Gå til innhold

Farlig med celleforandringer?

Anbefalte innlegg

Gjest mor hysteria

Hei!

Har fått påvist "lette celleforandringer" ved rutinemessig kontroll av livmorhalsen. Skal ta ny prøve om noen måneder.

Har lest litt om det på nettet, men er fortsatt ikke helt overbevist om hvor farlig/ufarlig det er.

Ser liksom for meg at jeg får kreft og dør fra barnet mitt og hele pakka.

Kalles dette å være hysterisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288081-farlig-med-celleforandringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mor til Oliver

Ta det med ro.Celleforandringer er IKKE kreft.Det er veldig vanlig med celleforandringer og i de aller fleste tilfellene går de bort av seg selv.Selv grove celleforandringer kan gå bort av seg selv.Celleforandring KAN være et tegn på at det KAN utvikle seg kreft mange år frem i tid, men siden du går til kontroll kan du slappe av.Da vil det bli oppdaget hvis det utvikler seg og du vil bli behandlet.Folk som har hatt slik behanling, såkalt konisering har mindre risiko for og få igjen celleforndringer.Jeg fikk påvist lette celleforandringe og deretter grove forandringer 6 mnd etterpå.Var inne på sykehuset og tok vevsprøve, men denne var fin så nå må jeg bare gå litt oftere til celleprøvekontroll.Jeg skjønner at du er bekymret for jeg flippa helt ut da jeg fikk vite at jeg hadde celleforandring, men har roet meg :-) Håper dette hjalp litt.

Uff.. skjønner deg godt jeg. Jeg har også hatt lette celleforandringer, og trodde jeg skulle få kreft og dø, men det gikk heldigvis bort... Går til kontroll en gang i året etter det. Jeg hadde hatt spiral jeg ikke tålte, så kom nok av det.. Men ble jo redd fordet, for visste ingenting om det.

Kjenner flere som har hatt lette celleforandringer, men det har gått bort på alle.. så du bør ikke bekymre deg for mye.

Er bra det blir oppdaget så tidlig da i hvert fall, så det ikke får utviklet seg til kreft - hvis de ikke skulle forsvinne, som visstnok er det vanligste.

Ønsker deg lykke til. :)

Annonse

Fikk påvist celleforandringer i 1990, og måtte fjerne en del av livmorhalsen (dette gjøres visst på en mye bedre og enklere måte i dag). Hadde en dårlig lege som skremte meg skikkelig, så jeg så for meg kreft og død. Den gang ei. Lever flott, jeg, og har født to barn etter dette :-). Er bare til underlivskontroll litt oftere enn de fleste andre.Lykke til! Forsøk å legg bekymringene til side.

Det kalles å ikke ha blitt beroliget av legen sin!

Det er veldig vanlig å ha celleforandringer. Ofte er det bare uregelmessigheter på prøven som ble sendt inn, og neste prøve vil være helt fin. Dette skjer med de aller fleste.

Hos andre vil det vedvare litt og man må kanskje fjerne litt av livmorhalsen. Så blir man bra.

Ytterst sjelden utvikler det seg til kreft.

Hvis du er veldig bekymret, synes jeg du skal be om en time hos legen igjen. Klarer du å ta det nok med ro til å avvente neste prøve så gjør du det.

Når du da får neste prøvesvar ber du om å få snakke med legen om det.

Jeg har vært borti det samme som deg, og kan gi deg min historie:

Ved 3.gangsgraviditet, fikk jeg påvist celle-endringer underveis, og trodde at gubben ble alenefar for 3...:-) Jeg gikk til kontroll ca. hver 2. måned, og 5 måneder etter fødselen, ble noe av livmorhalsen tatt. Legen skjønte nok at jeg var livredd, og sa klart og tydelig at dette IKKE var kreft!

Ca. 1 år etterpå var jeg igjen til kontroll, og nå var prøvene helt fine!

Jeg får stadig oppfølging på sjukehuset (kontroller), og føler at jeg er i trygge hender!

Dette går nok veldig bra, skal du se!

Uff.. skjønner deg godt jeg. Jeg har også hatt lette celleforandringer, og trodde jeg skulle få kreft og dø, men det gikk heldigvis bort... Går til kontroll en gang i året etter det. Jeg hadde hatt spiral jeg ikke tålte, så kom nok av det.. Men ble jo redd fordet, for visste ingenting om det.

Kjenner flere som har hatt lette celleforandringer, men det har gått bort på alle.. så du bør ikke bekymre deg for mye.

Er bra det blir oppdaget så tidlig da i hvert fall, så det ikke får utviklet seg til kreft - hvis de ikke skulle forsvinne, som visstnok er det vanligste.

Ønsker deg lykke til. :)

''Jeg hadde hatt spiral jeg ikke tålte,''

Hvordan merket du at du ikke tålte den? Bare lurer siden jeg selv mistet spiralen to ganger, og nå har fått påvist celleforandringer (6mnd siden). Venter forresten på siste (nr2) prøvesvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...