Juliansmamma Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Har en sønn på 21 mndr som er adoptert. Han kom til oss da han var 10 mndr gammel. Den gang spiste han greit, men hadde klare meninger om hva han ville spise og ikke. Han hadde veldig problemer med følgende: løs mage utslett luft sure oppstøt (påvist refluks etter at vi kom hjem) Så ble det å kartlegge hva han ikke tålte, siden magen var så innmari i ulage. Utslettene ble borte når vi kuttet ut melk, og kom tilbake om vi tilførte melk. Magen ble ikke spesielt bedre av noen tiltak, bortsett fra at vi har fått fjernet luftproblematikken ved å bruke minifom. I en frusterende periode, når ingen tester viste allergi, men barnet vårt hadde store smerter, og legene bare ristet oppgitt på hodet og ikke kunne gi oss noen kloke svar, gjorde vi antagelig noe veldig dumt. Vi begrenset hva han fikk spise, og ga ham i en periode kun spesialgrøt, sinlac, som inneholder "alt" han skulle trenge. Når vi begynte å innføre vanlig mat igjen, etter et par mndr, var det null interesse. Har holdt på med vanlig mat i halvt år nå, men han nekter å spise mer enn noen teskjeer av middagen. Vi har forsøkt middagsglass, vår middag som er kjørt i blenderen, vår middag i biter, men ingenting frister. Han spiser ikke brød med pålegg heller, men i bhg mener de han spiser litt. Hjemme virker han veldig interessert, for han sitter med maten i hånda, men det kommer ikke inn i munnen, og om det gjør det, tar det bare noen sekunder, så kommer det ut igjen. Han har også påvist falske mandler, og skal operere når han nærmer seg to år. Det tar sånn på å se ham slite så innmari med mat. Jeg blir så frustrert, og føler det er null hjelp å få der ute. Har forsøkt barneleger, ernæringsfysiolog, sykehus, fastlege, healer, kiropraktor, homeopat og ...husker ikke alt. Har siste månedene bare roet det hele ned, og ikke flydd på flere legebesøk. Bare forsøkt å la ham spise det han vil. Men i løpet av en dag kan han spise bare teskjeer med middag og to-tre terninger med brød. Det er først når grøten kommer frem at han spiser skikkelig. Om vi har latt være å gi ham grøt, med tanke om at han nok spiser om han blir sulten nok, blir han trøtt, veeeeldig survete, sur, sint og utmattet. Selvfølgelig, det blir jo alle som er sultne. Og om vi da tilbyr vanlig mat, spytter han bare ut. Vi har forsøkt å ikke vise ham vår frustrasjon, men disse "rolige" månedene med lite matpress har ikke gjort saken noe bedre. Han er og blir uinteressert i mat. Har forsøkt så mye at jeg ser meg helt blind på alt. Han er ikke underernært, men selvfølgelig feilernært, men tester viser kun mangel på jern, noe vi tilfører i tillegg. Han ser fin og frisk ut, og ingen tror på oss når vi sier han har spisevansker. Men det er jo fordi vi gir ham grøt at han ser bra ut. Det føles bare så galt at en snart toåring bare skal livnære seg på grøt. Håper noen kan se en løsning for meg som jeg ikke klarer å se.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Siden han er frisk og fin og får i seg alle de næringsstoffer han trenger så tror jeg kanskje jeg ville hatt is i magen en stund og latt ham spise bare grøt og ikke tilbudt ham noe annet heller. Jeg ville servert alle måltider som vanlig, dere spiser deres kost og han får grøten sin. Kanskje null press overhode vil gjøre ham interessert i å smake etterhvert? Jeg vet ikke, det var bare en tanke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2310875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg synes Lillemus sin idé var god Utover det; kanskje blande litt andre smaker i grøten hans? Noe som gjør at han venner seg til andre smaker enn den? Om det bare var konsistensen ville han jo spist potetmos, eller andre grøttyper om ikke annet - men antagelig er det smak. Det er mange foreldre som sliter med at barna bare vil ha en middagsrett, eller to påleggs-sorter f.eks, kanskje det er noe av det samme? Han har vendt seg til denne smaken, det er det han liker - og det er det han vil ha. Ellers har jeg ingen bra tips, beklager... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2310881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elin Pelin Pøne Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hei! Støtter også Lillemus forslag om å ha is i magen, og la han få grøten sin. Vanskelig å gi deg råd siden du alt har prøvd så utrolig mye, men her her i allefall hva vi gjorde. Vi har også et adoptert barn som ikke ville spise da vi fikk henne (i samsvar med hva fostermor også fortalte), så vi ble overlykkelig da vi fikk henne til å spise grøt etter noen dager, for da spiste hun seg god å mett. Det gikk i kun grøt i tre-fire uker, men det vi gjorde var å la henne spise grøten sin før vi spiste vårt måltid. Når hun var mett var hun mer interesert i prøve og utforske annen mat. Hun lekte mye med maten, og det meste ble bare tygget for så å bli spyttet ut igjen. Vi lot henne styre på og overså at det ble mye grising ved bordet en periode. Nå spiser hun alt mulig, men ble nok ferdig med grøten, for den vil hun ikke ha lenger. Vi blandet forresten most banan i grøten og noen ganger annen most frukt også for å variere.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2310920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skipohoi Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har et forslag hvis du ikke har prøvd det allerede da Jeg satte ut et par skåler med f.eks bananbiter, ananasbiter, eple etc i nærheten av der min sønn lekte. Han ble jo svært nysgjerrig og forbandt ikke dette med og spise. Ofte pekte han og jeg sa bare namnam, og sannelig begynte han og putte i seg både det ene og det andre, med et stort smil rundt munnen Nå ble det jo ingen store måltider av dette, men jeg varierte daglig og introduserte etterhvert noen brødbiter i skålene med litt søtt "namnampålegg" Nå er jo noen ekstremt opptatt av at mat skal inntas etter faste rutiner, ved bordet og helst slippe søl. For meg var det essensielt og få i han mat Så litt søl må du regne med, hvis du prøver dette. Når min var helt uinteressert og bare lekte med det, fjernet jeg det en stund og satte frem noe nytt etter noen timer. Verdt et forsøk kanskje, og vær forsiktig med ikke og putte i han for mye saft eller melk på flaske/eller i kopp, hvis du gir han det. Gi han vann utenom måltidene. Etterhvert spiste han ved bordet med oss og alt var namnam Og jeg synes du skal la han få grøt, og som noen andre nevnte her blande i litt annet, f.eks mosede frukter Forstår godt din bekymring og ønsker deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2310977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Som de andre her tror jeg også du skal ha is i magen og fortsette å gi ham grøt. Han får jo i seg det viktigste da. Er det spesialgrøt nå eller vanlig grøt? Du kan jo prøve å lage havregrøt e.l som du gir ham? Ellers tror også jeg det er lurt å sette fram ei lita "fruktskål". Server litt spennende ting og ikke fortell at det er mat. Bruk eplebiter, bananbiter, delte druer, rosin, sunn kjeks e.l. Og la han få sitte ved bordet når dere spiser, slik at han ser det. server han litt oppskåret som han kan putte i seg med gaffelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2310987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smekka Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei du. Føler med deg -det er så deilig med barn som spiser godt! Nå er ikke mitt tilfelle likt som ditt, men hvis det er noen trøst; min 2-åring spiser så og si ingenting! Et par biter om dagen, så ikke forstår jeg hva hun legger på seg av. Tror du bare må fortsette å være tålmodig og gi han grøt -det er da ihvertfall noe! Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2311142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Dette har sannsynligvis stor sammenheng med mandelproblemene og vil nok bedres når mandlene er fjernet. Om det er forsvarlig kan kanskje operasjonen fremskyndes? Middagsmat som moses i blenderen blir ofte kornete og ikke særlig god. Forsøk kjøpemiddagsglass 6-8 mndr for litt variasjon. Tørre sprø påteter som klemes i saus kan være godt. likedan potetstappe. Forhåpenligvis løser det seg av seg selv når mandlene er fjernet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2311246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Har har sikkert erfart at vanlig mat gjør vondt, enten i halsen når han skal svelge, eller at det klør i hals og svelg ved allergi eller at han blir kvalm el.l. etterpå pga allergi. Da forstår jeg godt at han heller vil spise trygg grøt. Jeg synes du skal la ham spise sine 2-3 teskjeer og 3-4 brødbiter og ikke presse ham tror det bare blir mer trøbbel. Når han har tatt mandlene kan dere jo vurdere hvor mye press han tåler? På nybaktmamma har jeg sett at det er en gruppe for barn med spesielle behov, der hadde de tips til en annen unge som slet med noe av det samme. Det er ett eller to år siden jeg så det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2311767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliansmamma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Da får vi ha is i magen videre! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287945-bekymret-for-s%C3%B8nnen-min/#findComment-2311794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.