Gå til innhold

Barn med magesmerter.

Anbefalte innlegg

Gjest Doffen75

Jeg har en datter på 7,5 år. Hun har i tre dager nå vært redusert og hatt magesmerter. Hun har ikke noe spesielt med feber, har kastet opp en gang på disse dagene, og ingen tegn til diare. I dag gikk hun på do og fikk ut litt hard avføring. Var på legevakten i dag og hun ble stukket i fingeren. Den prøven var normal. Urinprøven var normal og legen sjekket om det var avføring i tarmen ved å sjekke med en finger i rektum. Det var ikke avføring der. Legen anbefalte biola, youghurt etc for å få igang fordøyelsen. Hun ønsker hverken mat eller drikke, og jeg må forhandle for å få i henne drikke. Legen mente at dersom hun ikke blir bedre i løpet av kort tid skulle hun få ultralyd av magen. Det faktum at hun ikke har de vanlige symptomene på omgangssyke (feber, oppkast, diare) gjør meg så bekymret. Hvorfor skal hun ha disse magesmertene? Som hysterisk mor tenker man jo til og med på kreft. Vi har ingen historie i familien når det gjelder matintoleranse eller cøliaki. Hun har hatt sine runder med barnesykommer, men ikke noe mer enn normalt. Jeg synes ungen er annerledes en hun pleier og da blir jeg engstelig... Tar imot råd og svar med STOR takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288183-barn-med-magesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Etter det du beskriver har din datter en irritasjon som spesielt rammer øvre del av mage og tarmsystemet. Når hun kaster opp forteller det at magesekken er irritert, og siden hun ikke har løs avføring er det et tegn på at nedre del av tynntarmen og tykktarmen ikke er affisert. Årsaken til irritasjonen i magesekken kan være flere, men det er ingen grunn til å tro at det dreier seg om noen alvorlig sykdom. Jeg vil heller ikke tro at det dreier seg om matintolreanse siden dette er en mer akutt sak som bare har vart noen dager. Det kan dreie seg om noe hun har fått i seg og som hun ikke har tålt, men hadde det vært tilfelle regner jeg med at dere ville visst om det. Meget trolig er dette en infeksjon av virustypen. En slik infeksjon kan være lokalisert til øvre del av fordøyelseskanalen, og behøver ikke gi diare. Infeksjoner andre steder i kroppen, f.eks. urinvegsinfeksjoner kan også gi magesmerter og oppkast, men gir dessuten symptomer fra urinveiene. Som regel vil smerter som oppstår på denne måten gi seg i løpet av noen dager. Jeg er enig med din lege i at om hun fortsatt er plaget etter en uke er det riktig å fortsette undersøkelsene for å komme til klarhet i problemet. Ultralyd er da en god måte å starte en slik utredning på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288183-barn-med-magesmerter/#findComment-2313422
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...