Gå til innhold

Matbudsjett på 1500/uka, klarer ikke jeg...

Anbefalte innlegg

Gjest Husholderska

Vi er en familie på 4, to voksne og to barn på 8 og 10 år.

Har liksom satt en sum på 1500,- uka til dagligvarer (alt man kjøper i nærbutikken, mat, drikke, såpe osv)

Jeg sliter hver eneste uke jeg, får det ikke til å gå opp. Mannen i huset sier vi fint burde klarer dette, men det er jeg som handler og han forlanger....

Får kritikk for at "kjøleskapet alltid er så tomt", middagene ikke sunne nok, ikke nok frukt på bordet osv. + at han ber meg om å kjøpe stooore sjokolader og digg på lørdager!

Lurer på hva dere bruker i uka sånn ca på alle dagligvarer?

Er så lei av å tenke penger og ikke nok penger hele tiden!

Fortsetter under...

Enig med de andre: For det første burde det være realistisk å klare seg med 1500 pr uke - hvis man handler fornuftig.

For det andre: Enten kan han slutte å klage, eller så kan HAN få ta over handlingen, og sørge for masse spennende pålegg til hverdags, raffinerte middager og kjempesjokolader til alle mann for denne summen.

Vi er 2 voksne og 2 barn på 5 og 7. Vi bruker ca kr. 2.500,- i uka. Vi kunne sikkert spare noe (mannen i huset drikker en del brus, og jeg spiser litt snop, og vi kjøper ikke så mye av billigmerkene hoskjedene..), men jeg tror vi hadde hatt vanskelig for å skjære ned til 1.500,-. Kanskje vi burde prøve..?

Annonse

Gjest Tatjana

Vi bruker mellom 1000 og 1500 kr i uka. Vi skriver meny for hele uka, lager handleliste og handler bare på lørdager. Vi er nøkterne når det gjelder pålegg, middagsmat også forresten.

Når det gjelder klaginga til mannen din, er jeg helt enig med Lillemus: La ham ta over handlinga, og klag selv.

Løsningen der er enkel - la ham stå for innkjøpene en hel uke og klag like mye som ham. :o)

Helt enig! Jeg har ingen formening om hvorvidt 1500 er mye eller lite å klare seg på, men dersom mannen i huset er den som mener det burde gå, får han i det minste slutte å syte.

Gjest Elextra

Høres ut som en helt klassisk husmorproblemstilling. Slik hadde vel de aller fleste gifte kvinner det før. Trodde dog ikke kvinner fant seg i slik kritikk lenger - i dag må du selvfølgelig gjøre som de andre foreslår; kreve at mannen din overtar ansvaret for handlingen, om han vil holde fast ved budsjettet.

Gjest Valnøtt

Det er fullt mulig, men det krever _nøye_ planlegging. Jeg var en lang periode nødt til å klare meg med en god del mindre, og vi spiste sunt og fikk i oss frukt likevel. Men da handler man alltid det som er på tilbud, og tenker penger hele veien. Så at det "fint" går, vil jeg vel si er å ta i ganske hardt.

Rundt 2000 i uka må nok til for at det skal gå "fint" vil jeg si :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...