Gå til innhold

Tenåring, bidrag og griller i hodet

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan gjøre det rett

Har en datter på 15 år, og er skilt fra barnefaren. Far og datter har ikke hatt jevnlig kontakt. Det er en lang historie. Jeg som mor har minimalt med kontakt med han. Datteren var i går på besøk hos han. Da tok han opp bidrag med datteren vår, der han sa at han ønsket å betale bidraget direkte til henne. Dette fordi hun skulle lære seg økonomisk ansvar. Kan far bare ta en slik avgjørelse å si at han vil betale bidraget til henne. Synes det virker uansvarlig å sette griller i hodet på henne, da han aldri har verken slitt eller har hatt ansvar av betydning for henne. Mener så absolutt at dette er ett tema han skulle snakke med meg om, eller gå via NAV. Også dett fordi hun ønsker å flytte når hun begynner på videregående. Spurte henne i dag om det er fordi hun vil flytte eller gå på skole. Far har støttet henne på at hun skal flytte. Jeg er uenig da vår datter har vært i opposisjon og foretatt seg mye som ikke har vært bra. Hun har imidlertid roet seg litt, men langt nær det som skal til for å stole på henne ennå.

Nå er datteren vår sint og sur på meg fordi hun tydeligvis hadde fått for seg en del ting etter fars uttalelser i går, og at jeg ikke var enig i det hun fortalte meg i dag. Hun hadde tydeligvis store forventninger etter ideen han satte henne på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288330-ten%C3%A5ring-bidrag-og-griller-i-hodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jobbsammen

For meg hadde det vært helt utenkelig at min 16-åring skulle flytte for seg selv. De er jo fortsatt bare barn. Men nå kjenner ikke jeg til bakgrunnshistorien her. Allikevel har jeg som mor store problemer med og forstå at man skal la en 16-åring flytte for seg selv. Synes det er alt for tidlig og bli selvstendig.

Bidrag er vel ikke noe han bare kan betale til henne. Kommer ikke det til deg via NAV da?

Det er jo fint at en far oppfordrer til og lære seg og spare og til selvstendighet, men som foreldre synes jeg dere også en ansvarlig for og gi henne trygghet og faste rammer til hun er voksen nok til og være selvstendig.

Kanskje det er på sin plass at du og hennes tar en prat, hvis det lar seg gjøre? Kanskje han kan oppfordre henne til og ta seg en liten jobb og spare de pengene?.

Det beste her er jo om dere i fellesskap kan finne ut hva som er lurt/ikke lurt i forhold til henne. Det er forvirrende for en 15-åring når foreldrene gir ulike signaler. Dere bør stå sammen i dette. La pappan delta om han ikke har gjort det tidligere, men nå ønsker det. Og finn frem til gode løsninger for barnet deres :)

Lykke til!

For meg hadde det vært helt utenkelig at min 16-åring skulle flytte for seg selv. De er jo fortsatt bare barn. Men nå kjenner ikke jeg til bakgrunnshistorien her. Allikevel har jeg som mor store problemer med og forstå at man skal la en 16-åring flytte for seg selv. Synes det er alt for tidlig og bli selvstendig.

Bidrag er vel ikke noe han bare kan betale til henne. Kommer ikke det til deg via NAV da?

Det er jo fint at en far oppfordrer til og lære seg og spare og til selvstendighet, men som foreldre synes jeg dere også en ansvarlig for og gi henne trygghet og faste rammer til hun er voksen nok til og være selvstendig.

Kanskje det er på sin plass at du og hennes tar en prat, hvis det lar seg gjøre? Kanskje han kan oppfordre henne til og ta seg en liten jobb og spare de pengene?.

Det beste her er jo om dere i fellesskap kan finne ut hva som er lurt/ikke lurt i forhold til henne. Det er forvirrende for en 15-åring når foreldrene gir ulike signaler. Dere bør stå sammen i dette. La pappan delta om han ikke har gjort det tidligere, men nå ønsker det. Og finn frem til gode løsninger for barnet deres :)

Lykke til!

''Bidrag er vel ikke noe han bare kan betale til henne. Kommer ikke det til deg via NAV da?''

Det er opp til hvert enkelt "par". Min eks betaler direkte til meg, vi har ikke blandet inn NAV i det hele tatt i bidraget ettersom vi er gode venner også etter bruddet.

Gjest jobbsammen

''Bidrag er vel ikke noe han bare kan betale til henne. Kommer ikke det til deg via NAV da?''

Det er opp til hvert enkelt "par". Min eks betaler direkte til meg, vi har ikke blandet inn NAV i det hele tatt i bidraget ettersom vi er gode venner også etter bruddet.

Jeg vet at man kan ha private ordninger, det hadde min eks og jeg også. Men antok i dette tilfellet hvor de har så lite kontakt, at det gikk gjennom NAV. Og de utbetaler vel ikke bidrag direkte til barnet :)

Jeg vet at man kan ha private ordninger, det hadde min eks og jeg også. Men antok i dette tilfellet hvor de har så lite kontakt, at det gikk gjennom NAV. Og de utbetaler vel ikke bidrag direkte til barnet :)

Jeg tror Nav betaler direkte til barnet hvis barnet flytter hjemmenifra for å gå på skole.

Annonse

• 3 uker senere...

okei, takk for info :)

Men barnet som her er nevnt bor jo fortsatt hjemme.

Det er mangemåter og ordne bidraget på. Privat eller gjennom NAV. Det må hvert enkelt foreldrepar finne ut av hva som er best. Barnet kan søke om bidrag selv etter at det har fyllt 18år og er under utdanning og ikke har annen inntekt.

Ang. flytte.Her hvor vi bor er det helt nødvendig for ungene å flytte ut etter at de er ferdigepå ungdomskolen. Slik er det bare. Det er selvfølgelig tøfft å sende en 15åring på hybel, men skal de få seg utdannelse så må de reise bort. Utrolig hvor glade de blir når de kommer hjemi helgene og får servert middag.

Det er jo du som er bidragsmottaker så faren går langt over streken når han gjør dette uten å prate med deg. Og det vet han nok også . Dette er også arguementet for deg ovenfor din datter, at det er du som er bidragsmottaker etter norsk lov(?), ferdig med den saken!! Men du kan jo selvfølgelig vurdere å gi henne lommepenger.

Jeg tror nok også som noen sier er at hvis hun flytter at det skal gå direkte til henne. Men det trenger du jo ikke å si :)

Det er jo du som er bidragsmottaker så faren går langt over streken når han gjør dette uten å prate med deg. Og det vet han nok også . Dette er også arguementet for deg ovenfor din datter, at det er du som er bidragsmottaker etter norsk lov(?), ferdig med den saken!! Men du kan jo selvfølgelig vurdere å gi henne lommepenger.

Jeg tror nok også som noen sier er at hvis hun flytter at det skal gå direkte til henne. Men det trenger du jo ikke å si :)

''..at det er du som er bidragsmottaker etter norsk lov(?), ferdig med den saken!!..''

Tja..Det er både rett og galt! Etter Norsk Lov (Barnelova § 67 om Fostringstilskot) står det klart og tydelig att det er _barnet_ som har rett til tilskot, men att det skal utbetalast til den barnet bur fast hos.

Sitat: "Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast."

Kilde:http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map014

Det er og verdt å merke seg følgende formulering: "Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket."

''..at det er du som er bidragsmottaker etter norsk lov(?), ferdig med den saken!!..''

Tja..Det er både rett og galt! Etter Norsk Lov (Barnelova § 67 om Fostringstilskot) står det klart og tydelig att det er _barnet_ som har rett til tilskot, men att det skal utbetalast til den barnet bur fast hos.

Sitat: "Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast."

Kilde:http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map014

Det er og verdt å merke seg følgende formulering: "Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket."

Takk det var jo interessant. Men det skal jo dekke mange utgifter, så det er vel ikke direkte riktig at det går rett til barnet, med mindre bidragsmottager har veldig mye penger.

Takk det var jo interessant. Men det skal jo dekke mange utgifter, så det er vel ikke direkte riktig at det går rett til barnet, med mindre bidragsmottager har veldig mye penger.

Det står det heller ikkje i mitt innlegg.

Der står det "at det er barnet som har rett til tilskot", men att dette utbetales til "den barnet bur fast med", og da blir det du som barnets "verge" som disponerer midlene på vegne av barnet.

Kanskje eg ordla meg litt uklart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...