Gå til innhold

Hva er ditt beste sparetips?

Anbefalte innlegg

Inspirert av Husholderskas matbudsjett-innlegg, hva er ditt smarteste sparetips når du skal få matbudsjettet til å gå opp?

Mitt beste sparetips er å handle endel first price-varer på Kiwi! (absolutt ikke alle, f.eks er gulosten grusom..) Vaskemidler og sånt er jo mye billigere på Kiwi!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288031-hva-er-ditt-beste-sparetips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

6

• ....AV

4

• kaffepiken

4

• Lotte :o)

3

Euroshopper på Rimi/ICA, X-tra på Coop, tyske varer på lidl, kjøtt hos halalslakter og grønnsaker, te og krydder på innvandrerforretningene.

Ikke alt er like godt men mye er like bra som andre varer. I dag kjøpte jeg en nydelig rooiboste med karamellsmak på lidl. Det er jo bare å prøve seg fram..

Handler gjerne stort, jeg, og sjeldent. Jeg drar ikke innom nærbutikken i utide.

F.eks handler jeg masse på tilbud; vaskemidler, bleier, shampoo, Dove på SmartClub (29 pr flaske, mot 58 på Obs), toalettpapir og tørkeruller på tilbud etc.

Skal kjøpe en halv gris rett fra gården straks (33 pr kg, ferdig oppskjært, uten tilsatt vann). Det er 38-50 kg avhengig av størrelsen.

Jeg kjøper svært lite first price etc - bortsett fra coop kaffe blå, og coop pasta.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1192129998' post='3693717]

Handler gjerne stort, jeg, og sjeldent. Jeg drar ikke innom nærbutikken i utide.

F.eks handler jeg masse på tilbud; vaskemidler, bleier, shampoo, Dove på SmartClub (29 pr flaske, mot 58 på Obs), toalettpapir og tørkeruller på tilbud etc.

Skal kjøpe en halv gris rett fra gården straks (33 pr kg, ferdig oppskjært, uten tilsatt vann). Det er 38-50 kg avhengig av størrelsen.

Jeg kjøper svært lite first price etc - bortsett fra coop kaffe blå, og coop pasta.

''Skal kjøpe en halv gris rett fra gården straks (33 pr kg, ferdig oppskjært, uten tilsatt vann). Det er 38-50 kg avhengig av størrelsen.''

Du store allverden! Det er et sparetips jeg aldri hadde kommet på selv :) Mye gris for pengene da! Du har nok bedre oppbevaringsmuligheter enn meg med mine tre fryseskuffer under kjøleskapet :)

Skrive ned hva man faktisk bruker pengene på. En sjokolade her, et kafebesøk der og plutselig har man brukt 2-400,- uten at man har merket det.

Handle på tilbud, bruke fryseren effektivt (og bruke det som er i den). Holde seg oppdatert på hva normal pris er på forskjellige varer i de forskjellige butikkene, så man ikke tror man handler lurt på tilbud når det kanskje koster mindre i en annen butikk og til full pris.

''Skal kjøpe en halv gris rett fra gården straks (33 pr kg, ferdig oppskjært, uten tilsatt vann). Det er 38-50 kg avhengig av størrelsen.''

Du store allverden! Det er et sparetips jeg aldri hadde kommet på selv :) Mye gris for pengene da! Du har nok bedre oppbevaringsmuligheter enn meg med mine tre fryseskuffer under kjøleskapet :)

Har en fryser i tillegg til kombiskapet, ja :) I volum tilsvarer det ikke mer enn 3 jordbærkasser.

Annonse

Jeg ser at når vi skriver ukemenyer og handler utfra det en gang i uka, sparer vi mye penger. Da ryker vi ikke på alle ekstrasmåtingene man gjør når man handler oftere, og dessuten kan vi planlegge middagene i forhold til hverandre, slik at vi utnytter matvarene bedre.

Dessuten handler vi mye First Price-varer. Håndsåpe, syltetøy, fiskepinner, bleier etc. Billigere og helt grei kvalitet.

Gjest ikke jeg

Euroshopper på Rimi/ICA, X-tra på Coop, tyske varer på lidl, kjøtt hos halalslakter og grønnsaker, te og krydder på innvandrerforretningene.

Ikke alt er like godt men mye er like bra som andre varer. I dag kjøpte jeg en nydelig rooiboste med karamellsmak på lidl. Det er jo bare å prøve seg fram..

Ja...med mindre man ønsker å støtte norske bedrifter, bønder og produsenter istedetfor utenlandske som soper inn penger da.

Ja...med mindre man ønsker å støtte norske bedrifter, bønder og produsenter istedetfor utenlandske som soper inn penger da.

Så du synes det er bedre å spise norske produkter i 14 dager og sulte de neste?

Jeg skulle gjerne kjøpt beste kvalitet hele tiden jeg, men det har jeg ganske enkelt ikke penger til. Men som mora mi sa, jeg prioriterer sikkert gærnt...

Jeg orker ikke gjøre helgehandlingen om til en veldedighetsaksjon. Det får greie seg at jeg kjøper et og annet fair trade-produkt.

Jeg er helt blind forbruker når det gjelder mat (som stor sett alle sparetipsene går på her). Barna spiser som to små mus uansett, og siden begge har cøliaki får vi grunnstønad fra staten på over 3000 i mnd - som dekker langt, langt over hva de spiser for i mnd. (synd bare at beløpet er det samme om du er 4 eller 40....) Jeg handler på Kiwi, men det er fordi den er nærmest. Men - vi har begynt med "familieråd" hver fredag der vi sammen setter oss ned og bestemmer neste ukes meny. Dermed får både voksne og barn bestemme, og ukas middager skrives på en post is og festes på kjøleskapet. Ingen sure miner - og enklere å planlegge innkjøp på denne måten.

Mine beste tips ellers er å handle på salg. Det er stadig vekk bøker og leker på salg (flotte ting!) og da handler jeg slik at jeg alltid har noe liggende til barnebursdager etc. Så slipper jeg også å halse ut i siste liten før disse bursdagene. Parkdress kjøper jeg til halvpris i februar - mars, med tanke på neste vintersesong, samme med sommerklær i august. Ellers griper jeg tilbud når jeg kommer over det, og kjøper gjerne i større strls som jeg har liggende på lur til når barna blir så store. I dag fant jeg feks fine vintervotter på G-sport til 40 kroner, og Jean Paul bukser til 50 kroner.

Det med grisen har jeg også tenkt på, altså hvis vi hadde hatt større fryseplass. Eneste aberet med det er at de grisene jeg har sett til salgs har vært vakumpakket i altfor store kvanta. Jeg har svært sjelden bruk for 1 kg kjøtt av gangen.

Annonse

Handle sjelden, skrive handleliste og følge den. Det vet jeg hjelper, men jeg er dessverre ikke så flink til å følge det.

Jeg har prestert å ha med meg handleliste, men komme ut av butikken uten å ha fått med meg en eneste ting av det som sto på den... *Sukk*

Bruker ofte handleliste og jeg følger den som regel, men det havner en del annet i kurven også, men nå for tiden er det absolutt mest sunne ting da. :o)

FirstPrice hvitløksbaguetter er nyyyydelige. :D

Har ingen sparetips å komme med, jeg er helt elendig på sånt. Skulle jeg begynt å spare ville jeg kanskje først og fremst slutta å kjøpe vann men fylt på flasker hjemme, men jeg håper ikke det er så mange som holder på sånn som det med butikkvann hver eneste dag.

Ukeshandling er ikke sparende her i huset. Da handler jeg for 1400 kr en dag, men fortsetter å handle middag og brød hver dag resten av uka, fordi jeg ikke har lyst på det jeg kjøpte på mandagen. Så blir alle middagene fra ukeshandlinga liggende, og så kastet etter en god stund. Sparer litt ved å sende gubben på handletur med handleliste, for da kjøper han ikke ørtenfjørten ting i tillegg.

hehe:D kom på en historie fra jeg var liten og lå i vogn (har bare hørt historien da)og mamma og pappa var unge og nyetablerte. De hadde ikke god råd så de kjøpte en halv gris som de skulle dele opp selv. Da mamma skulle dele den opp fant hun ikke helt ut av hvordan hun skulle gjøre det. Da tok hun grisen og la den i vogna og trilla bort til nærbutikken (ca 200 meter) og fikk slakteren der til å dele den opp for seg :D

Håper jeg slipper å gjøre det når vi snart får elg som vi skal dele opp selv - men så har jeg svigermor vegg-i-vegg som har delt opp elg før da.

hehe:D kom på en historie fra jeg var liten og lå i vogn (har bare hørt historien da)og mamma og pappa var unge og nyetablerte. De hadde ikke god råd så de kjøpte en halv gris som de skulle dele opp selv. Da mamma skulle dele den opp fant hun ikke helt ut av hvordan hun skulle gjøre det. Da tok hun grisen og la den i vogna og trilla bort til nærbutikken (ca 200 meter) og fikk slakteren der til å dele den opp for seg :D

Håper jeg slipper å gjøre det når vi snart får elg som vi skal dele opp selv - men så har jeg svigermor vegg-i-vegg som har delt opp elg før da.

Mine foreldre kjøpte også hele eller halve slakt og så stod de på kjøkkenet med kjøttsag etc og delte opp selv. De var begge fra gård, så de hadde vel betvitnet oppdeling av dyr der....;-) (I gamle dager slaktet man jo gjerne selv)

Jeg husker at jeg syntes lukten av det råe kjøttet var ganske ekkel....

Fra jeg var superliten husker jeg til og med at de hadde leid fryseplass på "fryseriet"!! Detr begynner vel å bli noen tiår siden fryseriene forsvant...;-)

Jeg har prestert å ha med meg handleliste, men komme ut av butikken uten å ha fått med meg en eneste ting av det som sto på den... *Sukk*

Bruker ofte handleliste og jeg følger den som regel, men det havner en del annet i kurven også, men nå for tiden er det absolutt mest sunne ting da. :o)

Jeg har også prøvd det noen ganger. Men det hjelper hvis man følger den. :-)

Sjekke hva du har i fryser, kjøleskap og matskap, og prøve å lage middag (mest mulig) etter det.

Ukeshandling/ ukesmiddagsliste. Og innføre en grøtdag i uka (ungene våre ville jubla - vi voksne ville grått...)

Pannekaker en gang hver 14. dag.

Og orgs tomatsuppe.

Havregryn med sukker og melk er god og mettende kost (en gang i blant).

Lage dobbel rett og ta resten dagen etter (fungerer dårlig her, for ingen har lyst på det samme til middag to dager på rad...).

Lidl er ram på grønnsaker og frukt og pålegg og helt nyyyyydelig kyllingfilet til kr 72 pr kilo!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...