Gjest Lotus78 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hvordan er eller burde barnehagehverdagen være for ditt barn i barnehagen. La oss si barn fra 3år og oppover. Jeg personlig har litt leie minner om mobbing og ikke funnet meg helt til rette i barnehagen. Jeg gikk heldigvis ikke fulle dager eller hver dag 2-3 dager i uka gikk jeg. Hjemme hadde jeg andre unger og leke med, men ikke så mye i barnehagen. Jeg kjedet meg rett og slett. I dag er det ikke uvanlig at barna er i barnehagen 9-10 timer om dagen 5 dager i uka. Nå mener ikke jeg å sette i gang en debatt som sier noe om hvor hvidt dette er riktig eller ikke å ha barna så mye i barnehagen, det er forsåvidt ikke så intressant. Nå er det nå blitt slik en gang at mange er avhengig av to inntekter og ønsker å gjøre karriere. Det jeg synest er mer interessant er å finne ut hva en barnehagedag bør inneholde for at barna skal ha en fin opplevelse av det stedet de tilbringer mye av barndommen sin i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har bare erfaring fra den barnehagen jeg selv gikk i, og den barnehagen jeg nå har mitt 3. barn i. Begge disse synes jeg var gode barnehager. Det aller viktigste er at personalet er motivert for jobben sin. De skal like å være på jobb, og de skal like det de driver med. De bør også ha litt kreativitet til å finne på ting og ikke minst til å takle de utfordringer dagene byr på når man er sammen med barn. En dårlig barnehage har ansatte som ikke leker med barna, som foretrekker å snakke med de andre voksne fremfor å være sammen med barna. En fordel er at barnehagen har det flott uteområde. Dette kan kompenseres ved at områder i nærheten av barnehagen er flott for barna. Barnehagen bør by på mye utetid, og da mener jeg mer enn 1-2 timer om dagen som en regel. Selvsagt finnes det dager da det kan være like greit å være inne, men det bør være unntak. Tur bør være en fast del av ukeplanen. Turene behøver ikke å være lange. Bruk av bilder/video slik at vi som foreldre kan se hva barna gjør synes jeg er koselig. Sosiale tiltak som basar, julebord, karneval, foreldrefest osv. er et pluss, men ingen nødvendighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2311575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest god barnehage Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er uenig i jubalongs uttalelse om at de voksne skal leke med barna. Jeg vil heller at de voksne skal "se" alle barna og hjelpe de små som ikke klarer å komme inn i en lek sammen med andre barn. Slik at alle får noen eller en å leke sammen med. Bli inkludert rett og slett. Men samtidig skal barna finne på leken seg imellom og ikke alltid bli vist av voksne hvordan man skal leke. Det skal fremmes fantasi på å finne noe å gjøre. Dermed blir de mer frie hjemme også til å leke alene når det kreves. Det finnes altfor mange barn som i hjemmet må ha en mor eller far til å sysselsette seg fordi de er vant til en slik hverdag. Ellers så vil jeg gjerne at ungene skal få lage forskjellige ting til jul og påske osv. Og få lov til å være mye ute i friluft. I tillegg ønsker jeg ro og orden rundt maten. Slik at alle spiser samtidig og slapper av og koser seg. Hvis det blir frivillig spisetidspunkt så er det alltid noen barn som ikke har tid til å få i seg mat og leker videre. Og det er ikke bra for barnet. Også må selvsagt klærne som barna har på seg ute passe til vær og vind. Ønsker at de voksne sjekker jevnlig om barna er for varme eller ikke minst kalde og våte. Og gjør nødvendige tiltak i forhold til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2311650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliansmamma Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg er forsåvidt enig med jubalong70 i dette med voksne som bare står og snakker sammen. Ikke nødvendigvis fordi jeg synes de hele tida skal leke med barna, men fordi jeg tror de har vanskeligere for å se barna når de har fokus på noe annet enn barna. Jeg har selv jobbet i barnehage, og det er fort gjort at vi voksne mister oversikten om vi ikke går aktivt inn for å observere og delta med barna. Her er en liste over ting jeg synes må være på plass i en god bhg: At barna blir møtt om morgenen, og føler seg sett, gjelder også resten av dagen, selvsagt. At det jobbes aktivt med et godt miljø der alle får plass, og alle har noen å leke med. At det er nulltoleranse for erting og utestenging. At det er fokus på renslighet, og at barna vaskes etter måltidene. At det er fokus på å snakke til hverandre, og ikke skrike. Gjelder like mye de ansatte som mellom barna. At det jobbes med oppgaver som stimulerer barna til vekst og utvikling. At det er et stimulerende lekemiljø, både i forhold til utemiljø, men også bygget i sin helhet, og utstyr og leker. At de voksne har en god tone seg i mellom, både ansatte og foreldre. At det er god informasjonsflyt begge veier, både fra hjemmet til bhg og motsatt. At de som jobber med barna er glad i dem, og vil deres beste. At bhg griper fatt i bekymringsfulle ting på en profesjonell måte. At det er plass til masse, masse glede, humor og varme i hverdagen, og minimalt med stress, mas og støy. Sikkert en hel drøss mer som jeg har glemt. De som jobber i barnehagen har en utrolig viktig jobb, og jeg tar av meg hatten for alle nydelige folk som jobber med barn!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2311947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg er uenig i jubalongs uttalelse om at de voksne skal leke med barna. Jeg vil heller at de voksne skal "se" alle barna og hjelpe de små som ikke klarer å komme inn i en lek sammen med andre barn. Slik at alle får noen eller en å leke sammen med. Bli inkludert rett og slett. Men samtidig skal barna finne på leken seg imellom og ikke alltid bli vist av voksne hvordan man skal leke. Det skal fremmes fantasi på å finne noe å gjøre. Dermed blir de mer frie hjemme også til å leke alene når det kreves. Det finnes altfor mange barn som i hjemmet må ha en mor eller far til å sysselsette seg fordi de er vant til en slik hverdag. Ellers så vil jeg gjerne at ungene skal få lage forskjellige ting til jul og påske osv. Og få lov til å være mye ute i friluft. I tillegg ønsker jeg ro og orden rundt maten. Slik at alle spiser samtidig og slapper av og koser seg. Hvis det blir frivillig spisetidspunkt så er det alltid noen barn som ikke har tid til å få i seg mat og leker videre. Og det er ikke bra for barnet. Også må selvsagt klærne som barna har på seg ute passe til vær og vind. Ønsker at de voksne sjekker jevnlig om barna er for varme eller ikke minst kalde og våte. Og gjør nødvendige tiltak i forhold til dette. Det å leke med barna er en fin måte å bli kjent med barna, og å SE dem! Voksne som har en barnslig side, samtidig som hun/han er trygg i voksenrollen får gjerne nær kontakt med barn. Samtidig er det viktig at barna lærer å være sammen med andre barn, fordi lek med voksen ofte skjer på barnas premisser og blir en helt annen måte å leke. Det er viktig at barna lærer å respektere hverandre og vise omsorg og medfølelse. Det er viktig at de voksne har TID til hver enkelt.De voksne skal skape et trygt miljø, der det er lov å vise følelser. De skal også lytte til barna, med åpent sinn, og vise respekt for dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2312291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det å leke med barna er en fin måte å bli kjent med barna, og å SE dem! Voksne som har en barnslig side, samtidig som hun/han er trygg i voksenrollen får gjerne nær kontakt med barn. Samtidig er det viktig at barna lærer å være sammen med andre barn, fordi lek med voksen ofte skjer på barnas premisser og blir en helt annen måte å leke. Det er viktig at barna lærer å respektere hverandre og vise omsorg og medfølelse. Det er viktig at de voksne har TID til hver enkelt.De voksne skal skape et trygt miljø, der det er lov å vise følelser. De skal også lytte til barna, med åpent sinn, og vise respekt for dem. Jeg glemte noen viktige egenskaper som personalet bør ha: De bør være forutsigbare og tålmodige, og glad i jobben! Jeg synes personalet er viktigere enn materielle rammer. Men det er klart at barna bør ha utetid, godt utvalg leker og plass! Jeg synes det er for lite plass i barnehagene. Det blir mye støy med 18 unger på så liten plass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2312296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det er trist å minnes en vond barnahegahverdag. Men jeg tror barnehagene er bedre nå, enn da vi var små. Ped-en har ihvertfall hatt en utvikling og er i dag mer fokusert på å styrke barnas selvfølelse. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med det jeg har sett av dagens barnehager, og mener selv at barna har godt av å gå i barnehage. (i en god barnehage) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2312299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest god barnehage Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det å leke med barna er en fin måte å bli kjent med barna, og å SE dem! Voksne som har en barnslig side, samtidig som hun/han er trygg i voksenrollen får gjerne nær kontakt med barn. Samtidig er det viktig at barna lærer å være sammen med andre barn, fordi lek med voksen ofte skjer på barnas premisser og blir en helt annen måte å leke. Det er viktig at barna lærer å respektere hverandre og vise omsorg og medfølelse. Det er viktig at de voksne har TID til hver enkelt.De voksne skal skape et trygt miljø, der det er lov å vise følelser. De skal også lytte til barna, med åpent sinn, og vise respekt for dem. Problemet mange barn får er jo at de ikke kan finne på noe selv å gjøre uten en voksen til stede som kan begynne å leke. Og det blir veldig feil. At de voksne skal være rundt dem hele tiden er jeg enig i, men kun som hjelpere og observatører og rettledere. Og det er ikke noe galt i at et personal kan snakke med hverandre innimellom heller. Det bedre miljøet blant de ansatte og gjør det trivelig for voksne i jobben sin. Dessuten vet man jo heller ikke om det er faglige ting som blir diskutert eller problemer som har oppstått den dagen som blir tatt opp. Det har ikke en mor eller far anledning til å vite ved en hentesituasjon. Så jeg synes at det er for bastant å si at hvis personalet står to og to og prater så er de dårlige representanter for barnehagen. Hvordan ville du i din jobb sagt hvis du ikke hadde fått lov til å prate med dine kolleger i arbeidstiden.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2312380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Problemet mange barn får er jo at de ikke kan finne på noe selv å gjøre uten en voksen til stede som kan begynne å leke. Og det blir veldig feil. At de voksne skal være rundt dem hele tiden er jeg enig i, men kun som hjelpere og observatører og rettledere. Og det er ikke noe galt i at et personal kan snakke med hverandre innimellom heller. Det bedre miljøet blant de ansatte og gjør det trivelig for voksne i jobben sin. Dessuten vet man jo heller ikke om det er faglige ting som blir diskutert eller problemer som har oppstått den dagen som blir tatt opp. Det har ikke en mor eller far anledning til å vite ved en hentesituasjon. Så jeg synes at det er for bastant å si at hvis personalet står to og to og prater så er de dårlige representanter for barnehagen. Hvordan ville du i din jobb sagt hvis du ikke hadde fått lov til å prate med dine kolleger i arbeidstiden.? Jeg er helt enig i det du sier. Det er viktig at barna får leke alene, og det er viktig for de voksne å kunne snakke sammen i løpet av dagen. Men jeg mener fortsatt at de voksne også kan delta i en barnestyrt lek. Det er ikke slik at så fort voksne er med i leken så er det de som bestemmer hva som skal lekes. Det er fint at barn kan invitere voksne med på deres lek, og at leken skal foregå på barnas premisser. Samtidig er det viktig at den voksne setter grenser overfor seg selv, for da viser han/hun et godt eksempel. Men jeg er enig med deg i at det bør være endel fri lek, også uten voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288034-hva-er-en-god-barnehage/#findComment-2312741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.