Gå til innhold

Hobbiten, hvor små barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hobbiten

Jeg hadde drøyd den i maaange år ennå. På biblioteket står den i alle fall blant voksenbøkene og jeg ville ventet til han var tenåring...

Jaaaaa.... vet at den anses som voksenbok. Tolkien skrev den til barna sine, men det sies ikke hvor gamle barna var da.

Jeg selv var vel ti da jeg leste den, og har lest den utallige ganger siden.

Jeg får lese den igjen nå, med mamma-brillene på :o)

Jeg tenker vel at man først og fremst risikerer at en 6 1/2-åring synes boka er ubegripelig kjedelig. Det er ikke mange barn i den aldersgruppa som har forutsetninger til å like og forstå denslags bøker.

Har du forresten prøvd å lese Narnia-bøkene for ham? De er jo litt i samme sjangeren, men adskillig mer "barnevennlige".

Annonse

Jeg leste den for 7-åringen i sommer, og den falt skikkelig i smak. Han syntes det var veldig spennende, men ikke for skummelt faktisk.

Jeg var litt i tvil på forhånd, fordi han er veldig følsom for f.eks. ting han hører på nyhetene (radio). Tyver o.l. er så skremmende at det nesten ikke er til å bære. Men det ser ut til at han klarer å skille mellom eventyr og virkelighet.

Jeg tror jeg var ca 7-8 da den ble lest høyt for meg. Men unger er jo forskjellige, du kjenner selv din egen gutt best og kan gjette på om den blir tatt godt imot eller er for kjedelig eller skummel.

Jeg vil forresten også anbefale Bente Lohne sine bøker om Julia og Rottekongen. Det er en serie på fire, de har dem på biblioteket. Det er flotte fantasy-bøker beregnet på barn.

Jeg syntes den var drepende kjedelig da jeg leste den som 18-åring...

Hadde nok venta noen år før jeg ga meg i kast med Tolkien, ja.

Nemlig, Jeg leste den på gymnaset tror jeg og strevde med den, syntes den var tung og vanskelig med maaange navn å holde styr på mener jeg å huske.

Nemlig, Jeg leste den på gymnaset tror jeg og strevde med den, syntes den var tung og vanskelig med maaange navn å holde styr på mener jeg å huske.

Nettopp. Men det skal sies at jeg ikke er noen stor Tolkien-fan heller, asså. Men jeg står ved at Hobbiten vitterlig ikke er noen barnebok.

Annonse

Da tilhører han unntakskvota! ;)

Og det er forskjell på 11 og 6 år. ;)

Han er fortsatt barn.

Men enig i forskjellen. Jeg ville aldri lest den for en seksåring. Faktisk ville jeg aldri lest den høyt i det hele tatt. Den bør leses av barnet selv. Hvis barnet leser, vet man at boken er interessant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...