Gå til innhold

Bryst skjold - helsesøster (og andre)


Gjest ta

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg har nå begynt med bryst skjold og det hjelper veldig mot de såre brystene mine. Lillegutt suger bra og jeg tror han får i seg bra med melk. Men jeg er litt bekymret også da, for at han ikke får i seg nok. Er det mange som får for lite melk med bryst skjold?, er det vanskeligere for lillegutt å få i seg maten sin?. Han suger og svelger som bare det.

Jeg har bra med melk. Minsker det med bryst skjold.

Tror ikke jeg klarer å fortsette uten, så dette er på en måte siste sjanse. Etter mye tårer og slit.

Noen råd/erfaringer?

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Jeg brukte også brystskjold i starten da jeg ammet min førstefødte.

Da sårene var grodd, sluttet jeg med skjold. Det er lettere og mer praktisk uten.

Du får prøve deg fram. om skjoldet medfører mindre melk, vet jeg ikke. kan kanskje anta det, da brystet ikke får samme gode stimuli?

Men bruk av skjold mens brystvortene gror har også jeg god erfaring med.

Jeg har ei venninne som brukte skjold lenge, slik at barnet ikke ville suge uten skjold... Så dersom du helst har lyst å amme uten skjold, er det sikkert lurt å raskt slutte så snart sårene er grodd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også brystskjold i starten da jeg ammet min førstefødte.

Da sårene var grodd, sluttet jeg med skjold. Det er lettere og mer praktisk uten.

Du får prøve deg fram. om skjoldet medfører mindre melk, vet jeg ikke. kan kanskje anta det, da brystet ikke får samme gode stimuli?

Men bruk av skjold mens brystvortene gror har også jeg god erfaring med.

Jeg har ei venninne som brukte skjold lenge, slik at barnet ikke ville suge uten skjold... Så dersom du helst har lyst å amme uten skjold, er det sikkert lurt å raskt slutte så snart sårene er grodd.

Lykke til.

Fullammet venninnen din lenge eller fikk hun mindre melk i og med at hun brukte skjold en stund?, måtte slutte å amme?.

Jeg har tenkt å prøve uten etterhvert, men hvis det går bra å amme med skjold kommer jeg til å gjøre det til jeg er helt sikker på at sårene er grodd.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ta. Jeg skulle gjerne ha visst litt mere om ammeproblemene, hvor gammelt barnet er og hva slags hjelp du har fått. Ved bruk av skjold blir brystet i mange tilfeller dårligere tømt og på lengre sikt kan dette føre til mindre melkeproduksjon. Mange opplever også problemer med tette melkeganger. For å forebygge dette kan det være lurt å pumpe med en håndpumpe eller elektrisk pumpe et par ganger i løpet av døgnet så lenge du bruker skjold. Må du bruke skjold over lengre tid vil du etterhvert finne ut hvordan det fungerer og hvor mye du må pumpe for å oppretholde en tilfredsstillende melkeproduksjon. Følg opp med regelmessig vektkontroll ved helsestasjonen. Når barnet gaper over skjoldet vil det ofte gape med trutmunn. Dette kan gi deg såre brystknopper igjen når du slutter med skjoldet fordi barnet nå har lagt seg til en uvane. Det er derfor viktig at du er ekstra nøye med god ammestilling og å få barnet til å gape høyt. Har du fått hjelp til dette på helsestsjonen? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Fullammet venninnen din lenge eller fikk hun mindre melk i og med at hun brukte skjold en stund?, måtte slutte å amme?.

Jeg har tenkt å prøve uten etterhvert, men hvis det går bra å amme med skjold kommer jeg til å gjøre det til jeg er helt sikker på at sårene er grodd.

Klem fra

Vet ikke hele ammehistorien hennes. Hun fullammet i ca 4 mnd, og ammet i noen få mnd enda tror jeg.

Mistet dessverre kontakten med henne etter flytting. Jeg husket bare at hun alltid fant fram skjold før hver amming når barnet var 3-4 mnd.

Etter at sårene er grodd kan du forsøke få barnet til å ta mest mulig bryst inn i munnen. Da skånes brystvortene. Det der fikk jeg smertelig erfare med tredjemann. Han "sugde seg fast" fra første stund. Jeg ble kjempesår.... Med skikkelig sprekk i den ene brystvorten. Blødende etter hver forsøk på amming. Meget smertefullt...

Oppdaget etterhvert at ammestillinga mi ikke var god...At barnet tok for lite bryst i munnen...SÅ brystvorta var litt "skeiv" etter hver amming. Når ammestillinga var rettet på, ordnet alt seg. Høres enkelt ut, men det var faktisk slik...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har en gutt på nesten 3 mnd.

Jeg har brukt brystskjold fra begynnelsen av pga. at jeg stadig ble så sår i brystvortene, så det ble bare til at jeg brukte brystskjoldene hele tiden. Det er kun i de siste par ukene jeg har sluttet med brystskjold for nå ser det ut til å gå bra.

Jeg merket ingenting vedr. melkeproduksjon, det var nok av melk. Eneste forskjellen er at det tar lengere tid å amme, i og med at når man bruker brystskjold så tar det lengere tid for babyen å få ut melken.

Så jeg hadde ikke vært redd for å begynne med brystskjold igjen.

Håper dette var litt til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...