om ham (han er f.eks. veldig klar på at han ikke liker klatre/høydeutfordringer, for "jeg har jo høydeskrekk, mamma"), og synes ikke det er noe flaut å være eldre enn klassekameratene. Det hører med at han har en halvbror som var veldig sent utviklet fysisk, så vi hadde på en måte en pekepinn der på at det neppe ville skje noen "mirakuløs" modning over natta om vi hadde latt ham starte skolen til normal tid. Det er jo ellers vanskelig å spå, for mange skjer det veldig mye over sommeren før skolestart..! Takk for svar Gutten er noe umoden, har språkproblemer og blir fem i november, så han er jo kun fem når han "egentlig" skal begynne på skolen. Noe av problemet er at han er veldig klar for å begynne på skolen, helst nå. Det er noen barn rundt her som han skal begynne i klasse med, men vet forløpig ikke om noen som skal begynne året etter. Det er først og fremst språkproblemene vi er bekymret for, han har nå gode rammer rundt seg og opplegg som vi er fornøyd med, men begynner å se at det ikke går "fort nok" til at det skal skje "under" frem til neste høst. Mye å tenke på, og veldig kjekt med innspill og erfaringer fra andre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2310868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mye å tenke på Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ja vi har det på vår sønn som blir seks i romjula. Han starter på skolen til høsten. Han er flink ialt av skolefaglige ting men umoden som en 5-6åring er på mange andre områder. Jeg bestemte meg allerede da gutten var to år og søkte utstatt skolestart da han var fire. Bare begrunnet utifra at jeg som mor mente han hadde godt av å få vente til han var seks før han begynte på skolen. Jeg har jobbet noen år i skolen og har sett nok eksempel på umodne femåringer som begynner på skolen, det er ikke alle det er like greitt for, for å si det slik. Vi skal ha utsatt skolestart for minstemann også, født i romjula han også:-) Og han er ikke ett år eldre enn de andre. Han er riktignok ett år eldre enn de yngste i klassen men bare noen dager eldre enn noen av de andre:-) Langt flere enn de som har det skulle hatt utsatt skolestart og jeg har tilgode å høre noen som har angret på det, spesielt etter at barna startet som seksåringer. Men har hørt en del som angret på at de ikke søkte... Vår kommune godtok søknaden vår uten noe mer om og men. Ingen var inne for å utrede gutten på noen måte, vi fikk rett og slett ta avgjørelsen som foreldre, noe jeg er veldig glad for. Vet at andre kommuner krever at ppt kommer inn i bildet. Men mener dere dette er det beste for barnet deres så stå på! Magefølelse hos foreldre er ikke til å kimse av:-) Takk for svar. Det er ikke alltid like lett å vite hva som er til det beste for barnet. Problemet er at han vet godt at han skal begynne på skolen neste høst, han vet om andre barn som skal begynne i samme klasse.... PPT er allerede inne i bildet, og det vil selvfølgelig bli diskutert med dem, barnehage og skole. Spørsmålet blir hva skolen kan tilby i forhold ti barnehagen, og hva gutten selv kommer til å si til å bli holdt i barnehagen et år til. Han er født i november, er nok noe umoden og har språkproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2310872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Takk for svar Gutten er noe umoden, har språkproblemer og blir fem i november, så han er jo kun fem når han "egentlig" skal begynne på skolen. Noe av problemet er at han er veldig klar for å begynne på skolen, helst nå. Det er noen barn rundt her som han skal begynne i klasse med, men vet forløpig ikke om noen som skal begynne året etter. Det er først og fremst språkproblemene vi er bekymret for, han har nå gode rammer rundt seg og opplegg som vi er fornøyd med, men begynner å se at det ikke går "fort nok" til at det skal skje "under" frem til neste høst. Mye å tenke på, og veldig kjekt med innspill og erfaringer fra andre Jeg har ikke gjort dette, men jeg ville si at første klasse stort sett ikke er store spranget fra en barnehage. Barna er yngre enn før når de begynner og de har tilpasset førsteklassen til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1.klasse mor Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Takk for svar Gutten er noe umoden, har språkproblemer og blir fem i november, så han er jo kun fem når han "egentlig" skal begynne på skolen. Noe av problemet er at han er veldig klar for å begynne på skolen, helst nå. Det er noen barn rundt her som han skal begynne i klasse med, men vet forløpig ikke om noen som skal begynne året etter. Det er først og fremst språkproblemene vi er bekymret for, han har nå gode rammer rundt seg og opplegg som vi er fornøyd med, men begynner å se at det ikke går "fort nok" til at det skal skje "under" frem til neste høst. Mye å tenke på, og veldig kjekt med innspill og erfaringer fra andre Vi har en gutt som er født i desember, og flere av hans klassekamerater/venninner er også født i desember. Det er 5 barn i klassen (27 elever) som er født i desember. De klarer seg godt alle desemberbarna i denne klassen. Og jeg tror ikke jeg ville gjort gutten min en tjeneste om han hadde fått utsatt skolestart, heller kanskje en bjørnetjeneste. Det skal jo være tilrettelagt undervisning/lekser for alle elevene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enina Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg tror jeg hadde valgt utsatt skolestart. Det har han alt å vinne på! Men skjønner at det er dumt at de andre gutta i gata/barnehagen begynner og så må han vente. Men for hans del, så tror jeg det likevel er smart å vente hvis han har språkproblemer.. Tenk så mye han kan modnes på et helt år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har ikke gjort dette, men jeg ville si at første klasse stort sett ikke er store spranget fra en barnehage. Barna er yngre enn før når de begynner og de har tilpasset førsteklassen til dette. Det er sant at 1. klasse ikke er et _så_ stort sprang fra barnehagen, men det er tross alt mye større nå enn for bare to år siden. Nå er det skrive- og leseopplæring i skolen. Men problemene dukker ikke nødvendigvis ikke opp i 1.klasse som du sier. Å være en umoden gutt kan være vel så hardt ved overgang til ungdomsskolen. Ikke minst når de som 15-åringer skal stake ut kursen videre. Da er det en stoooor forskjell om man har et år ekstra. Men jeg har på følelsen at de fleste tenker på 1. klasse når de vurderer utsatt skolestart. Det er likevel et faktum at modningen tar de ikke igjen i forhold til de andre og det viser seg kanskje sterkeset lenger ute i skoleløpet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mye å tenke på Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Vi har en gutt som er født i desember, og flere av hans klassekamerater/venninner er også født i desember. Det er 5 barn i klassen (27 elever) som er født i desember. De klarer seg godt alle desemberbarna i denne klassen. Og jeg tror ikke jeg ville gjort gutten min en tjeneste om han hadde fått utsatt skolestart, heller kanskje en bjørnetjeneste. Det skal jo være tilrettelagt undervisning/lekser for alle elevene. Hadde det kun vært at han var umoden, hadde vi neppe mer enn bekymret oss. Han har en storebror i 3 klasse som var umoden ved skolestart, men det har gått over all forventning. Problemet her blir språkproblemene og om han tjener på et ekstra år i barnehagen så han får trent mer på språket før han begynner med lese- og skriveopplæring, de skal jo starte med det i 1 klasse nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hadde det kun vært at han var umoden, hadde vi neppe mer enn bekymret oss. Han har en storebror i 3 klasse som var umoden ved skolestart, men det har gått over all forventning. Problemet her blir språkproblemene og om han tjener på et ekstra år i barnehagen så han får trent mer på språket før han begynner med lese- og skriveopplæring, de skal jo starte med det i 1 klasse nå. hva slags språkproblemer har han? Det trenger ikke være en "sammenheng" mellom muntlige og skriftlige problemer. Det vil det kun være om det er selve språksystemet han sliter med, og ikke om det er fx uttalen, som er en motorisk ferdighet. Sliter han også med forståelse? Noen barn virker som de sliter med språket fordi de sliter med uttale og å uttrykke seg selv, men kan ha god forståelse for språket allikevel, og kan derfor klare lese og skriveopplæringen fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har ikke gjort dette, men jeg ville si at første klasse stort sett ikke er store spranget fra en barnehage. Barna er yngre enn før når de begynner og de har tilpasset førsteklassen til dette. Ikke helt enig. Fra i år er det nye takter og nye læreplaner som følge av Kunnskapsløftet. Overgangen fra barnehage til skole var STOR, med fag og lekser fra første dag. De har norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag og KRL. Skoledagen er veldig lik som den var for 30 år siden da jeg begynte - dvs mye fag og lite lek. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ikke helt enig. Fra i år er det nye takter og nye læreplaner som følge av Kunnskapsløftet. Overgangen fra barnehage til skole var STOR, med fag og lekser fra første dag. De har norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag og KRL. Skoledagen er veldig lik som den var for 30 år siden da jeg begynte - dvs mye fag og lite lek. Mer fag... men de kan jo ikke lese enda så det formidles jo på en annen måte... Skjønner heller ikke dette at barna skal ha større problemer med at det formidles kunnskap enn lek? De har da vært vant til å ta i mot informasjon siden de var bittesmå, I TILLEGG til lek. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2311838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Mer fag... men de kan jo ikke lese enda så det formidles jo på en annen måte... Skjønner heller ikke dette at barna skal ha større problemer med at det formidles kunnskap enn lek? De har da vært vant til å ta i mot informasjon siden de var bittesmå, I TILLEGG til lek. Det er temmelig stor forskjell på skole og barnehage. En ting er det faglige. Det forventes at ungene skal kunne klare å sitte stille og ta imot informasjon og beskjeder og organisere seg selv i følge beskjedene. En skoledag er ganske annerledes enn en barnehagedag. De har mye mindre muligheter til fysisk utfoldelse. Det kan være ganske krevende for et umodent barn å sitte stille så lenge av gangen. Hvis han i tillegg har språkprolemer og dermed ikke henger helt med på alt som skjer, blir det ekstra problematisk. En annen ting er voksentettheten. Den er mye lavere enn i barnehagen. Ungene kan ikke regne med samme hjelp til ting som de får i bhg, å kle av og på seg for eksempel, eller å gå på do. De må ordne det meste av slike praktiske ting selv. Jeg hadde en førsteklassing i fjor, det var 22 elever i klassen. En lærer og en barne-og ungdomsarbeider. Fra i år har de fjernet barne-og ungdomsarbeideren også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287926-utsatt-skolestart/#findComment-2312558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.